زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کلنتن: پاکستان از خاک خود عليه افغانستان و هندوستان استفاده نکند

author avatar
20 Jul 2011 - 00:00
author avatar
20 Jul 2011 - 00:00

کابل (پژواک ٢٩سرطان٩٠): وزير امور خارجۀ امريکا، از پاکستان خواست تا بر طالبان فشار بياورد که به پروسه صلح در افغانستان بپيوندند و از پاکستان، عليه افغانستان و هندوستان استفاده نکنند.

هيلرى کلنتن وزير امورخارجۀ امريکا، اين اظهارات را روز گذشته (٢٩ سرطان) طى سفرى به هندوستان در شهر چنى اين کشور بيان نمود.

موصوف در سخنان خود بر نقش پاکستان و هندوستان در خروج سربازان امريکايى و پروسۀ صلح افغانستان، روشنايى انداخت.

کلنتن گفت: “تنشهاى فعلى در افغانستان، براى چالش بزرگ است؛ اما من اظهار ميکنم که خروج سربازان امريکايى از افغانستان به اين معنى نيست که گويا ما اين منطقه را کاملاً رها ميکنيم؛ ما از مسووليت هاى خود در اين منطقه آگاه هستيم.”

وى همچنان گفت که پاکستان، بايد به القاعده چانس ندهد تا يک بار ديگر خود را مجهز نموده و پلانهاى دهشت افگنى طرح نمايد.

کلنتن علاوه کرد که بعد از سال ٢٠١٤ ميلادى، زمانى که تمام سربازان امريکايى از افغانستان خارج شوند نيز امريکا در بازسازى افغانستان به کمکهاى خود ادامه خواهد داد.

وزير امورخارجۀ امريکا در مورد حل سياسى مشکل افغانستان گفت که افغانستان، بايد يکجا با کشورهاى ديگر در اين بخش، به تلاشهاى خود ادامه دهد.

اما وى علاوه نمود که در مذاکره با مخالفين مسلح در مورد پروسۀ صلح، روى بعضى موضوعات هيچ صحبت نخواهيم کرد؛ آنها بايد از خشونت دست بکشند، روابط خود با القاعده را قطع نمايند و اگر کسى با پروسۀ صلح يکجا ميشود، بايد قانون اساسى افغانستان را بپذيرد.

وى علاوه نمود: “براى کامياب نمودن پروسۀ صلح لازم است که حقوق زنان در افغانستان تامين گردد، به حقوق اقليت ها نيز احترام گذاشته شود؛ نقش پاکستان و هندوستان در اين راستا بسيار مهم است.”

گفتنى است که هندوستان، تا حال با مذاکره با طالبان مخالفت ميکرد؛ اما کلنتن گفت که هندوستان حالا موقف خود را تغيير داده و از اين پروسه حمايت ميکند؛ اما در در مورد مداخلۀ خارجيها در اين پروسه اظهار نگرانى نموده است.

نامبرده گفت: “ما با اين نگرانى هاى هندوستان موافقيم و در اين مورد، با هندوستان مذاکره را آغاز نموده ايم.”

 وى همچنان افزود که نقش پاکستان در پروسۀ صلح با طالبان، مهم است و بعضى از خواسته ها و منافع آنها بجااست، که ما نيز با آن موافق استيم.”

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر