زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قرارداد يک پروژۀ بزرگ مرغدارى در ننگرهار امضأ شد

قرارداد يک پروژۀ بزرگ مرغدارى در ننگرهار امضأ شد

author avatar
15 Jan 2012 - 13:16
قرارداد يک پروژۀ بزرگ مرغدارى در ننگرهار امضأ شد
author avatar
15 Jan 2012 - 13:16

جلال آباد (پژواک،٢٥جدى٩٠): با عملى شدن پروژۀ بزرگ مرغدارى  در ولسوالى کامۀ ولايت ننگرهار، براى بيش از ١١٠٠ تن به شمول زنان، زمينۀ اشتغال فراهم ميشود و بديل خوب براى  دست کشيدن از کشت کوکنار خواهد بود.

محمدآصف رحيمى وزير زراعت و مالدارى، در سفرى که به ولايت ننگرهار داشت، در نشست خبرى گفت که اين پروژه را ساخت چهار فارم بزرگ نسلگيرى به ظرفيت توليدى سالانه ٣،٤ ميليون تخم نسلى، چهاردستگاه چوچه کشى، پنجاه فارم مرغ گوشتى و يکهزارفارم مرغ تخمى مخصوص براى خانم ها، احتوا ميکند.

وى افزود که بخش ديگر اين پروژه را ساخت يک  فابريکۀ موادخوراکى ترکيبى براى مرغ ها، يک مسلخ مجهز و کمک هاى تخنيکى و مشورتى براى فارم داران در بخش هاى بازاريابى، تجارت و ديگر بخش ها تشکيل ميدهد.

رحيمى گفت که عملى شدن اين پروژه، سه و نيم سال را در بر خواهد گرفت و در مجموع، زمينۀ اشتغال مستقيم براى بيش از ١١٠٠ تن که اکثر آنها  خانم ها هستند، مهيا ميشود.

وزير زراعت و مالدارى افزود که اين پروژه، جهت رشداقتصاد ولسوالى کامه، طرح و ديزاين شده  و هدف آن، کمک به مردم و ايجاد دهات  مرفه  و عارى از کشت کوکنار ميباشد، که زمينۀ اشتغال براى شمار زيادى از دهاقين را نيز فراهم ميکند تا آنها به کشت کوکنار دست نزنند.

وى علاوه نمود: ولسوالى کامه، فاصلۀ نزديکى به شهرجلال آباد مرکز ننگرهار دارد، و به اين خاطر اين پروژه ميتوانددر رشداقتصاد زراعتى نيز اهميت خوبى داشته باشد.

به گفتۀ وزير زراعت و مالدارى، حدود ١٧٠ هزار تن به شکل غيرمستقيم از مفاد اين پروژه مستفيد ميشوند که با عملى شدن آن، ١٤ ميليون دالر در اقتصاد ولسوالى کامه، افزايش به عمل خواهد آمد.

قرارداد عملى شدن اين پروژه که هزينۀ آن، به پنج ميليون دالر بالغ ميشود؛ بين  وزير زراعت و مالدارى و مارتينى رييس شرکت مشورتى خصوصى ايتاليوى موسوم به ” اتالتيرين”، به امضا رسيد.

عزت الله يکتن از فارم داران ولسوالى کامه گفت که تعداد فارم هاى مرغدارى، نبود مهارت هاى تخنيکى و عدم دسترسى به خدمات وترنرى، از مشکلات  فارم داران به شمار ميرود.

وى کمبود سرمايه و توليدناکافى مرغ هاى فارمى را از مشکلات ديگر فارم داران خوانده؛ اما تصريح کرد که  اين مشکلات،  با عملى شدن پروژۀ مرغدارى در ولسوالى کامه، تاحدى حل خواهد شد.

اين فارم دار گفت: ((همين مشکلات باعث شده که ما نتوانيم با محصولات وارداتى سکتور مرغدارى، رقابت نماييم.))

گل آغا شيرزى والى ننگرهار که در مراسم امضاى اين قرار داد شرکت داشت، ضمن خرسندى از عملى شدن پروژۀ مرغدارى، خواهان توسعۀ همچو پروژه ها در ولسوالى هاى ديگر نيز شد.

وى گفت که  ننگرهار، بخاطرتقويۀ رزاعت و مالدارى، فرصت هاى خوبى دارد که بايد وزارتخانه هاى مربوطه در زمينه توجه نمايند.

شيرزى  علاوه کرد که هم اکنون، گوشت مرغ از خارج به شمول پاکستان که  کيفيت خوب ندارد، وارد کشور ميگردد؛ اما آنها تا حدى توانسته اند از توريد آن جلوگيرى نمايند.

والى ننگرهار وعده سپرد که جلو توريد همچو گوشت ها  را در آينده خواهند گرفت  و اين روند، ادامه دارد.

محمدابراهيم” ازهر”  معين وزارت مبارزه با موادمخدر که وزير زراعت را در سفر ننگرهار همراهى ميکرد گفت: عملى شدن پروژۀ مرغدارى،  باشنده گان ولسوالى کامه را تشويق خواهدکرد که ديگر کوکنار کشت نکنند.

به گفتۀ ازهر، ٧٣  درصدنفوس کشور، به زراعت اشتغال دارند و عملى شدن اينگونه پروژه ها ميتواند معيشت بديل براى دهاقين باشد، تا آنها  از کشت کوکنار دست بکشند.

وى افزود: ((موجوديت موادمخدر درکشور، بستر خوبى براى ادامۀ جنگ و جنايات سازمان يافته شده است و هنوزهم توليد موادمخدر درافغانستان، ده ها هزار تن را در جهان تهديد ميکند.))

بر اساس راپور ادارۀ مبارزه عليه موادمخدر و کنترول جرايم ملل متحد (UNODC) ، فعلاً نظر به آفات طبيعى که در کشتزار هاى کوکنار کشورهاى ديگر به وجود آمده است، افغانستان ٩٠ در صد ترياک جهان را توليد ميکند، حال آنکه سال گذشته افغانستان ٨٢ در صد ترياک جهان را توليد کرده بود.

گفتنى است که “برنامۀ رشد جامع زراعت و انکشاف دهات”؛ يک برنامۀ مشترکى است که از سوى وزارت هاى مبارزه باموادمخدر، احيا وانکشاف دهات، زراعت و مالدارى و ماليه، رهبرى گرديده و از طرف انگلستان تمويل ميشود، که هفتۀ گذشته، کار اولين پروژۀ اين برنامه در ولسوالى بلخ ولايت بلخ  آغازگرديد.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر