زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برای نخستین بار در کندز زعفران کشت میگردد

author avatar
24 Oct 2011 - 15:05
author avatar
24 Oct 2011 - 15:05

شهر کندز (پژواک،٢ عقرب ٩٠):با آنکه کشت کوکنار در ولایت کندز، از چهار سال به اینسو صفراعلام شده، اما مسوولان زراعت میگویند که براى اولين بار؛ پياز زعفران را جهت کشت و جلوگيرى از روى آوردن دهاقين به کوکنار توزيع نموده اند.

 عزیزالله ایماق ریيس زراعت و مالدارى کندز به آژانس خبری پژواک گفت که آنها پنج و نيم تُن پياز زعفران را برای ٤٢ دهقان در جریان یکهفته گذشته توزیع نموده ودر حال حاضر در برخی ولسوالى ها عملاً دهاقین مصروف کشت آن میباشند.

وی افزود که اين پياز در ولسوالی هاى ششگانه علی آباد ، چهاردره ، دشت ارچی ، قلعه ذال ، امام صاحب  خان آباد ومرکز کندز به شکل رایگان توزیع گرديده است.

ايماق ميگويد که برای هر دهقان، از ١٠٠ الی ٢٠٠ کیلوپیاز زعفران داده شده وعنقریب برای هر یک از این دهاقین ٥٠ کیلو کود کیمياوی سفید نیزداده میشود .

زعفران يک گياه نيمه گرمسير مى باشد و درمناطقی كه دارای زمستان های ملايم وتابستان گرم وخشک باشد به خوبی رشد می کند.

 اين گياه دارای خواص زياد درمانی بوده واز آن؛ برای ساخت انواع دوا  طعم دهنده وچاشنی غذا و درنوشيدنی های داغ استفاده می گردد.

 بته زعفران در اواخرعقرب واوايل قوس گل می کند وحاصل آن به طور معمول صبحگاهان وقبل ازطلوع آفتاب برداشته میشود.

ریيس زراعت و مالدارى کندز میگوید که متخصصين وزارت زراعت بررسى هايى که از  آب  ،هوا و خاک کندز انجام داده اند، اين ولايت را برای کشت زعفران مناسب دانسته اند.

به گفته وی، آنها برای دهاقین قبلاً درمورد چگونگى کشت زعفران اموزش نیز داده شده است .

ايماق افرود که دلیل اصلی ترویج کشت زعفران در کندز بدیل برای کشت کوکنار است تا دهاقین به کشت کوکنار رجوع نکنند وعواید خوبی از زمین خود بردارند.

رييس زراعت و مالدارى میگوید که ٢٠٠ کیلو پياز زعفران در نیم جریب زمین میتواند بیش از چهار هزار دالر عاید نمايد که  این عواید دو چند عواید کوکنار بوده ميتواند.

برخى ازدهاقين نيز ميگويند که اگر بديل کوکنار براى شان جستجو نمى شد، امکان داشت که به کشت کوکنار روى بياورند.

محمد نسیم ٣٥ ساله؛ يکى از زارعين ولسوالی علی آباد کندز ميگويد که آنها بر اساس وعدۀ دولت که براى شان بديل کوکنار داده ميشود، اين بته را کشت نکرده اند.اما در صورتى که دولت به آنها زعفران نمى داد، او مجبور بود که کوکنار زرع نمايد.

وى که شش جریب زمین زراعتی دارد؛ ميگويد : ((مه ده زمین خود گندم ، خربوزه وجواری کشت کده بودم، مگم چندان حاصل نگرفتم ، خبر شدم که زعفران خوب حاصل میته وزحمتش هم کم اس، حالى ریاست زراعت برم دوصد کیلو پیاز زعفران داده وبخیر بزودی اوره کشت میکنم … ))

این دهقان علاوه ميکند که وی یک هفته در مورد نحوه کشت زعفران درریاست زراعت آموزش دیده وحالا میتواند بخوبی آنرا کشت واز آن مواظبت نماید.

اما محمد نسيم نگران فروش محصولات زعفران بوده ميگويد که شاید زعفران حاصل خوب بدهد ، اما نمی داند که آنرا در کجا بفروشد ؟ باید ریاست زراعت آنها را دراین قسمت یاری رساند.

وى گفت که اگر حاصلى که ریاست زراعت برایش گفته از زعفران بدست آورد ، هر سال در تمامی زمین خود زعفران کشت خواهد کرد .

اما ریيس زراعت و مالدارى کندز میگوید که برای فروش محصولات زعفران، تدابیر لازم گرفته شده وریاست زراعت زمینه بهتر را مساعد خواهد کرد؛ تا دهاقین بتوانند بخوبی محصولات خود را به فروش برسانند.

او گفت که اگر کشت زعفران نتیجه خوب بدهد در سالهای بعد، پیاز زعفران را بيشتر برای دهاقین توزیع خواهند نمود.

به گفتۀ مسوولان زراعت کندز بیش از ٩٥ در صد باشنده گان این ولایت مصروف زراعت ومالداری هستند وپياززعفران از حاصلات هرات به اين ولايت توسط وزارت زراعت انتقال داده شده است.

اين درحالى است که ماه گذشته مسوولان زراعت ولايت هرات گفته بودند که   وزارت زراعت ٧٥ تن  پیاز زعفران را از آن ولايت خریداری کرده و به زودى به منظور ترویج کشت زعفران در ١٥ ولایت  به شمول کندز توزیع ميکند.

هرات عمده ترين ولايتى است که کشت زعفران از سالهاى قبل در آنجا رايج بوده و سالانه يکمقدار آن به خارج از کشور نيز صادر ميگردد.

در حال حاضر ساحه کشت این گیاه در هرات ، بیش از ١٨٠٠ جریب( ٣٦٠ هکتار) است و پیش بینی می شود که سطح زیر کشت آن درسال جاری تا ٣٠ درصد افزایش یابد.

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر