زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سه ماه اول سال روان نزديک به ٢٢٠٠ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند

در سه ماه اول سال روان نزديک به ٢٢٠٠ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند

author avatar
27 Apr 2017 - 15:26
در سه ماه اول سال روان نزديک به ٢٢٠٠ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند
author avatar
27 Apr 2017 - 15:26

کابل (پژواک، ٧ ثور٩٦): يافته هاى «يوناما» نشان مى دهد که در سه ماه اول سال ٢٠١٧، نزديک به ٢٢٠٠ فرد ملکى کشته و زخمى شده و اين آمار، نسبت به زمان مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش يافته است.  

اين گزارش تلفات ملکى در افغانستان را هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان )یوناما( امروز منتشر کرده است.

به اساس این گزارش، تلفات افراد ملکی در سه ماه اول سال ٢٠١٦ نسبت به ربع اول سال ٢٠١٢ بيش از دو برابر افزايش يافته است. اين در حالى است که به اساس گزارش ها در فصل زمستان، نسبت به ساير فصل هاى سال جنگ ها کاهش مى يابد. 

در گزارش يوناما، آمار مکمل سال هاى گذشته ارايه نشده؛ اما نشان مى دهد که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷، یوناما ۲۱۸۱ مورد از تلفات افراد ملکی) ۷۱۵ کشته و ۱۴۶۶ زخمی( را ثبت نموده است که چهار فیصد کاهش را در مقایسه به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد.  بر بنياد گزارش آمار تلفات افراد ملکی ۲ فیصد و میزان جراحات در بین غیر نظامیان ۵ درصد کاهش یافته است.

منبع افزوده است که دلیل کاهش در تلفات افراد ملکی که توسط یوناما ثبت گردیده است، عمدتاً به سبب کاهش ۱۹ درصدی در شمار کشته شدگان و زخمیان در درگیری های زمینی میان نیروهای هوادار دولت و مخالفین مسلح دولت می باشد.

بر اساس گزارش، از هر سيزده تن؛ هشت تن در حملات مخالفين مسلح دولت، سه تن در حملات نيروهاى طرفدار دولت و يک، يک تن در درگيرى ها ميان دو طرف و انفجارها کشته و زخمى شده اند.

 

 از نظر موقعيت جغرافیایی، ولایت کابل بیشترین تلفات افرادی ملکی را از ناحیه حملات انتحاری و گروهی در شهر کابل متحمل شده است؛ د حالیکه ولایت های هلمند، کندهار، ننگرهار و ارزگان ،به ترتیب شاهد تلفات غیرنظامیان بوده اند.

از هر يازده تن؛ چهار تن در جنگ هاى زمينى، دو، دو تن مواد انفجارى جاسازى شده و حملات انتحارى، يک، يک تن قتل هاى هدفى و بقاياى مواد منفجره، کشته و زخمى شده اند.

 در گزارش آمده است که یوناما ۲۴ درصد افزایش را در تلفات ملکی در خصوص زنان ثبت نموده است که در برگیرنده) ۸۸ کشته و ۱۸۵ زخمی (می باشد. دلیل افزایش این آمار، کشته یا زخمی شدن زنان در اثر عملیات های هوایی و حملات انتحاری و گروهی بوده است.

در سه ماه نخست سال جار ، یوناما ۷۳۵ مورد تلفات کودکان) ۲۱۰ کشته و ۵۲۵ زخمی) را ثبت نموده است که مبین سه درصد افزایش در این آمار در مقایسه با سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ می باشد. عملیات های هوایی، مواد منفجرۀ تعبیه شده و انفجار مهمات منفجرناشده از عوامل عمدۀ افزایش در تلفات کودکان در این مدت بوده است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان)یوناما( از همه جناح های درگیر در منازعات مسلحانه مى خواهد که تا اقدامات فوری و نیرومند را در زمینۀ حفاظت بهتر افراد ملکی روی دست گیرند؛ چنانکه ارقام اخیر که امروز توسط یوناما نشر گردیده است بازتاب دهندۀ تلفات روزافزون افراد ملکی می باشد.

مخالفین مسلح دولت، تا حال در مورد این گزارش چيزى نگفته اند؛ اما پيش از اين، همچو گزارش ها را رد کرده اند.

 

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر