زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ناامنی، فساد و بیکاری؛ دغدغۀ اصلی مردم کابل در سال ۱۳۹۵

ناامنی، فساد و بیکاری؛ دغدغۀ اصلی مردم کابل در سال ۱۳۹۵

author avatar
20 Mar 2017 - 15:31
ناامنی، فساد و بیکاری؛ دغدغۀ اصلی مردم کابل در سال ۱۳۹۵
author avatar
20 Mar 2017 - 15:31

کابل (پژواک، ۳۰حوت ۹۵): امروز، آخرین روز سال ۱۳۹۵ است. شماری از باشندگان کابل از حمله های تروریستی در این شهر، فساد و بیکاری به عنوان دغدغه های اصلی شان در این سال نام می برند و می گویند که حکومت باید برای بهبود وضعیت کار کند.

آقا محمد پارسا دکاندار در منطقه قوای مرکز مربوط  ناحيه دوم شهرکابل، به آژانس خبری پژواک گفت که از حکومت می خواهد تا در زمینه تامین امنیت در سال آینده، به صورت جدی توجه کند.

وی گفت که فرارسیدن سال نو را به فال نیک می گیرد و امیدوار است سال ۱۳۹۶، سالی توام با خوشی و امنیت و آبادی کشور باشد و مردم در پاکی و صفایی شهر خود بیشتر سهم بگیرند.

غلام سخی ۶۰ ساله، مردی که در منطقه ده افغانان بر روی کراچی اش لمیده و در انتظار کار بود، به آژانس خبری پژواک گفت که ساعت ۱۱ صبح است؛ اما تا کنون کار نکرده است.

اما وی با لبخند و ابراز خوشبینی گفت: "با شکم گرسنه هم روز می گذرد در صورتی که آرامی باشد."

شفیق۴۷ ساله یکی دیگر از باشندگان کابل که با کودکانش برای خریداری سال نو، به بازار مندوی آمده بود گفت: "اگرامنیت باشد هر چیز است؛ مردم مکتب و پوهنتون می روند، درس می خوانند، کارمندان دولت  به وظایف شان می روند، تجار به کار خود می رسد  و دکاندار و غریبکار به کار خود می رسند و کشور ترقی می کند."

وی افزود: "اگر جنگ باشد تا زنده هستیم محتاج کشور های خارجی خواهیم بود، من از حکومت وحدت ملی می خواهم که بیشتر از همه در سال ۱۳۹۶ به امنیت توجه کند؛ تا از وابستگی های سیاسی جدا شویم و یک لقمه نان خود را به راحتی بخوریم."

به گفته این باشنده کابل، اگر امنیت باشد جوانان به کشورهای دیگر نخواهند رفت، باید برای جوانان زمینه کار فراهم گردد و جلو فرار مغزها گرفته شود.

امیری، مرد جوانی که در منطقه پل باغ عمومی دست فروشی می کرد گفت که در انجام کارهای ساختمانی مهارت دارد؛ اما به دلیل نبود کار مجبور شده است دستفروشی کند.

وی گفت که از دولت می خواهد اول به تامین امنیت توجه کند و بعد از آن، به ایجاد کار و کاهش فساد کار کند.

این باشنده کابل گفت: "خواست من برای سال نو، از حکومت این است که دست پارلمان را از حوزه ها، قوماندانی و وزارتخانه ها کوتاه کند؛ یک قوماندان تولی را که پرسان کنی می گوید که من به واسطه فلان  وکیل آمدم، آمرحوزه مرا پس(برکنار) کرده نمی تواند، بی بندوباری در شهر زیاد شده. فساد اداری فوق العاده است، هر کس نفر خود را در هرجا که خواست تعین می کند، اگر یک نظام قانونی باشد، این چالش ها رفع می شود."

ولی والله، جوانی که از پوهنتون کابل سند لیسانس گرفته است گفت که به دلیل نیافتن کار مجبور شده است به دکانداری روی بیاورد و میوۀ خشک را از تاجران خریده و می فروشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر