زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بزرگترین کارخانۀ ذوب آهن در هرات افتتاح شد

author avatar
28 Aug 2012 - 17:55
author avatar
28 Aug 2012 - 17:55

هرات (پژواک،٧ سنبله ٩١): بزرگترین کارخانۀ ذوب آهن، با هزینۀ بیش از هشت میلیون دالر سرمایه گذاری بخش خصوصی و توليد روزانه ٨٠ تُن، در شهرک صنعتی هرات، امروز به بهره برداری سپرده شد.

 در مراسم بهره برداری از این کارخانه، انوارالحق احدی وزیر تجارت، عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد، داوود شاه صبا والی هرات و شماری از مسوولان و سرمایه گذاران ملی و محلی، شرکت داشتند.

 وزیرتجارت، گشايش این کارخانه را یک گام مهم در عرصۀ صنعت کشور خواند و اعلام کرد که  دولت مصمم است از اينگونه کارخانه ها حمایت کند.

 وی گفت: “در صورتی که با سرمایه گذاری سایر تاجران ملی در صنعت ذوب آهن، نیاز کشور به آهن برطرف شود، دولت آماده است تا با وضع تعرفه بر اقلام مشابه خارجی، آنها را مورد حمایت قرار بدهد.”

 حمیدالله خادم رئیس اتحادیۀ صنعتگران هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که این کارخانه، به نام کابل فولاد و با ظرفت تولید ٨٠ تُن انواع آهن آلات در روز آغاز به کار کرده است.

 وی افزود: “این فابریکه با استفاده از آهن آلات کهنه که در مناطق مختلف کشور ذخیره شده و یا از کشورهای آسیای میانه وارد می ‌شود، انواع سیخ گول و آهن گادر را تولید خواهد کرد.”

 به گفتۀ رئیس اتحادیۀ صنعتگران هرات، در حال حاضر ۲۰۰ کارگر از جمله ۸۰ کارگر فنی پاکستانی در این فابریکه کار می ‌کنند.

 منبع علاوه کرد که با توجه به حکم رئیس جمهور مبنی بر عدم انتقال آهن آلات کهنه به خارج از کشور، و حجم بالای این نوع آهن آلات کهنه و همچنان وجود معادن غنی آهن در هرات، شرایط خوبی برای توسعۀ آن وجود دارد.

 فابريکۀ کابل فولاد، در اواسط ماه حوت سال ۱۳۸۹ در شهرک صنعتی هرات که در ولسوالی گذره موقعیت دارد، تهدابگذاری گرديده است.

 عصمت الله وردگ رئیس کارخانۀ کابل فولاد گفت که ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه؛ از انگلستان، آلمان، هند و پاکستان خریداری شده است.

 به گفتۀ وى، آنها با توجه به نیاز کشور به آهن آلات و تقاضای زیاد داخلی، در نظر دارند سطح تولید را طی یک برنامۀ چهارساله، مطابق با معیارهای جهانی افزایش دهند و توليدات را به ۴۰۰ تن در روز برسانند.

عبدالهادی ارغندیوال وزیراقتصاد نیز با تاکید بر ایجاد فرصت های شغلی به مردم و توجه به تقویت زراعت، برخودکفایی اقتصادی تاکید نمود .

والی هرات نیز افتتاح این کارخانه را نشانۀ اراده قوی مردم افغانستان برای ترقی و پیشرفت عنوان کرد و گفت: “احداث این کارخانه، بخشی از موفقیت دیدگاه انکشافی هرات است؛ زیرا ما قبل از استخراج معادن آهن هرات، شاهد افتتاح این فابریکۀ بزرگ صنعتی هستیم.”

وى با اشاره به کمبود انرژی در هرات و اعلام آمادگی تجار ملی بخاطر سرمایه گذاری در طرح انتقال گاز از ترکمنستان به هرات، خواهان همکاری جدی وزارت های اقتصاد و تجارت در زمینۀ عملى ساختن این طرح شد .

این، دومین فابریکۀ ذوب آهن در هرات است. دو سال پیش کارخانۀ افغان فولاد با سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاران افغان و ایتالیا نیز درشهرک صنعتی هرات آغاز به کار کرد.

 اما بر پایۀ اطلاعات رئیس اتحادیۀ صنعتگران هرات، این کارخانه بعد از مدتی فعالیت، به دلیل آنچه که مشکل مالی سهام داران آن خوانده می‌شود، از کار بازماند.

 شهرک صنعتی هرات، به سال ١٣٨١هجرى شمسى درساحۀ ١۵هزار جریب زمین و با تمدید خطوط برق دایمی و آب، و واگذاری زمین به سرمایه گذاران، افتتاح گردید.

 برمبنای آمار اتحادیۀ صنعتگران هرات، تا کنون ۶٧١ شرکت تولیدی دراین ولایت ثبت شده و از این تعداد، ۲۰۰ شرکت عملاً فعال بوده که با این کار، زمینۀ اشتغال برای هزاران تن، فراهم گردیده است.

 تولید آهن آلات، رنگ و گچ ساختمانی، منتاژ و بسته بندی موترسایکل، ظروف یکبارمصرف و آشپزخانه، روغن نباتی و صنعتی، نوشابه‌های غیرالکولی، سیم و کیبل برق، انواع لولۀ پولی ایتلین و پولیکا، مواد شوینده و مواد خوراکی بسته بندی شده، تولیدات عمدۀ این شرکت‌ها را تشکیل می‌ دهد.

Visits: 7

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر