زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جاپان بیش از هشت میلیون دالر به سکتور صحت افغانستان کمک کرد

جاپان بیش از هشت میلیون دالر به سکتور صحت افغانستان کمک کرد

author avatar
20 Mar 2017 - 14:49
جاپان بیش از هشت میلیون دالر به سکتور صحت افغانستان کمک کرد
author avatar
20 Mar 2017 - 14:49

کابل(پژواک، ٣٠ حوت٩٥): دولت جاپان، بیش از هشت میلیون دالر به سکتور صحت افغانستان در حالی کمک نمود که به گفتۀ وزارت صحت عامه، مبتلايان بيمارى توبرکلوز درسطح کشور، به ٦٠ هزار تن رسيده است.

تفاهمنامۀ کمک هشت عشاریه شش میلیون دالرامریکایی برای مبارزه با بیماری توبرکلوز، امروز میان متسوجی سوزوکی سفیر جاپان در افغانستان، پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان، و تاکی شی وتنابی رئیس دفتر جایکا در افغانستان، در حضور  داکترفیروز الدین فیروز وزیر صحت عامۀ افغانستان، به امضا رسید.

 وزیر صحت عامه درسخنانش، پس از امضاى تفاهمنامه گفت که دولت جاپان، اضافه از چهار دهه میشود که در تمام بخش های حیاتی مخصوصاً درسکتور صحت کشور، دولت افغانستان را کمک وهمکاری نموده است، که یکی ازین بخش های مهم آن، کنترول توبرکلوز درکشور است."

وی، آموزش صد ها کادر مسلکی در بخش های مختلف در داخل و خارج از کشور، بازسازی و احیای مجدد انستیتیوت ملی کنترول توبرکلوز، کمک بیش از ده میلیون دالری غرض تهیه ادویۀ ضد توبرکلوز از سال ٢٠١٥ تا ٢٠١٧، اعمار وتجهیز وسایل و سامان آلات شفاخانه کنترول امراض ساری به ارزش ٢٥ میلیون دالر را شامل ده ها مورد کمک  کشورجاپان برای مبارزه و کنترول توبرکلوز با افغانستان  خواند.

 اين مقام بلند پايۀ صحت کشور، درادامه صحبت هايش گفت که  درحال حاضر، حدود ٦٠ هزار تن در افغانستان به بیماری توبرکلوز مبتلا می باشند، که ٤٣ هزار تن آن به گونۀ دقیق تشخیص شده است.

افزون برآن اوگفت که سالانه ١٢ تا ١٥ هزار تن به سبب این بیماری از بین می روند و تلاش سکتورصحت افغانستان، اين است که  تا سال ٢٠٣٠، این بیماری از افغانستان به صورت کل ریشه کن شود.

متسوجی سوزوکی سفیر جاپان در افغانستان، طى صحبتى گفت که احصاییه نشان می دهد که حدود ٦٠ درصد از بیماران مبتلا به توبرکلوز در جهان، از آسیا هستند که جاپان هم شامل این لیست می باشد.

سوزوکی، توبرکلوز را یک تهدید جدى به جاپان و افغانستان خواند وگفت که جاپان درحال حاضر، مبارزه علیه این بیماری را به سطح جهان رهبری می کند و به اساس این تجربه، امروز جاپان و افغانستان بر علیه بیماری توبرکلوز با هم یکجا مبارزه می کنند.

وى اظهاراميدوارى کرد که به همکاری قوی وزارت صحت عامه، جایکا و سازمان صحی جهان، پروژۀ جدید ضد بیماری توبرکلوز را به اساس تجربۀ درازمدت و همکاری میان دولت جاپان آغاز نمايند.

تاکیشی وتنابی رئیس دفتر جایکا در افغانستان، سخنران ديگرنشست امروزى گفت: "ما شاهد افزایش میزان دریافت واقعات و افزایش تداوی موفقانۀ توبرکلوز بوده ایم، که افغانستان را از لیست کشورهای با تهدید بالا بیرون کرده است؛ اما ما نباید از مبارزه با توبرکلوز عقب نشینی کنیم."

وی اظهار امیدواری کرده گفت که این کمک بلاعوض، برنامۀ مبارزه با توبرکلوز را تقویت بیشتر کرده و مردم افغانستان را از این تهدید همیشگی رهایی بخشد.

به اساس معلومات وزارت صحت کشور، قسمت اعظم کمک يادشدۀ دولت جاپان برای تدارک ادویۀ ضد توبرکلوز، در طول سالهای ٢٠١٨  تا ٢٠٢٠ به مصرف خواهد رسید و قسمت دیگر آن، در توزیع ادویه به ولایات بخاطرجلوگیری از کمبود ادویه و تدارک مواد تشخیصیه به هدف تشخیص مرض در نزد مردم در ساحات دوردست به شمول زنان و اطفال، استفاده خواهد شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر