Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

President says peace talks may resume in coming weeks

President says peace talks may resume in coming weeks

author avatar
11 Dec 2015 - 22:01
President says peace talks may resume in coming weeks
author avatar
11 Dec 2015 - 22:01

کابل (پژواک، ۲۰ قوس ۹۴): رئیس جمهور اشرف غنی اعلام کرد که قرار است روند مذاکرات صلح با طالبان با میانجيگیری امریکا و چین در آینده نزديک آغاز گردد.

وى، این سخنان را امروز در نشستى در مورد دستاوردهای کنفرانس "قلب آسیا -پروسه استنابول" در ارگ ابراز داشت.

 اين کنفرانس به تاريخ ١٨ قوس با شرکت وزراى خارجۀ ١٤ کشور و نماينده گان ١١ سازمان بين المللى در اسلام آباد پايتخت پاکستان برگزار شد و رييس جمهور کشور در راس هيئت بلندرتبه در کنفرانس شرکت نموده بود.

اشرف غنی گفت که در حاشیه نشست قلب آسیا دیدارهاى سه جانبه  و چهار جانبه داشتند که کشورها تعهد شان را براى مذاکرات صلح دولت با طالبان ابراز داشتند.

در اجلاس سه جانبه رييس جمهور افغانستان، صدراعظم پاکستان و وزير خارجۀ چين و در اجلاس چهارجانبه رييس جمهور غنى، نوازشريف صدراعظم پاکستان و وزراى خارجۀ امريکا و چين شرکت نموده بودند.

رييس جمهور غنى گفت: ((امریکا و چین تعهد کردند که در روند صلح با ما همکاری دوامدار می کنند، نه همکاری مقطعى، به این اساس به طرفى خواهیم رفت که چارچوپ واضح برای صلح در چوکات قانون اساسى کشور وجود داشته باشد، چون این اقدام موجب آن می شود که از یک فضای ملامتی دو طرفه بیرون شویم  تا روند صلح به نتیجه برسد.))

وى علاوه کرد که در جلسات سه و چهار جانبه پاکستان تعهد کرده است که در راستاى صلح با افغانستان همکاری کند و کار عملی در عرصۀ آغاز مذاکرات با مخالفان مسلح دولت، در هفته هاى آینده صورت خواهد گرفت و مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

رئیس جمهور اضافه کرد که طالبان گروه های مخلتف هستند، واحد حرکت وجود ندارد و ضرور است که حکومت بداند آنانى که صلح میخواهند و آنانى که صلح نمی خواهند مشخص شود.

اشرف غنى  تصريح کرد که در اين جلسات توافق شده است، در صورتى که آنعده گروه هايی که نخواهند سلاح به زمین بگذارند، به صورت مشترک علیه شان اقدام خواهد شد.

وى علاوه  نمود که نا رضايتى ملت و دولت افغانستان در برابر عملیات تخريبى شبکه حقانی را با اراکین پاکستان شریک کرده  و به وضاحت خواستار این شده است که  عليه اين گروه اقدامات عملى شود و از مردم افغانستان و هيچ مردم منطقه نبايد در عمليات تخريبى و تروريستى استفاده ابزارى شود.

رييس جمهور غنى گفت، کسانى را که صلح میخواهند و میخواهند مذاکره کنند، در آغوش خود میگیرند، اما کسانیکه صلح نمی خواهند و برای منافع دیگران کار می کند، باید بدانند که قوه مشروع در مقابل آن استفاده میشود و اینجا استفاده قوه مشروع از سوی يک دولت نیست، بلکه  ضرورت است  و کشورهاى منطقه به خصوص پاکستان همرای ما همکار مشترک شوند.

اشرف غنی علاوه نمود: "در این کنفرانس توانستیم اجماع ۴۰ کشور را در مورد یک اعلامیه مهم بگیریم و چوکاتى که بدست آمده است آن را چطور به اقدامات عملی تبدیل کنیم،  اين اجماع ایجاد یک چارچوپ منطقوی در امر مبارزه با تروریزم است و به صورت جدی و همه جانبه آنرا تعقیب خواهیم کرد، چون امروز خطر تروریزم تنها خطر به ما نیست و به منطقه و جهان نيز است."

login or register a new account.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more