ژبه

ایا له پژواک سره د ګډون حساب نه لرئ؟

د ګډون لپاره کښېکاږئ.

خانم حامله در باميان شکم خود را پاره نمود

خانم حامله در باميان شکم خود را پاره نمود

author avatar
14 Nov 2014 - 11:23
خانم حامله در باميان شکم خود را پاره نمود
author avatar
14 Nov 2014 - 11:23

باميان(پژواک،٢٣عقرب٩٣):یک خانم حامله درباميان به علت دورى مرکز صحى مجبورشد که  دست به عمل جراحی زده وخود درمانی نمايد.

شهلاى ٢٨ساله که طفل هفت ماهه در بطن دارد، دوروز قبل درولسوالی یکاولنگ شکم خود را با وسایل برنده پاره نموده، فعلاً در شفاخانۀ شهر بامیان بستر است.

صغرا مادر شهلا ميگويد که دخترش از ناحیه شکم درد داشت واحساس میکرد که شکم دردی بخاطر طفلش است، به همین خاطر بدون اينکه کسی را در جریان بگذارد، شکم خود را پاره نمود.

وی افزود که یکی ازدلایلى که دخترش به کلينیک وشفاخانه مراجعه نکرده، اين بوده که شفاخانه از قریه شان سه ساعت در موتر فاصله دارد.

مادرشهلا ميگويدکه دخترش سه اولاد دارد وطفلش نیز زنده میباشد وداکتران زخم های پاره شدۀ وى را دوخته وتحت مداوا قرار داده اند.

داکتر سید منصور،متخصص جراحی درشفاخانه بامیان ميگويد که زخم شکم  باعمق سه سانتی و با طول ١٢سانتی متر پاره شده که ده بخیه خورد است .

وی گفت که پس از جراحی، وضعیت مریض خوب است، اما حالا هم مریض تاکید دارد که طفلش را از شکمش بیرون بکشد، ولى بخاطرى که طفل هفت ماهه است، مجاز نیست که بیرون آورده شود .

داکتر منصور علاوه کرد که با مشورۀ داکتران داخله که مریض را تحت نظر قرار داده اند به این نتیجه رسیده اند که این خانم مشکلات روانی دارد وباید به شفاخانه های کابل انتقال داده شود.

اين متخصص جراحى ميگويد:((درشکم خانم يکنوع سوختگى نيزديده ميشود که شايد به کدام مرض ويروسى مبتلا باشد و احساس درد ميکند و ميخواهد که طفل از بطنش بيرون شود و يا هم مرض روانى دارد.))

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والى بامیان ميگويد:(( اين خانم نه به کلينیک ونه به شفاخانه دسترسى داشته و مجبور شده که دست به خود درمانی زده وخودش را جراحی نماید.))

وی به آژانس خبرى پژواک گفت که نظر به نورم در نظر گرفته شده وزارت صحت عامه،ممکن تعداد کلينیک ها ومراکز صحی در بامیان کم نباشد، اما موقعیت جغرافیایى اين ولايت،صعب العبور بوده و به همین دلیل است که بعضی مریضان دست به خود درمانی میزنند.

گفتنى است که چند سال قبل يک خانم ديگر در ولسوالی یکاولنگ نيز با عمل مشابه میخواست طفلش را از شکم بیرون آورد که پس از عفونت زخم هایش مجبور شد به شفاخانه مرکز یکاولنگ مراجعه نماید.

 

 

Views: 13

اړیکه ونیسئ

د کیسې وړاندیز وکړئ

پژواک ستاسو د خبر له وړانديزونو خوښ دی؛ مهرباني وکړئ، دلته په کلېک کولو سره له موږ سره خپل نظر شریک کړئ

د پژواک اپلیکېشن

د وروستي تازه معلوماتو ترلاسه کولو لپاره په خپل ګرځنده موبایل کې زموږ اپلېکشن ډاونلوډ کړئ.