زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنده گينامه جان محمد خان و محمد هاشم وطنوال

زنده گينامه جان محمد خان و محمد هاشم وطنوال

author avatar
18 Jul 2011 - 14:54
زنده گينامه جان محمد خان و محمد هاشم وطنوال
author avatar
18 Jul 2011 - 14:54

ترينکوت (پژواک،٢٧سرطان،٩٠): جان محمد خان  مشاور رئيس جمهور کرزى که شب گذشته کشته شد، از جمله نزديکترين افراد به رئيس  جمهور بود که به وى  همچون پدرش  احترام مى  گذاشت.

موصوف رهبر قومى قوم پوپلزايى در ولايت ارزگان بود.

جان محمدخان تحصيل نکرده بود و قبل از انقلاب، زنده گى عادى داشت. پس از تجاوز  اتحاد شوروى وقت بر افغانستان، به مبارزۀ مسلحانه با آنها آغاز کرد و به حيث قوماندان  جهادى  تنظيم جمعيت اسلامى، در آن ولايت  برگزيده شد.

پس از مدتى، موصوف  از تنظيم جمعيت بريده و به تنظيم جبهۀ ملى نجات افغانستان به رهبرى حضرت صبغت الله مجددى پيوست، و تا آخرين لحظات قدرت داکتر نجيب، با اين تنظيم باقى ماند.

وى در هنگام حکمروايى استاد ربانى و حکومت مجاهدين، حدود چهارسال به حيث والى ارزگان ايفاى وظيفه نمود.

وقتيکه حکومت مجاهدين، توسط طالبان مسلح سقوط داده شد و طالبان در افغانستان  به حکومت رسيدند، جان محمد خان وظيفه را ترک نموده  و خانه نشين گرديد، ولى  پس از مدتى ازسوى طالبان  مسلح، به اين اتهام که وى براى پادشاه سابق در منطقه فعاليت  مى کند، سه سال در زندان مرکزى کندهار محبوس بود.

هنگامى که حامد کرزى در بُن به حيث رئيس جمهور افغانستان تعيين گرديد، موصوف در ارزگان بود؛ از همانجا به سوى کابل از طريق کندهار حرکت کرد، دراين هنگام برخى از قسمت هاى حکمروايى طالبان، سقوط کرده بود.

ملا عبيدالله  وزير دفاع طالبان در منطقۀ شاه وليکوت  کندهار، با حامد کرزى ديدار کرد و در مورد تسليم شدن صلح آميز کندهار با او صحبت نمود، ولى شرط حامد کرزى اين بود که  بايد درقدم اول، جان  محمد خان  رها گردد که بعد از جانب  طالبان رها گرديد.

جان محمدخان در سه ماه ابتدايى دور اول حامد کرزى وظيفه نداشت، ولى بعدها به حيث والى  ارزگان تعيين گرديد.

وى ازسال  ٢٠٠٢ الى ٢٠٠٤ ميلادى به  حيث والى ارزگان باقى ماند، ولى تعدادى از کشور هاى اروپايى، بر جان محمد خان انتقاد داشتند که گويا وى جنگسالار است و بر رئيس جمهور کرزى  فشار آوردند تا وى را از وظيفه برکنار سازد.

بر همين اساس بود که رئيس جمهور، موصوف را به کابل خواست و او را به حيث وزير مشاور  در امور اقوام و قبايل  تعيين کرد، که تا هنگام کشته شدن، در همين وظيفه باقى ماند.

جان محمد خان از دوستان نزديک عبدالاحدخان کرزى، پدر رئيس جمهور به شمار مى رفت، و گفته مى شود که پدرش به رئيس جمهور توصيه کرده بود تا با او (جان محمد خان)  مانند پدرش  برخورد کند.

همچنان گفته مى شود که جان محمد خان، بسا اوقات در حل منازعات خانواده گى رئيس جمهور کرزى  و در مشکلات پيدا شده بين برادران رئيس جمهور، نقش ميانجى را بازى کرده است.

از جان محمدخان چهار خانم، ١٨ دختر و١٦ پسر بجا مانده که پسر بزرگش سى سال دارد.

مطيع الله خان برادرزادۀ جان محمد خان، که حالا به حيث قوماندان حفظ شاهراه هاى ارزگان ايفاى وظيفه مى نمايد، از اشخاص پذيرفته شده دراين ولايت نزد مردم و شخصيت قوى مى باشد، که امکان دارد به حيث جانشين کاکايش به حيث رهبر قوم پوپلزايى تعيين گردد.

ولى اين موضوع، بعداً معلوم خواهد شد که دستار رهبرى  قوم پوپلزايى، بر سر چه کسى گذاشته خواهد شد.

همچنان در حملۀ شب گذشته نماينده مردم ارزگان، هاشم وطنوال نيز کشته شده است.

وطنوال باشندۀ منطقه تالانى شهر ترينکوت مى باشد، و در رشتۀ ساينس به سطح پوهنتون تحصيلات داشت، در هنگام زمامدارى داکتر نجيب الله و همچنان در زمان حکمروايى کمونيست ها قبل از وى، وظايف  گوناگونى را انجام داده است.

وى به حيث مستوفى هرات، منشى کميته ولايتى خوست و معاون  وزارت ترانسپورت  نيز  ايفاى وظيفه نموده بود.

خانوادۀ وطنوال در کشور اروپايى سويدن زنده گى دارد، ولى  موصوف خودش پس از ختم حکمروايى طالبان، به افغانستان آمد و در هردو دور کنونى ولسى جرگه، نماينده مردم ارزگان بود.

 موصوف از رفقاى نزديک جان محمد بود و هردو باشندۀ يک قر يه نيز بودند، که دو خانم، سه  پسر و سه دختر از وى باقى مانده و حالا در سويدن زنده گى مى کنند.

Views: 80

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر