زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

افغانستان از تصمیم پاکستان برای بازگشایی گذرگاه های تورخم و بولدک استقبال کرد

افغانستان از تصمیم پاکستان برای بازگشایی گذرگاه های تورخم و بولدک استقبال کرد

author avatar
20 Mar 2017 - 18:56
افغانستان از تصمیم پاکستان برای بازگشایی گذرگاه های تورخم و بولدک استقبال کرد
author avatar
20 Mar 2017 - 18:56

کابل (پژواک، ۳۰ حوت ۹۵): حکومت افغانستان، از تصمیم پاکستان برای بازگشایی گذرگاه های تجارتی تورخم و سپین بولدک استقبال کرد؛ اما به پاکستان هشدار داد که افغانستان، دیگر آن کشور چند سال پیش نیست که تنها به یک راه تجارتی متکی باشد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهوری، امروز در یک نشست خبری به مناسبت ارایه گزارش سال ۱۳۹۵ حکومت، در مورد بسته بودن راه های تجارتی پاکستان و افغانستان نیز صحبت کرد.

رسانه های پاکستانی اعلام کردند که نواز شریف نخست وزیر این کشور، دستور داده است که امروز دروازه های تجارتی تورخم و سپین بولدک بعد از یک ماه، دوباره بازگشایی شود.

مرتضوی اما با استقبال از این تصمیم حکومت پاکستان گفت که این کشور، باید بجای بسته کردن این راه ها، لانه های تروریزم را مسدود و آنها را بین ببرد.

وی افزود که سال ۱۳۹۵ در بخش های مختلف از جمله سیاست خارجی و تقویت روابط با کشورها برای افغانستان پر دستاورد بود و روابط کشور در این سال، بجز پاکستان با دیگر کشورهای جهان تقویت شده است.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور با بیان اینکه افغانستان از وابستگی به مسیر تجارتی پاکستان رهایی یافته است گفت که اکنون به جای یک دروازه، چندین دروازه به روی افغاستان باز شده است.

مرتضوی، باز شدن بندر آقینه را به روی افغانستان، یک دستاورد بزرگ در بخش تجارت و ترانزیت عنوان کرد و گفت: "در حال حاضر از این مسیر اموال تجار ما طی پنج و هفت روز، به کشورهای بسیار دور می رسد و اکنون افغانستان کشور چند سال پیش نیست و به خوبی می تواند که با بسته شدن مرز، تدابیر همه جانبه داشته باشد."

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور، از سرمایه گذاری  یک میلیارد دالری روی ده سرک بزرگ، جلب بیش از یک میلیارد سرمایه گذاری در بخش های تولیدی، ساختمانی و تولید و برق، و کسب ۱۶۵ میلیارد افغانی عاید، به عنوان دستاوردهای حکومت در این سال نام برد.

 تاسیس مرکز عدلی و قضایی، قانون تدارکات، برکناری ۲۰ درصد څارنوالان؛ برکناری ۲۵ درصد کارمندان گمرکات؛ تبدیلی ۶۰۰ تن قضات و قرار دادن ۱۰۷ شرکت داخلی و خارجی در فهرست سیاه در رابطه با فساد اداری، از دیگر اقدام هایی است که به گفته وی، در این سال صورت گرفته است.

مرتضوی، از اصلاحات و پیشرفت روند انتخابات نیز خبر داد و گفت که قانون تذکره الکترونیکی و تلاش ها بخاطر توزیع آن نیز جریان دارد.

وی با اشاره به روند صلح نیز گفت: "از طرف حکومت، تمام اقدامات مبتنی بر مفاد توافقنامه صلح (با حزب اسلامی حکمتیار) صورت گرفته و ما منتظر هستیم که حزب اسلامی اعلام کند که رهبر حزب چه وقت آمادگی دارد که به کابل بیاید؛ از طرف حکومت هیچ موانعی بخاطر عملی شدن توافقنامه وجود ندارد."

شاه حسین مرتضوی در عین حال گفت که نامزد وزیران جدید، تا یک هفته دیگر به منظور کسب رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهند شد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر