زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش : شعارهایی طرح حکومت مؤقت به معنى کودتاى سياسى است

دانش : شعارهایی طرح حکومت مؤقت به معنى کودتاى سياسى است

author avatar
21 Apr 2017 - 17:12
دانش : شعارهایی طرح حکومت مؤقت به معنى کودتاى سياسى است
author avatar
21 Apr 2017 - 17:12

کابل(پژواک، اول ثور ٩٦): معاون دوم رياست جمهوری می گوید که شعارهایی طرح حکومت مؤقت، بازگشت به عقب، از دست دادن دستاوردهای یک و نیم دهه اخیر و کودتای سیاسی است، اما مردم هرگز به عقب بر نمی گردند.

محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، امروز در مراسم پایانی سمپوزیم ملی جوانان-اهداف توسعه پایدار گفت که در طول تاریخ سیاسی کشور، تحولات مهمی در مسیر توسعه اتفاق افتاده، اما «متأسفانه» این تحولات، همواره با انقطاع مواجه بوده است.

موصوف می پذیرد که در عرصه دولت سازی به توسعه کامل سیاسی و به شاخصه های یک حکومت داری خوب دست نیافته اند، اما افزود که در مسیر توسعه سیاسی حرکت می کنند و در صورتی می توانند به توسعه کامل سیاسی برسند که این مسیر تداوم یابد.

وی گفت: «ما می توانیم عنصر (تحول) را تنها با (تداوم) به سرمنزل مقصود برسانیم و نه با انقطاع و هر روز کار را ناتمام رها کردن و فردا از نو شروع کردن.»

این مقام ارشد حکومتی خاطر نشان کرد که افغانستان امروز از یک قانون اساسی مترقی و جامع و از یک نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی و متکی بر اصل تفکیک قوا و اصل انتخابات و حاکمیت اراده مردم برخوردار است و در سطح کشور انتخابات های متعدد همچون انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی و انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی وجود دارد و بسیار بی معنا است که در چنین شرایط و حالتی شعارهای دیگر سر داده شود و از این مسیر منحرف شد و مردم را هم از جاده وسطی و میانه منحرف کرد.

او با بیان این که به عقب بر نمی گردند، افزود: «ملت ما به دوره های سیاه گذشته بر نمی گردد و از شعارهای بیهوده و بی نتیجه هم پیروی نخواهد کرد. شعارهایی مانند طرح حکومت موقت و یا مانند آن، بازگشت به عقب و به معنای از دست دادن همه دستاوردهای یک و نیم دهه اخیر و به معنای یک نوع کودتای سیاسی است. ما بهترین قانون اساسی و بهترین نظام سیاسی و حقوقی داریم و هیچ نیازی به انقطاع و آغاز مجدد پروسه دولت سازی دیگر نداریم.»

وی گفت: «برخی از شعارها و طرح ها یک نوع تصفیه حساب های شخصی است تا دلسوزی به کشور و ملت. سیاستمداران ما باید به مصالح و منافع کشور و مردم توجه کنند نه به سلایق و منافع شخصی، حزبی و قومی خود.»

به باور دانش، اپوزیسیون بودن به معنای برهم زدن نظام سیاسی و تغییر نظام از راه های غیر قانونی نیست، بلکه اپوزیسیون همیشه در چوکات قانون اساسی و در چارچوب نظم سیاسی موجود کشور و از راه های مسالمت آمیز و بر مبنای اراده و رأی مردم حرکت می کند اما در عین حال از حکومت و دولت انتقاد می کند.

موصوف افزود: «ما انتقاد سازنده را هم یک حق نیروهای سیاسی می دانیم و هم می پذیریم و حکومت باید نقد پذیر باشد و کار خود را باید مسئولانه و صادقانه، نقد و ارزیابی کند. اما انتقاد بر حکومت از داخل حکومت بی معنا و غیر منصفانه و حتی برای مردم غیر قابل قبول و غیر قابل باور است. انتقاد و اعتراض از جانب اپوزیسیون روا است آن هم در چوکات قانون اساسی و نه به عنوان تحریک مردم به تمرد، شورش و عصیان.»

وی از جوانان خواست که با هوشیاری و دقت، حوادث و تحولات سیاسی کشور را دنبال کنند و با حمایت از قانون اساسی و نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، اجازه ندهند که کشور به عقب برگردد و همه دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی یک و نیم دهه اخیر از دست برود و یا با خطر مواجه گردد.

به گفته او، افغانستان در جامعه بین المللی و در همه نهادهای معتبر بین المللی، همواره از یک جایگاه شایسته برخوردار بوده است. اما این سؤال هم بجا است که چرا امروز افغانستان در دنیا با نام جنگ و خشونت و انتحار و انفجار و مواد مخدر و فساد اداری شناخته می شود.

دانش خطاب به جوانان گفت: «بیایید همگی همت کنیم این لکه های ننگ را از پیشانی کشور و ملت خود بزداییم و با استفاده از همه تجربیات و ظرفیت های خود، موانع و چالش ها را رفع کنیم و کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر