زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سيلوى مرکزى از فعاليت بازمانده است

سيلوى مرکزى از فعاليت بازمانده است

author avatar
16 May 2017 - 11:01
سيلوى مرکزى از فعاليت بازمانده است
author avatar
16 May 2017 - 11:01

کابل (پژواک،٢٦ثور۹۶): تصدى سيلوی مرکزى که در گذشته با حدود دو هزار کارمند در يک روز، بيش از يکصد تُن نان توليد مى کرد، اکنون به دليل عدم حمايت حکومت و فرسوده شدن دستگاه ها، از فعاليت باز مانده است.

تصدی سيلوی مرکزى، در سال ١٣٣٣ خورشيدی به کمک مالی شوروى سابق تهدابگذارى شد؛ اما در جنگهاى چنددهۀ اخير، بيشترين دستگاه هاى اين تصدى تخريب گرديد و سيستم ماشينى باقى ماندۀ اين تصدى نيز استهلاک شده است.

سيد عنايت الله هاشمی معاون فنی و مسلکی  رياست تصدى سيلوی مرکزی، در گفتگوى ويژه با خبرنگار آژانس خبرى پژواک گفت که سيلوی مرکزی در ابتداى فعاليتش، بيش از ۱۸ صد کارمند  و کارگر داشت که در سه وقت کار مى کردند و در يک روز ‍۱۲۰ تُن آرد را نان، ناشتا و روت و... پخته مى کرد.

همچنان وى افزود که پيش از جنگ های داخلی، سيلوی مرکزی روزانه ۱۷۰ هزار تُن گندم را پاک کاری و ۱۴۰ هزار تُن گندم  را به آرد تبديل می کرد.

به گفته اين منبع، از نان، ناشتا و روت و... که درسيلو توليد مى شد، مامورين دولتى ملکى و قواى مسلح کشور استفاده مى کردند، که يک کمک چشمگير به اقتصاد دولت و خانواده ها بود.

اما موصوف گفت درطى چندين دهه جنگ درکشور، آسيب زياد به سيلوى مرکزى وارد گرديد و بيشترين دستگاه هاى اين تصدى تخريب گرديد؛ باآنکه با روى کارآمدن حکومت جديد، تلاش شد تا اين تصدى دوباره فعال گردد؛ اما به دليل عدم حمايت دولت و کمک کننده ها، سيلوى مرکزى از فعاليت بازمانده است.

هاشمى، استهلاک شدن ماشين آلات فابريکه هاى نان پزى را مشکل عمدۀ سيلوى مرکزى خواند وافزودکه ماشين آلات سيلوی مرکزی، بيش از ۵۰ سال قدامت تاريخی دارد، همه فرسوده و استهلاک شده است و به همان کيفيت که قبلا نان و روت مى پزيد، حالا نميتواند.

وى  درادامه صحبت هايش گفت: "هميشه با وزارت ها و ادارات، به تماس مى شويم و هر وزارت که خواسته باشد، ما ميتوانيم برايش نان پخته کنيم؛ اما هيچ نهادى تاکنون حاضرنشده تا از توليدات سيلوى مرکزى استفاده کند."

وی افزود که شش ماه قبل، در نشست شوراى اقتصادى رياست جمهورى در مورد وضعيت فعلى سيلوى مرکزى بحث  گرديد؛ رييس اجراييۀ حکومت در آن نشست گفته بودکه ماشين آلات سيلو، بيش از ۵۰ سال قدامت دارد و فرسوده شده است؛ در اين صورت نان سيلو را نه عسکر مى خورد ونه کارمندان دولتى، و بايد دستگاه هاى پيشرفته جايگزين دستگاه هاى فعلى شود.

معاون فنی و مسلکی  رياست تصدى سيلوی مرکزی، با بيان اينکه تاکنون حکومت درراستاى تجديد ماشين آلات سيلوى مرکزى هيچ اقدام عملى نکرده؛ اما افزود که از سه سال بدينسو، مذاکرات با بانک جهانى ادامه دارد و تقاضاى ٣٠ ميليون دالر امريکايى براى بازسازى سيلوهاى کابل، کندهار و هرات، از اين بانک شده است و با بانک مرکزى نيز گفتگوها جريان دارد؛ اما تاکنون اين مذاکرات نيز نتيجه نداده است.

بربنياد معلومات هاشمى، سيلوی مرکزی بر علاوه داشتن دستگاه ها برای پختن کيک، نان، روت و کلچه،  داراى چهارگدام برای نگهداری آرد مى باشد، که اخيرا به کمک ٨،٥ ميليون دالرى کشور آستراليا ساخته شده، وظرفيت دخيرۀ ۲۲ هزار و ۵۰۰ تُن مواد غذايی را دارا مى باشد.

وی همچنان گفت که جديداً يک شرکت خصوصی، مساحت ٢٤٨ مترمربع زمين مربوط سيلوى مرکزی را به کرايۀ ماهانه ٦٠٥٠٠  افغانى به کرايه گرفته، که ماشين آلات مربوط به شرکت يادشده مى باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر