زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نخستین كارخانه دوا سازی درهرات آغاز به كار كرد

نخستین كارخانه دوا سازی درهرات آغاز به كار كرد

author avatar
8 Feb 2012 - 15:41
نخستین كارخانه دوا سازی درهرات آغاز به كار كرد
author avatar
8 Feb 2012 - 15:41

هرات(پژواک،١٩دلو٩٠)كارخانه دواسازی ابن سینا به سرمايه گذارى خصوصى به عنوان نخستین تولید كننده دوا  در شهرك صنعتی هرات، آغاز به كار كرد.

مسئولين این كارخانه می گویند در اولین گام آزمایشی؛ با فعال كردن یك خط، تولید شش نوع دوای ضد عفونی و شربت معده را شروع كرده اند.

عبدالكریم شیرزاد، رئیس كارخانه دواسازی ابن سینا(Abison Farma) به آژانس خبری پژواك گفت كه تولیدات ابتدایی این كارخانه با همكاری یك شركت دواسازی هندی وایرانی آغاز شده است.

وی گفت:” نخستین تولید این كارخانه كه شامل دو نوع دوای ضدعفونی است با نام تجارتی Avidine  به ظرفیت ٦٠و ٢٥٠ سی سی تولید و با تائید وزارت صحت عامه به بازار هرات و كابل عرضه شده است.”

به گفتۀ شیرزاد، تولید چهار نوع شربت معده یا انتی اسید با نام های تجارتی Avicidal, Avicidal max, SongS and Magnifon نیز آغاز شده كه بعد از تائید وزارت صحت عامه به بازار عرضه خواهد شد.

وی گفت كه در حال حاضر این كارخانه در یك شفت كاری فعالیت دارد كه هرساعت ٢٠٠٠بوتل دوای ضدعفونی و شربت معده را تولید می كند.

عبدالكریم شیرزاد افزود كه مواد اولیه برای تولید این نوع دوا را از كشورهای آلمان، مالیزیا، هند، ایران و انگلستان تهیه می كنند.

به گفتۀ رئیس كارخانه دوا سازی ابن سینا، ٢٠ تن از جمله ٤متخصص دوا سازی در این كارخانه كار می كنند و قرار است تا یك هفته دیگر، تولید قطرۀ استامینفون را نیز شروع كنند.

داكتر غلام سعید راشد، رئیس صحت عامه هرات نیز با استقبال از راه اندازی فابریكه دوا سازی ابن سینا گفت نمونه اولیه دوای ضدعفونی، تولید این كارخانه از سوی وزارت صحت عامه بررسی شده و مورد تائید قرار گرفته است.

وی گفت:” كیفیت دوای ضد عفونی تولید كارخانه ابن سینا مورد تائید صحت عامه قرار گرفته و نمونه انواع شربت های معده هم به مركز كشور فرستاده شده كه با تائید وزارت صحت عامه، اجازه عرضه آن را به بازار بدست خواهند آورد.”

به گفتۀ رئیس صحت عامه هرات، این اداره از سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه تولید دوا و دیگر اقلام صحی استقبال می كند و از آن به عنوان یك اقدام در زمینه كاهش وابستگی به واردات حمایت می كند.

اما رئیس كارخانه دوا سازی ابن سینا گفت كه بالا بودن محصول مواد خام در گمرك هرات و رقابت” نا سالم” شركت های وارد كننده دوای خارجی؛ از جمله مشكلات و چالش های عمده ای است كه این كارخانه در همین آغاز فعالیت با آن مواجه است.

وی گفت:” متاسفانه گمرك هرات در یك مرحله از شش و نیم درصد و در مرحله دیگر ١٠ درصد از مواد خام كه از كشورهای مختلف وارد شده بود؛ محصول دریافت كرده است.”

عبدالكریم شیرزاد افزود :” ما از صحت عامه می خواهیم كیفیت دوا تولیدی ما را بررسی كنند و درصورتی كه مورد تائید شان بود، از واردات انواع مشابه آن كه با كیفیت پائین و قیمت كم به بازار عرضه می شوند؛ جلوگیری كند.”

اما رئیس صحت عامه هرات با وجودی كه از حمایت این اداره از فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید دوا و دیگر اقلام مورد نیاز صحی سخن می گوید با تاكید گفت كه در مورد مشكلات و چالش هایی كه از سوی كارخانه ابن سینا مطرح شد است، نمی تواند كاری انجام دهد.

داكتر غلام سعید راشد در پاسخ به درخواست این شركت در زمینه كاهش محصول گمركی گفت:” میزان دریافت محصول از مواد خام، جهت تولید دوا به وزارت مالیه ارتباط می گیرد و خود این سرمایه گذاران باید مشكل خود را پیگیری كنند.”

افزون براین رئیس صحت عامه هرات گفت كه این اداره در سال جاری، حدود ٣٠ تن دوای بی كیفیت خارجی را كشف و از بین برده است اما صحت عامه نمی تواند مطابق با سیاست بازار آزاد مانع ورود ادویه خارجی شود.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت گران هرات نیز از راه اندازی این كارخانه دوا سازی به عنوان گام  مهم در زمینه توسعه و پیشرفت نام برد كه باعث كاهش وابستگی به واردات می شود.

وی گفت:” وقتی این چنین اقدامات مهم و قابل توجه در كشور برداشته می شود؛ دولت باید آن را تشویق و حمایت كند تا زمینه توسعه آن فراهم شود.”

به گفتۀ رئیس اتحادیه صنعت گران هرات، سرمایه گذاران بخش خصوصی در ده سال گذشته سرمایه گذاری های هنگفتی در زمینه توسعه تولیدات صنعتی در هرات داشته اند.

در حال حاضر حدود ٣٠٠ شركت و كارخانه تولیدی در شهرك صنعتی هرات و حومه این شهر فعالیت دارند كه به گفته مسئولین اتحادیه صنعت گران این ولایت، تولیدات صنعتی هرات بخش قابل ملاحظه ای از تقاضای بازار داخلی به ویژه حوزه غرب را برآورده می كند.

مشروبات غیر الكولی، مواد خوراكی بسته بندی شده از جمله انواع بیسكویت، كیك و كلچه، مواد شوینده، پايپ های پلی اتلین و پولیكا، ظروف یك بار مصرف، منتاژ و بسته بندی انواع موتر سایكل، آهن آلات، گچ ، رنگ ساختمانی و سیم و كیبل برق، از تولیدات عمده شهرک صنعتی هرات است.

Visits: 65

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر