زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دسترسی کمپاین واکسین پولیو به تمام ساحات ولایت قندز مساعد گردید

دسترسی کمپاین واکسین پولیو به تمام ساحات ولایت قندز مساعد گردید

author avatar
11 Apr 2017 - 14:01
دسترسی کمپاین واکسین پولیو به تمام ساحات ولایت قندز مساعد گردید
author avatar
11 Apr 2017 - 14:01

کابل، ۲۲ حمل ۱۳۹۶- برخی ساحات ولایت قندزکه از نظر مشکلات امنیتی برای تطبیق واکسین پولیو از دسترسی باز مانده بود، به اثر تلاش های پیگیر مسئولان پروگرام محو پولیو و ثبت یک واقعه مثبت  پولیو در آن ولایت، بار دیگر قابل دسترسی قرار گرفت.  

در کمپاین نخست بهاری سال روان میلادی، تمام اطفال مورد هدف زیر سن پنج سال این ولایت، که شماری مجوعی آن اضافه تر از 342, هزار طفل می رسید، برای آنان واکسین پولیو تطبیق گردید.

پیش از این بنابر مشکلات امنیتی بیش از 173, هزار طفل زیر سن پنج سال، در و لسوالی های دشت ارچی، خاناباد، قعله زال، علی آباد، چهار دره، امام صاحب و برخی ساحات اطراف شهر قندز از واکسین پولیو محروم مانده بودند. از این میان، ولسوالی های دچشت ارچی و چهاردره به صورت کل و متباقی آنان قسماً از پوشش کمپاین واکسین پولیو باز مانده بود. در ساحات یاد شده   از ماه جنوری سال 2016  تا مارچ 2017 ، کمپاین های واکسین پولیو تطبیق نگردیده بود.

دسترسی کمپاین واکسین پولیو به تمام ساحات ولایت قندز پس از آن مساعد گردید که اخیراً یک واقعه مثبت پولیو در قریه شینواری ولسوالی دشت ارچی ولایت قندز رخ داد که  یک طفل ۱۴ ماهه قربانی این واقعه گردید و در تمام عمر فلج و معیوب خواهد بود. پیش از این دو واقعه دیگر در ولایات قندهار و هلمند نیز رخ داده است که شماری مجموعی واقعات پولیو در کشور در سال روان میلادی به ۳ واقعه میرسد.

ناامنی و درگیری های مسلحانه یک چالش عمده فرا روی تطبیق کمپاین های واکسین پولیو در کشور به شمار میرود. پروگرام محو پولیو بگونه بیطرفانه در افغانستان فعالیت دارد و از تمام طرف های دیگر پیوسته خواسته است تا با توجه به بیطرفی این پروگرام، زمینه را برای تطبیق موفقانه کمپاین واکسین پولیو در تمام کشور مهیا کنند تا واکسیناتوران و کارکنان صحی به توانند در فضای مصئون و مطمئن به تمام اطفال این کشور رسیدگی کنند و باچکاندن دو قطره واکسین پولیو به دهن هر طفل، آنان را  در برابر این مرض فلج کننده دایمی و مهلگ وقایه نمایند.

پولیو تداوی ندارد،  تنها از طریق واکسین میتوان وقایه گردد. خوشبختانه پولو از جمله امراضی است که به صورت کامل محو شده میتواند. چنانچه مرض چیچک یک زمانی واگیر بود و با تطبیق واکسین از بین رفت و اکنون هیچ فردی به مرض چیچک مصاب نمیگردد.

اکثر کشور های جهان توانسته اند که پولیو را از سرزمین شان محو کنند. این مرض تنها در افغانستان، پاکستان و نایجریا باقی مانده است. تلاش های جهانی براین است تا این مرض از سرتاسر جهان محو گردد، چون ویروس پولیو بسیار به سرعت سرایت میکند و اگر به صورت کل محو نگردد، ممکن است بار دیگر کشور های جهان را با تهدید مواجه کند.  

 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر