زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“عودت داوطلبانۀ عودت کنندگان، از اولویت های دولت افغانستان است”

“عودت داوطلبانۀ عودت کنندگان، از اولویت های دولت افغانستان است”

author avatar
14 Mar 2017 - 16:30
“عودت داوطلبانۀ عودت کنندگان، از اولویت های دولت افغانستان است”
author avatar
14 Mar 2017 - 16:30

کابل (پژواک، ٢٤ حوت ٩٥): در نشست "پديدۀ مهاجرت" در کابل، بر مديريت درست مهاجرت و پیش زمینه های برگشت داوطلبانۀ مهاجرین چون اشتغال، معیشت مناسب و تمامی فرصت ها برای داشتن یک زندگی خوب تاکيد شد.

سيد حسين عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، امروز در ورکشاپی که در دفتر اتحادیه اروپا جهت هماهنگی میان نهادهای مختلف در کابل تدویر یافته بود، گفت که کشورهای مبدا، ترانزیت، مقصد و موسسات بین المللی از جمله عوامل دخیل در پدیدۀ مهاجرت هستند.

او افزود: «باور ما این است که پدیدۀ مهم مهاجرت، ضرورت به مدیریت چهارجانبه (کشورهای مبدا، ترانزیت، مقصد و موسسات بین المللی) مشترک دارد و تا زمانی که همکاری به وجود نیاید، مدیریت این پدیده دشوار خواهد بود.»

موصوف علاوه کرد که مراحل ابتدایی مدیریت مهاجرت، از طریق نهادهای ملی در افغانستان آغاز گردید و در این راستا کمیسیون عالی مهاجرت به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، متشکل از ١٥ وزارت و هفت اداره مستقل ایجاد شد.

به گفتۀ بلخی، برای مدیریت مهاجرت نیاز به همکاری های بین المللی چهارجانبه، نیاز احساس می شد که در این راستا تفاهمنامه همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا تحت نام «سند مشترک راه پیش رو» امضا شد.

اما وی گفت که در این تفاهمنامه، تنها موضوع عودت کنندگان گنجانیده شده و نیاز است که در این همکاری مشترک بزرگ، بحث جلوگیری از مهاجرت های نامنظم و منظم ساختن مهاجرت ها تنظیم شود.

او گفت: «اگر ما هر کدام جدا و پراکنده عمل بکنیم، به باور من قاچاقبران بین المللی و کسانی که انسان را قاچاق می کنند؛ یا مهاجرین را از کشوری به کشوری منتقل می کنند، از ما جلوتر خواهد بود و در نهایت به جایی که ما مدیریت بکنیم، پدیدۀ مهاجرت را آن ها مدیریت خواهند کرد.»

بلخی علاوه کرد که یکی از لازمه های مدیریت بین المللی پدیدۀ مهاجرت، ایجاد هماهنگی و همکاری های دوامدار مشترک میان کشورهای مبدا، ترانزیت، مقصد و نهادهای بین المللی می باشد.

به گفته او، زمینه های کاریابی و تفاهم میان کشورهای مبدا، ترانزیت و مقصد و فعالیت های مشترک موجود در این مدیریت کلان بین المللی گنجانیده شود.

موصوف تصریح نمود که بر اساس این تفاهمنامه، مسوولیت های افغانستان و اتحادیه اروپا مشخص گردیده است و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) مسوولیت ارایه خدمات به عودت کنندگان را به عهده دارد.

به گفته او از اینکه مدیریت و رهبری پدیده مهاجرت در داخل کشور مربوط به دولت افغانستان می شود، نیاز است که سازمان بین المللی مهاجرت، تفاهمنامه همکاری را با وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان به نمایندگی از دولت افغانستان امضا کند.

به گفته وی، چالش ها و مشکلات زیاد فرا روی مهاجرین و عودت کنندگان افغان وجود دارد؛ اما مشکلات عودت کنندگان آسیب پذیر بیشتر است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر