زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماه گذشته نزديک به ١٣٠٠تن در افغانستان کشته و زخمی شده اند

ماه گذشته نزديک به ١٣٠٠تن در افغانستان کشته و زخمی شده اند

author avatar
5 Feb 2017 - 16:02
ماه گذشته نزديک به ١٣٠٠تن در افغانستان کشته و زخمی شده اند
author avatar
5 Feb 2017 - 16:02

کابل (پژواک،١٧ دلو٩٥): در افغانستان ماه گذشته در ١٣٧ حمله نزديک به ١٣٠٠ تن کشته و زخمى شده  و با در نظرداشت اين ارقام، حملات مسلحانۀ در جنورى نسبت به دسمبر ده درصد؛ اما تعداد کشته شده ها و زخميان ١٧ درصد افزايش يافته است.

گزارش هايى آژانس خبرى پژواک که در ماه جنورى سال جارى، به اساس اظهارات منابع مختلف تهيه شده؛ نشان مى دهد که حملات و درگيرى هاى يادشده، از ٣٤ ولايت کشور، در ٢٤ ولايت صورت گرفته است.

از جمع دو تن از کشته شده ها و زخميان يک تن در جنگ رو در رو ميان گروه هاى درگير؛ و از هر صد تن متباقى کشته شده و زخميان ١٥ تن در حملات هوايى، ١٣ تن در حملات انتحارى، ١١ تن در انفجارات، ده تن در حملات هدفى و يک تن در انفجار کنار جاده کشته و زخمى شده اند.

از جمع حملات و درگيرى هاى يادشده؛ از هر هفت حمله، سه حمله درگيرى هاى رو در رو بين نيروهاى دولتى و مخالفين مسلح دولت(طالبان و داعش) مى باشد.

از حملات متباقى؛ ٤٠ قتل هدفى، ٢١ انفجار مختلف النوع، ١٤ حملۀ هوايى، چهار حملۀ انتحارى و دو انفجار ماين جاسازى شدۀ کنار سرک مى باشد.

نصف حملات مذکور؛ در ولايات هلمند، ننگرهار، فارياب، زابل و بدخشان صورت گرفته و متباقى در ١٩ ولايت ديگر رخ داده؛ اما پژواک در ماه گذشته از ميدان وردک، پنجشير، باميان، دايکندى، پکتيا، غور، نورستان، کنر، لغمان و بادغيس، کدام گزارش حملات نداشته است.

در ماه دسمبر سال ٢٠١٦ ميلادى در ولايات بغلان، باميان، دايکندى، غور، کاپيسا، خوست، ميدان وردک، نيمروز، پکتيا، پنجشير، سمنگان و تخار حملات صورت نگرفته بود.

ماه گذشته، اکثر (١٨حمله) حملات يادشده در هلمند، ١٥ حمله در ننگرهار و کمترين آن (يک- يک) در خوست، پروان و سمنگان صورت گرفته بود.

کشته شده ها و زخميان

گزارش ها نشان مى دهد که ماه گذشته در ١٣٧ حمله، ٧٠٤ تن کشته شده و ٥٦٣ تن ديگر جراحت برداشته اند.

قربانيان و مجروحين حملات يادشده؛ شامل مخالفين مسلح، نيروهاى دولتى و افراد ملکى اند؛ اما آژانس خبرى پژواک، آمار ويژۀ آن را به خاطرى به نشر نمى سپارد که منابع مختلف، اظهارات مختلف دارند و تفکيک همۀ آنها امکان ندارد.

حملات بيشتر(١٠) به تاريخ دوم و چهارده هم ماه گذشته صورت گرفته؛ اما تلفات و جراحات بيشتر(٢٣١تن) به تاريخ دهم آن ماه وارد گرديده است.

بخش ششم تلفات و جراحات ماه گذشته در ولايت هلمند بود، بعداً در ولايات کابل، زابل و کندهار نسبت به ساير ولايات وارد گرديده است.

ماه گذشته؛ در پنج ولايت زون مرکزى، سه ولايت زون شرق، يک ولايت زون غرب و يک ولايت زون جنوبشرق به کسى آسيب نرسيده زيرا هيچ حمله اى در اين ولايت صورت نگرفته است.

عوامل افزایش حملات، تلفات و جراحات

يک گزارش آژانس خبرى پژواک نشان مى دهد که در پنج ماه اخير، به شکل متوسط روزانه حدود ٧٠ تن کشته و مجروح گرديده و بيش از يک سوم اين تلفات، در ماه اکتوبر بوده؛ اما بعداً (تا پايان دسمبر ٢٠١٦)، سطح حملات، تلفات و جراحات پايين آمده است.

به اساس گزارش؛ مقامات و آگاهان امور، با در نظرداشت جنگ هاى سال گذشته گفته بودند که با سردشدن هوا، جنگ ها و ناامنى ها در کشور، روز تا روز کمتر مى شود؛ اما با گرم شدن هوا دوباره شدت مى گيرد.

اما در مورد اينکه چرا حملات و تلفات ماه گذشته، نسبت به ماه دسمبر بيشتر شده است؟ جنرال زلمى وردک جنرال متقاعد و تحليلگر مسايل نظامى گفت که مخالفين مسلح، سال گذشته و دو سال قبل، عمليات زمستانى داشته اند؛ اما مانند امسال نبوده است.

او افزود: “مخالفين مسلح دولت، تکتيک هاى جنگى خود را به دو دليل تغيير داده اند؛ يکى اينکه نيروهاى خارجى از افغانستان خارج شده و نيروهاى افغان، مانند نيروهاى خارجى قوى نيست؛ دوم اينکه اختلافات داخلى حکومت وحدت ملى، باعث شده که مخالفين مسلح در جريان زمستان، در ولاياتى که براى فصل جنگى مساعد است، به جنگ هاى خود ادامه دهند.”

موصوف در مورد افزایش تلفات و جراحات ماه گذشته گفت: “اين معمول است که با افزايش حملات، تلفات و جراحات طرف هاى درگير به شمول افراد ملکى نيز بلند می رود.”

بريد جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوى وزارت دفاع در اين مورد گفت: “در زمستان جارى، مخالفين مسلح توانستند که ميدان جنگ را تا يک اندازه به حمايت شمارى از حلقات استخباراتى خارجى گرم نگهدارند؛ اما در هر جا که سر بلند کرده اند، از سوى نيروهاى امنيتى افغان سرکوب شده اند.”

اما وى افزود که حملات ماه گذشته، نسبت به دسمبر، به خاطرى زياد بود که نيروهاى امنيتى افغان، عمليات آغاز نموده و عمليات پلان شدۀ وزارت دفاع ملى، در ده ولايت کشور جريان دارد.

او گفت: “در ولاياتى که تحرکات دشمن در آن ديده مى شود، عمليات تصفيوى آغاز شده است؛ تا مخالفين در زمستان جارى سرکوب شوند، مراکز تعليم و تربيه، سوق و ادارۀ آنها از بين برده شود و در سال آينده، توانايى جنگى را از دست بدهند.”

اما رادمنش افزود وقتيکه نيروهاى افغان عمليات مى کنند، مخالفين مسلح دولت نيز واکنش نشان مى دهند و گاهگاهى در کنار سرک ماين جاسازى مى کنند، حملات انتحارى و مسلحانه انجام مى دهند.

جنگ را متوقف کنيد!

اين صداى افغان هاى جنگ زده است.

فضل البارى شمسى برادر عبدالعلى شمسى معاون والى کندهار نيز از جمله افراد يادشده مى باشد.

عبدالعلى شمسى، به تاريخ دهم ماه جنورى گذشته، در نتيجۀ انفجار در مهمانخانۀ والى کندهار کشته شد.

فضل البارى شمسى گفت: “اين رويداد نشان داد که از اثر جنگ و تروريزم جارى، زندگى هيچ کس مصوون نيست.”

موصوف از طرف هاى درگير خواست که جنگ را خاتمه دهند، پدران را نکشند، اولادهاى شان را يتيم نکنند و خانواده ها را بى سرپرست نسازند.

او افزود تا زمانى که جنگ متوقف نشود و صلح بين هر دو طرف تامين نشود، ممکن نيست که مردم زندگى مصوون داشته باشند.

اخترمحمد باشندۀ ولسوالى غنى خيل ننگرهار که شش عضو خانواده اش در ٢٦ جدى سال روان در عمليات شبانۀ نيروهاى خاص افغان کشته شده و سه تن ديگر جراحت برداشته اند، نيز از طرف هاى درگير جنگ مى خواهد که راه صلح و تفاهم را پيش گيرند، از جنگ دست بردارند تا ديگر هيچ افغانى کشته و زخمى نشود.

موصوف همچنان از طرف هاى ديگر خواست که در جريان عمليات، به زندگى مردم ملکى توجه بيشتر داشته باشند.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر