زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“با بسته شدن راه تورخم، بهاى توليدات داخلی هم افزايش يافته است”

“با بسته شدن راه تورخم، بهاى توليدات داخلی هم افزايش يافته است”

author avatar
20 Mar 2017 - 13:19
“با بسته شدن راه تورخم، بهاى توليدات داخلی هم افزايش يافته است”
author avatar
20 Mar 2017 - 13:19

باميان (پژواک،٣٠حوت ٩٥): برخى از باشندگان ولايت باميان مى گويند که با فرا رسيدن سال نو و  بسته شدن راه تورخم، در کنار بلند رفتن قيمت موادغذايى وارداتى، محصولات اين ولايت هم تا دوبرابر افزايش يافته است.

حاجی محمد طاهر يکی از کسبه کاران باميان، به آژانس خبرى پژواک گفت که  قيمت يک بورى آرد از  ١١٠٠ افغانى به ١٢٥٠ افغانى، يک بورى برنج از ١٦٠٠ افغانى به ٢٢٠٠ افغانى افغانى بالارفته است.

همچنان وى افزودکه در بخش ميوه جات تر، يک کیلو کينو از ٣٠  افغانی به ١٠٠ افغانی، يک کيلوسيب از ٥٠  افغانی به ١٠٠ افغانی، يک سيرکچالو از ١٥٠  به ٣٠٠ افغانی، يک سيرپياز از ٨٠ افغانى به ١٢٠ افغانى، يک کيلوبادنجان رومى از ٥٠ به ١٠٠ افغانى، و يک کيلوسبزى از ٣٠ به ٥٠ افغانى رسيده است.

محمد انوريکی از شهروندان باميان گفت که با نزديک شدن سال نو، قيمت ها به بهانۀ بسته شدن راه تورخم تا دو برابر افزايش يافته، و اين وضعيت مردم را با مشکلات زياد مواجه ساخته است.

وی افزود: "مردم اکثراً در سال نو برای خانواده های خود، لباس نو وغذای خوبتر و حتی در ميله های نوروزی، از ميوه های تر استفاده مى کنند؛ اما در اين  نوروز پيش رو، خانواده های باميان توانايى خريد چنين اقلام را ندارند."

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی باميان، افزايش قيمت ها را در باميان سرسام آور خوانده گفت که باميان يک ولايت مصرفی است؛ وقتی نرخ های اقلام وارداتی که از ديگر شهرهای افغانستان به اين ولايت  وارد مى گردد، بلند مى رود، مردم با مشکلات زياد مواجه مى شوند؛ اما وقتى قيمت  محصولات باميان افزايش مى يابد، به نفع شهروندان اين ولايت است.

وی افزود: "کچالو در باميان فی سير ٣٠٠ افغانی رسيده و از اين افزايش قيمت، دهاقين واکثريت مردم باميان نفع مى برند."

اما برخى از شهروندان ديگر ولايت باميان مى گويند که حکومت بايد قيمت ها را کنترول نمايد.

محمد علی يکی از شهروندان باميان گفت که دولت کنترول ندارد و تاجران  و دکانداران، هرچه که دل شان خواست مى کنند و اگر راه تورخم بسته شده، حد اقل سبزيجات و بسياری از غله جات که مربوط به خود افغانستان است؛ چرا بايد قيمتش  افزايش يابد؟ درحاليکه ربطى به بسته شدن راه ندارد.

اما دکانداران باميان مى گويند زمانيکه هرجنس در بازار کمياب شود، خود به خود قيمتش بالا ميرود؛ زيرا تقاضا بلند ميرود؛ از اين رو قيمت ها افزايش می يابد.

حسن علی يکی از اين دکانداران گفت چند روزی است که ميوه بسيار کم به مارکيت باميان می آيد؛ از اين رو قيمت شده است و بازار باميان خيلی شبيه يک شهر نيست؛ به همين لحاظ قيمت ها زود بالا و پائين مى شود. وقتی اجناس کمتر شد، خود به خود قيمتش بالا مى رود.

اما کارشناسان اقتصادی به اين باوراند که دولت افغانستان، بايد استراتيژی اقتصادی درازمدت تهيه و تدوين نمايد؛ تا وابستگی های اقتصادی به يک کشور مردم را با مشکلات مواجه نسازد و راه های بديل وجود داشته باشد .

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر