زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نفوس سال ١٣٨٩کشورحدود ٢٦  و نيم ميليون تن اعلام شد

نفوس سال ١٣٨٩کشورحدود ٢٦ و نيم ميليون تن اعلام شد

کابل ( پژواک، ٢٩عقرب ٩٠ )  : ادارۀ احصائيه مرکزى، نفوس  سال ١٣٨٩کشور را  حدود  ٢٦  و نيم ميليون تن  اعلام کرد که افزايش دو ميليون را نسبت به سال گذشتۀ آن  نشان ميدهد.

 عبدالرحمن غفورى رئيس احصائيه مرکزى ؛طى  نشست خبرى امروز ٢٩ عقرب گفت  که از جملۀ آن حدود ٢٥ ميليون نفر ساکن و يک و نيم ميليون  آن کوچى ميباشند.

 او نفوس تخمينى کشور در سال  ١٣٨٨  را ٢٤ و نيم ميليون عنوان کرد که  پنج اعشاريه  هفت ميليون در مناطق شهرى و ١٨ اعشاريه هشت ميليون در دهات زندگى ميکردند.

 غفورى علاوه کرد: با آنکه  تعدادى از کوچى ها ساکن شده اند،اما دراحصائيه کوچى ها، نسبت به سال ١٣٨٨، چندان تفاوتى به ميان نيامده است.

 رئيس احصائيه مرکزى  ميگويد که رشد اوسط سالانه نفوس در کشور ٢ اعشاريه صفر سه فيصد و ميزان  مجموعى بارورى( حاملگى) شش اعشاريه سه فيصد بوده است.

 به گفتۀ غفورى،افغانستان در قسمت بارورى به مقايسه با کشور هاى جنوب آسيا ؛بلند ترين ميزان بارورى را دارد.

 موصوف گفت که براساس  احصائيه که اين اداره  در بخش تعليم  و تربيه  در سال ١٣٨٩ انجام داده، بيش از هفت اعشاريه دو ميليون شاگرد در مکاتب مصروف تعليم بودند  که چهار اعشاريه پنج ميليون آنرا طبقه  ذکور و بقيه را اناث تشکيل ميدادند.

 بر اساس معلومات وى،ارقام ياد شده نشان ميدهد که علرغم  افزايش در شاگردان اناث نسبت به سال گذشته ،تفاوت بسيار زياد از لحاظ جنسيت در رابطه با تعليم و تربيه وجود دارد.

 اين درحالى است که وزارت معارف ميگويد که امسال حدود هشت اعشاريه پنج  ميليون شاگرد در سراسر کشور مصروف تعليم هستند.

اما رئيس احصائيه مرکزى   خاطر نشان کرد که آنان آمارى را که  به دست آورده اند؛ بصورت تخمينى بوده و بنا به مشکلات امنيتى نتوانسته اند سرشمارى معيارى را راه اندازى نمايند.

 وى افزود که جمع آورى احصاييه نفوس کشور مطابق معيار هاى جهانى که در آنکشور ها  هم  مشکل امنيتى وجود دارد، صورت گرفته است.

غفورى جذب کدر هاى آموزش ديده را توسط  سفارتخانه ها ، دفاتر سازمان ملل متحد  و سکتور خصوصى ،از مشکلات اداره احصائيه دانست و گفت که اين نهاد ها با پرداخت معاش بالاتر  نيروهاى آموزش ديده را جذب ميکنند.

 وى ميگويدکه  اگر اين روند ادامه داشته باشد؛  ارتقاى ظرفيت درادارات دولتى صورت نمى گيرد.

گفتنى است که ملل متحد به تاريخ نهم عقرب سال جارى با اعلام اينکه نفوس جهان، به هفت ميليارد تن رسيده ،اعلام کرد که سالانه رشد نفوس در افغانستان ٣،١  فيصد بوده و حد اوسط عمر ٤٩ سال را نشان ميدهد.

اين رقم، درگزارش تازۀ صندوق جمعيت ملل متحد(UNFPA) ارائه گرديده و نفوس هفت ميلياردى، به حيث نقطۀ عطف جهانى، يک فرصت و چالش  بزرگ در برابر بشريت خوانده شده است.

در اين گزارش گفته شده که در افغانستان؛ افراد کمتر از٢٥ سال، ٧٠ فيصد تمام نفوس را تشکل ميدهند و سرمايه گذارى در بخش دختران جوان، از جمله بهترين سرمايه گذارى ميباشد که يک کشور ميتواند انجام دهد.

به گفتۀ منبع، دختران و زنان افغان، از طريق صحت، تعليم و فرصت ها ميتوانند براى جوامع،  کمک بسيار خوبى را  انجام دهند و ميتوانند دوران غربت و فقر را بشکنند.

در گزارش صندوق جمعيت ملل متحد، رشد نفوس سالانه در افغانستان٣،١ %،  نفوس شهرى  ٢٣%، مجموع بارورى ٦% و عمر اوسط براى زن و مرد  ٤٩% خوانده شده است.

اين گزارش نشان ميدهد که مرگ و مير مادران در وقت زايمان،  ١٤٠٠ تن در هر يکصد هزار تولداتى است که توسط پرسونل مسلکى صحى صورت ميگيرد؛ ميباشد ؟

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر