زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

علماى دين در مورد تجليل از روز اول سال نو نظريات متفاوت دارند

علماى دين در مورد تجليل از روز اول سال نو نظريات متفاوت دارند

author avatar
20 Mar 2017 - 16:17
علماى دين در مورد تجليل از روز اول سال نو نظريات متفاوت دارند
author avatar
20 Mar 2017 - 16:17

کابل (پژواک، ٣٠ حوت ٩٥): برخى علماى دين مى گويند که تجليل از نوروز به عنوان عيد غيرمسلمين در اسلام حرام است؛ اما اگر مردم به ارتباط بهار و تجليل از آن در چوکات شريعت تفريح و خوشى مى کنند، مشکل شرعى ندارد.

اما برخى ديگر از علما مى گويند که اسلام تجليل، از اين روز را به هر عنوانى که باشد منع کرده است.

میلۀ نوروز و جشن دهقان، از عنعنات افغان ها محسوب می شود که پیشینۀ ديرينه داشته و از اولین روز سال شمسی، علاوه بر افغانستان در برخى کشورهای منطقه به شمول تاجکستان و ايران تجليل مى گردد.

رفتن به زيارت ها و تفريحگاه ها، تهيه هفت ميوه در روز اول سال نو شمسى، از گذشته ها میان برخى مردم رایج است. همچنان مراسم جهنده بالا در زیارت منسوب به حضرت علی (رض) در بلخ نيز از اين مراسم است که شمار زيادى مردم و مقام هاى دولتى در آن شرکت مى کنند.

از گذشته ها اختلاف نظرها در اين مورد ميان مردم و حتى علماى دين وجود دارد و امسال نيز شمارى از کاربران فيسبوک، در مورد نظريات متفاوت ارايه کرده اند.

اما دکتر محمد اياز نيازى استاد پوهنځى شرعيات و خطيب مسجد محمد وزير اکبر خان شهر کابل، در مورد به آژانس خبرى پژواک گفت: «بدون شک سال جديد ما و شما مطابق با تقويم شمسى، ماه حمل است ... تقويم هجرى شمسى در قرآن مجيد، مشروعيت دارد و تقويم هجرى شمسى از نگاه اسلام کدام مشکلى نداشته است.»

اين عالم دين افزود: «سال جديد ما از ماه حمل شروع مى شود و به ارتباط اينکه هر زمانى جديد شروع مى شود يعنى صبح، شب، ماه جديد و سال جديد، دعاها براى خير و برکت وجود دارد؛ پيامبر (ص) وقتى ماه نو شروع مى شد، و آن را مى ديدند، دعاى خير و برکت مى کردند.»

به گفته او اگر کسى براى اينکه سال جديد داخل مى شود و براى برکت سال جديد دعا مى کند، مشکل شرعى ندارد.

همچنان به گفته استاد نيازى، اگر فاميل ها به ارتباط بهار، آمدن سال جديد و تجليل از بهار، سرسبزى و زيبايى به صحرا مى روند، تفريح و خوشى مى کنند، مشکل شرعى ندارد.  

اين عالم دين گفت: «مى آييم سر کلمه نوروز، اگر برخى مردم در اين روز برخى کارهايى را انجام مى دهند که جنبه ها و ريشه هاى مذهبى داشته باشد و ارتباط بگيرد به اديان گذشته و آتش پرستان، دين مجوس، زردشت و غيره، و يا اگر نوروز را به عنوان اعياد و عيد غيرمسلمين تجليل مى کنيم، از نظر اسلام يک عمل ناروا، نادرست و حرام پنداشته مى شود، مثلى که ما نمى توانيم از کرسمس تجليل کنيم.»

همچنان اين عالم دين افزود: «اگر ريشه هاى مذهبى نوروز در نظر گرفته شود و از نوروز تجليل شود که آفتاب پرستان برابر شدن شب و روز را در اين روز تجليل مى کردند، به همديگر تبريک بگويند، رقص و پايکوبى کنند، جهنده را بلند بکنند، آتش روشن بکنند و از login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر