زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حشر بهارى غرس نهال در ننگرهار آغاز گرديد

حشر بهارى غرس نهال در ننگرهار آغاز گرديد

author avatar
5 Feb 2012 - 15:51
حشر بهارى غرس نهال در ننگرهار آغاز گرديد
author avatar
5 Feb 2012 - 15:51

جلال آباد(پژواک،١٦دلو٩٠): روند غرس نهال بهارى در شهر جلال آباد مرکز ولايت ننگرهار و ٢٢ ولسوالى آن، به تاريخ ١٦دلو با غرس دو نهال زينتى آغاز شد.

محمدحنيف گرديوال معاون والى، در جريان افتتاح اين کمپاين، طى يک نشست خبرى گفت که امسال، اين روند بهارى تا روز اول سال نو جريان خواهد داشت، که به گفتۀ وى پروگرامهاى غرس ٥ ميليون نهال مثمر و غيرمثمر را در تمام ولسواليها ترتيب داده است.

موصوف افزود که به همکارى نيروهاى امنيتى، سلسلۀ قطع جنگلات دراين ولايت به صفر تقرب کرده است.

نامبرده، از اهالى ننگرهار خواست تا براى معيشت خود و براى نفع کشور، هرکدام دو نهال را غرس نمايند.

محمدحسين ساپى رئيس زراعت و مالدارى اين ولايت، به پژواک گفت که ذريعۀ رياست زراعت، رياست کانال، موسسات و قوريه داران، ٥ ميليون و ١٤٢ هزار نهال را براى غرس  آماده کرده اند.

قرارگفتۀ نامبرده، براى محلات عام المنفعه، مساجد و مکاتب، نهال ها را مجانى توزيع ميکنند و به شهروندان ديگر، ٥٠ فيصد نازلتر از نرخ بازار فروخته خواهد شد.

ساپى، در پاسخ به اين پرسش پژواک که رياست متذکره، از چه تعداد نهال هاى غرس شدۀ سالهاى گذشته محافظت کرده است؟ گفت که رياست زراعت، از جنگلات مصنوعى و نهالهاى مثمر که در ولسواليهاى ثمرخيل، کامى سربند، درۀ نور، حصارک، باغ ممله، ده بالا و کلينيک هاى اين ولسواليها از سوى آنها غرس گرديده، نظارت جدى نموده است.

نامبرده گفت: ((ميليونها نهالى که شهروندان ننگرهار و يا باغداران، از نزد شان خريدارى کرده اند، آنها نظارت و مراقبت از آنها را نيز به عهده دارند.))

رئيس زراعت گفت که درميان نهالهاى امسال، يک ميليون وچهل هزار آن مثمر، سه عشاريه دو ميليون آن جنگلى و چهارصد هزار آن، بته هاى تزئينى اند که در عبدالخيل ولسوالى اچين، چل گزى ولسوالى سپين غر، ولسواليهاى بهسود و سرخ رود، جنگلات مصنوعى از آن تيار خواهند کرد و مثمر آن را، بالاى باغداران به فروش خواهند رساند.

نامبرده افزود که به کمک نيروهاى امنيتى و حمايت مردمى، ميزان قطع جنگلات دراين ولايت کاهش يافته است.

محفوظ الحق يکتن از باشندگان ولسوالى بهسود گفت که آنها سال گذشته، در منزل و باغ خود، بيش از سى نهال مثمر و غيرمثمر را غرس نموده اند.

نامبرده افزود که غرس نهال، نياز به توجه بيشتر دارد؛ اگر به وقت معين آبيارى نگردد و توجه به آن معطوف نشود، خشک ميشود.

غلام محمد باشندۀ ناحيۀ دوم شهر جلال آباد، شاروالى را متهم کرد که از نهال هاى غرس شده، حفاظت نمى کند.

نامبرده گفت: ((نهال هايى را که درخانه غرس نموده ايم، از آن حفاظت ميکنيم؛ اما نهال هايى که در ساحات عامه و گلدانهاى جاده ها غرس گرديده، نياز به آبيارى دارد و شاروالى آن را ندرتاً  آبيارى ميکند.))

 شايان ذکر است که رئيس زراعت، سال گذشته گفته بود که به طور اوسط روزانه ٥٠ درخت در ننگرهار قطع ميگردد.

بايد گفت که سال گذشته، در ننگرهار ٥ ميليون نهال غرس شده بود، که اين رقم امسال به شمول نهال هاى زيتون و سيتروس، به ٦ ميليون افزايش يافته است.

Visits: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر