زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد افغانستان، در جریان هفتۀ گذشته اولین جلسۀ علنی قضایای مبارزه با فساد را برگزار کرد.  این مرکز، یکتعداد افراد قدرتمند را به اتهام سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی و دزدی پول از مردم افغانستان، در حضورداشت مطبوعات و نمایندگان جامعۀ مدنی جوابگو دانست. من به این باورم که ما نمی توانیم اهمیت مبارزۀ شجاعانه را که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد به دوش گرفته، دست کم گیریم. من معتقدم که دولت وحدت ملی، یک فرصت عالی را برای افغانستان در راستای خاتمه بخشیدن به فساد در سطح بلند فراهم نموده است؛ این فرصتی است که باید از دست نرود.

من ماه گذشته در کنفرانس جهانی در مورد انکشاف افغانستان در بروکسل اشتراک داشتم. من شاهد بودم که رهبران کشور ها از سراسر جهان، مبلغ بیش از ١٥ میلیارد دالر را به هدف حمایت از پروژه های انکشافی و اصلاحات در افغانستان، به آن کشور تعهد نمودند. من به این می بالم که بریتانیا مبلغ یک میلیارد دالر این مساعدت ها را برای افغانستان فراهم می سازد. افغانستان با کسب همچو منابع و مساعدت ها، باید به یک فرصت عالی دست یابد. این مساعدت ها می توانند در صورتى به مردم این کشور موثر واقع شوند که به صورت درست به مصرف رسیده و افراد قدرتمند در قبال مصرف آن، جوابگو دانسته شوند.

برای یک مدت طولانی، یک مقدار زیاد پول که به هدف بهبود زندگی مردم افغانستان فراهم شده بود، توسط افراد قدرتمند به تاراج برده شده است. برای یک مدت طولانی، ما همه موضوع مبارزه بر ضد فساد را از نظر انداخته ایم و یا صرف انجام تلاش های نمادین را در راستای مبارزه با فساد انجام داده ایم؛ درحالیکه افراد قدرتمند در سطوح بالا از معافیت بهره مند شده بودند. با هر افغانی که من صحبت نموده ام، این را می شنوم که مردم این کشور، از فساد به ستوه آمده اند.

 و من این موضوع را در واقع درک می کنم؛ به مثابه یکی از تمویل کنندگان عمدۀ افغانستان، ما همچنان می خواهیم پولی را که به این کشور تعهد نموده ایم، باید بطور صادقانه در جهت آوردن تغییرات واقعی و بهبود زندگی مردان، زنان و اطفال افغانستان به مصرف برسد. این پول ها نباید به جیب و یا حساب های بانکی یکتعداد افراد خاص برود.

روی این ملحوظ ، کشور من بریتانیا از اقدام دولت وحدت ملی، جهت ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، بطور خاص حمایت می نماید. لذا من به این باورم که یک نهاد مانند مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، بهترین فرصت برای افغانستان است؛ تا تلاش های فراتر را در راستای خاتمه بخشیدن به فساد فراگیر که به زندگی مردمان زیاد در این کشور آسیب رسانیده، روی دست گیرد.

چرا من به این مرکز باور دارم؟ مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، طوری ساخته شده که از مداخلات سیاسی بیرونی مصوون می باشد. این مرکز که در یک محل واحد ایفای وظیفه ميکند، یک روند ساده برای رسیدگی به قضایا از آغاز الی ختم بوده ولابی گری و مداخلۀ بدون ردیابی را در این مرکز مشکل می سازد؛ و این کار در واقع  به کاهش تهدید ناشی از مداخلات در روند قضایی کمک می کند.

مرکز عدلی و قضای مبارزه با فساد، همچنان از تجارب بهترین افراد مسلکی موجود در سکتور قضایی بهره مند می گردد. این افراد، به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرند. این افراد، کاملاً مسلکی می باشند و مصدر خدمات عالی برای کشور شان می گردند. من بخاطری این را می دانم که خود افتخار ملاقات با یکتعداد از این افراد اعم از زنان و مردان را داشته ام. من از این افراد ابراز تشکر می نمایم؛ بخاطری که آنها مشغول انجام یک تلاش دشوار و پرچالش می باشند.

بعضی افراد ادعا می کنند که این مرکز، یک نهاد موازی است که وظایف نهادهایی را انجام می دهد که قبلاً وجود داشت، پروسه هایی را تعقیب می کند که قبلاً وجود داشت و یا صرفاً نظامی را توانمند می سازد و حمایت می کند که پیش از این، در این خصوص فعالیت داشت.

موضوع اینجاست که اگر این نظام ها برای سال ها وجود و فعالیت داشتند ولی در راستای مهار کردن فساد فراگیر که تعداد زیاد افغان ها از موجودیت آن شاکی اند، نتوانسته اند کاری انجام دهند؛ پس فرصت برای یک رویکرد جدید در این خصوص فراهم شده است.

من از بعضی مردم شنیده ام که این مرکز، در آستانه برگزاری کنفرانس بروکسل و به هدف تشویق تمویل کنندگان ایجاد شد و فعالیت های این مرکز دوام نخواهد داشت. ولی می دانید که کنفرانس بروکسل گذشت و ما اخیراً شاهد  اولین محاکمۀ قضایای فساد در این مرکز بودیم، که بطور شفاف در حضورداشت رسانه ها، نمایندگان جامعه مدنی و جامعه جهانی برگزار گردید. بعضی افراد می گویند که این مرکز، قادر به مبارزه با فساد در سطوح بالا نخواهد بود. ولی محاکمه یکی از څارنوالان نظامی اسبق که شنبه گذشته برگزار گردید، نشان دهندۀ تعهد لوی څارنوال افغانستان در جهت پاکسازی نهاد خودش از وجود فساد نیز بوده و پیام واضحی را  میرساند که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، اراده دارد تا کارمندان خود را نیز جوابگو قرار دهد.

درحالیکه این مرکز به اثبات رسانیده که می تواند و می خواهد این کار را به شکل درست انجام دهد، ما همه توقع داریم و ترغیب می نماییم که قضایای فساد به سطوح بالا نیز در این مرکز به زودی فیصله شوند.

شما میدانید، ما هم میدانیم و دولت نیز می داند که ناکامی در رسیدگی درست به قضایای فساد در افغانستان، قابل پذیرش نیست. من به این باورم که این مرکز، برای افغانستان در جهت مهار کردن فساد، خاتمه بخشیدن به فرهنگ معافیت و جلوگیری از به تاراج بردن منابع و پول های مورد نیاز حیاتی مردم افغانستان، فرصتی را برای یک آغاز خوب مهیا ساخته است.

من به شما وعده می دهم درحالیکه دولت شما روند جوابگو دانستن افراد در مصرف درست پول های افغانستان را آغاز نموده است، جامعه جهانی این روند را از نزدیک تعقیب خواهد نمود و ما هر کاری را که  در توان مان است، در جهت حمایت از کسانی انجام می دهیم که مسوولیت شجاعانۀ مبارزه با فساد را به دوش گرفته اند. آرزو می کنم تمام افغانها، بدون درنظرداشت پیشینه های سیاسی، عین کار را انجام دهند؛ بخاطری که این یک موضوع سیاسی نیست، بلکه مسئله مربوط به آیندۀ افغانستان است.

 يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 1

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر