زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مظاهره کنندگان شاهراه کابل- کندهار را مسدود کردند

مظاهره کنندگان شاهراه کابل- کندهار را مسدود کردند

author avatar
16 Feb 2013 - 16:01
مظاهره کنندگان شاهراه کابل- کندهار را مسدود کردند
author avatar
16 Feb 2013 - 16:01

شهر کابل (پژواک، ٢٨ دلو ٩١): شاهراه کابل- کندهار، زمانى از سوی ده ها مظاهره کننده در میدان وردگ مسدود شد، که آنها ادعا کردند: نیروهای خارجی، یک محصل را از خانه خارج کرده و به قتل رسانده اند.

توریالی یکتن از مظاهره کنندگان، به آژانس خبری پژواک گفت که نیروهای خارجی مستقر در میدان وردگ، ساعت ١١ شب گذشته یک محصل به نام نصرت الله را در قریۀ ابراهیم خیل میدان وردگ، از خانه خارج کرده و بعد از به قتل رساندنش، جسد وی را در در دهن جر مارخنۀ ولسوالی نرخ، انداخته اند. 

وی گفت که حالا دهها تن از باشندگان میدان وردگ، جسد محصل کشته شده را با خود آورده و در منطقۀ تورتیږۀ ميدان شهر، شاهراه کابل- کندهار را به شکل احتجاجی مسدود کرده اند.

به گفتۀ توریالی، آنها تا وقتی جسد محصل مذکور را به خاک نمی سپارند و شاهراه را مسدود نگهمیدارند که دولت قضیۀ یادشده را به شکل دقیق بررسی کرده و نیروهای خارجی را از این ولایت خارج کند.

موصوف افزود که محصل کشته شده؛ نصرت الله ولد عبدالله، محصل سال اول پوهنځى وترنری پوهنتون ننگرهار بود.

ابراهیم یک تن دیگر از مظاهره کنندگان گفت: بار اول نیست که نیروهای خارجی در این ولایت، چنين کارى انجام میدهند، بلکه قبلاً نیز ده ها بی گناه را با خود برده، لت و کوب کرده و حدود ٩ تن دیگر را با خود برده اند و تا حال مرده و زندۀ شان معلوم نیست.

وی گفت: مردم میخواهند که هرچه زودتر نیروهای خارجی، از این ولایت خارج شوند و به جای شان نیروهای افغان مستقر گردند.

به گفتۀ وی، آنها تا وقتی به مظاهرۀ شان دوام خواهند داد که خواسته های شان قبول شود.

حاجی عبدالرزاق آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت میدان وردگ، به پژواک گفت که وی نیز از حادثۀ یادشده خبر شده و به سمت محل مظاهره در حرکت است.

حضرت محمد جان معاون شورای ولایتی ولایت میدان وردگ نیز کشته شدن محصل یادشده را به پژواک تایيد کرد.

همچنین موصوف افزود که نیروهای خارجی، حوالی ساعت ٨ صبح امروز، یک دریور ملی بس را نیز در نزدیکی ولسوالی نرخ با شلیک گلوله کشته اند.

به گفتۀ جانان، دریور یادشده، باشنده منطقۀ سنزیی بود و حال جسدش به ولایت انتقال داده شده است.

عطاءالله خوږیاڼی سخنگوی والی میدان وردگ، به آژانس خبری پژواک گفت که یک محصل به نام نصرت الله کشته شده و در عکس العمل آن، مردم شاهراه کابل- کندهار را به روی ترافیک مسدود کرده اند.

وی گفت که مقام ولایت برای بررسی حادثۀ یادشده، یک هیئت را موظف کرده و همچنین با مظاهره کنندگان نیز مذاکرات آغاز شده است.

وی گفت تا حال معلوم نیست که محصل مذکور از سوی کی کشته شده؟ اما افزود که بعد از بررسی واضح خواهد شد.

دفتر مطبوعاتی آیساف در کابل، به آژانس خبری پژواک گفت که آنها از چنین حادثه اى خبر ندارند؛ اما در این مورد بررسی ها را آغاز میکنند.

قابل یادآوری است که حدود یک ونیم ماه قبل، تعداد زیادى از متنفذین میدان وردگ، به شکایت از نیروهای خارجی نزد والی اين ولايت، اعضای ولسی جرگه و مشرانوجرگه رفته بودند.

فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه، از مشکل یادشده در شورای امنیت کشور یادآوری نمود؛ بعد از آن رییس جمهور کرزی یک هیئت را به رهبری وزیر دفاع ملی کشور تعيین کرد تا به ولایت میدان وردگ رفته و مشکلات مردم را از نزدیک بررسی کند.

به تاریخ ١٧ جدی، وزیر دفاع ملی کشور، راپور بررسی های خویش را در شورای امنیت پیش کرد؛ در گزارش یادشده تایيد شده بود که نیروهای خارجی، در این ولایت مردم عام را کشته، زندانی کرده، دستگیر نموده و آزار داده است.

 

Visits: 4

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر