زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“نمايشگاه محصولات ناب محلى” د رکابل افتتاح شد

“نمايشگاه محصولات ناب محلى” د رکابل افتتاح شد

author avatar
18 Dec 2011 - 14:46
“نمايشگاه محصولات ناب محلى” د رکابل افتتاح شد
author avatar
18 Dec 2011 - 14:46

کابل (پژواک،٢٧قوس٩٠):  “نمايشگاه محصولات ناب محلى”، امروز در کابل  در حالى گشايش يافت  که  عرضه کننده گان، اين نمايشگاه را زمينۀ خوبی براى بازاريابى ميدانند.

اين نمايشگاه، به ابتکار اتحاديۀ پيشه وران افغانستان و کمک مالى ادارۀ انکشاف بين المللى امريکا USAID، براى اولين بار در هوتل دنيا در شهر کابل گشايش يافته است.

در اين نمايشگاه، محصولات ١٢٠ واحد تشبثات محلى، به نمايش گذاشته شده است که صنايع دستى  مانند قالين، گليم، چپن، پوستين، اشياى زينتى شيشه يى مانند گلدان، گيلاس، کاسه، اشياى کلالى از قبيل کاسه، قاب و چلم را تشکيل ميدهد.

در نمايشگاه؛ لبنياتی مانند شير، ماست، قيماق، عسل ، زيورات ساخته شده از سنگ مرمر  و فيروزه از قبيل انگشتر، لاکت و گوشواره  و وسايل بازى اطفال نيز جلب توجه ميکرد.

در اين نمايشگاه، ٢٥ واحد محصولات مربوط به خانم ها بوده و در آن، بيشتر  لباس هاى محلى مردانه و زنانه، يخن و خامک دوزى، دستمال  و غيره نيز به نمايش گذاشته شده است.

ليلا احمدى يکتن از فروشنده گان لباس هاى خامک دوزى، به آژانس خبرى پژواک گفت: ((اگه به ما بازار پيدا شود، ما ميتوانيم محصولات خوده به قيمت خوب به فروش برسانيم.))

وى که باشندۀ ولسوالى استالف ولايت کابل است و صنايع دستى محلى خود را به نمايش گذاشته بود، افزود که آنها در حال حاضر محصولات شانرا براى دکاندارانى که در بازارهاى مختلف نماينده گى دارند، به قيمت کم  ميفروشند.

خانم احمدى علاوه کرد که  فعلاً يک جوره پيرهن و تنبان مردانه، با يخن دوزى را به شش هزار  افغانى در اين نمايشگاه به فروش ميرسانند؛ حال آنکه آنرا براى دکانداران،  چهار الى پنجهزار افغانى ميفروختند.

وى گفت: ((چنين نمايشگاه ها براى بازاريابى و رشد اقتصاد ما زنان مفيد است؛ چرا که صنايع دستى و ساير اشياى ما نسبت به دکانداران، در اينجا خوب فروخته ميشود.))

در اين نمايشگاه، محصولات و صنايع دستى  ولايات تخار، سمنگان، بلخ، هرات، ننگرهار، کندهار، دايکندى، باميان، کابل و برخى مناطق ديگر به نمايش گذاشته شده است.

حاجى خالد که از ٥٠ سال بدينسو در هرات مصروف ساخت اشياى شيشه يى است، گفت: ((اگر ما امکانات مالى داشته باشيم، ميتوانيم محصولات  خود را بيشتر به بازار هاى خارجى نيز عرضه نماييم.))

وى که اينگونه اشيأ را در نمايشگاه به نمايش گذاشته بود، افزود که فعلاً در يک حويلى کرايى مصروف ساخت اشياى شيشه يى است؛ اما اگر کدام زمين و يا پول در خدمتش قرار بگيرد، ميتواند اين پيشۀ تاريخى را به افراديگر نيز انتقال بدهد و اين پيشه از بين نخواهد رفت.

قرار است که اين نمايشگاه براى سه روز دوام کند.

محمد حسن “سپاهى” رييس اتحاديۀ پيشه وران افغانستان، هدف از گشايش نمايشگاه را تقويت اقتصاد محلات  کشور خوانده گفت: ((ده ها قلم محصولات  صنعتى وجود دارند که متيوانند با اقلام وارداتى کشورهاى ديگر، رقابت نمايند.))

وى افزود که  زمانى محصولات ناب محلى ميتوانند با اقلام وارداتى رقابت نمايند که دولت و ارگانهاى ذيربط، صنعتکاران  را حمايت کنند.

به گفتۀ سپاهى، در افغانستان ظرفيت وجود دارد؛ اما زمينۀ رشد و بازاريابى براى محصولات  صنعتى فراهم نشده است.

رييس اتحاديۀ پيشه وران افغانستان، اين  محصولات را اشتغال آفرين خوانده، به پژواک گفت: ((دسترسى به قرضه هاى کوچک و بزرگ براى متشبثين وجود دارد؛ اما شرايط آن بسيار دشوار است.))

وى خاطرنشان کرد که قبلاً بانک صنعتى وجود داشت؛ اما حالا دولت ميتواند به کمک جامعۀ جهانى، يک صندوق را ايجاد نمايد تا متشبثين خصوصى کوچک، بتوانند از آن قرضه اخذ کنند و  محصولات شانرا بيشتر رشد بدهند.

قربان حقجو رييس هيئت عامل اتاق  تجارت، که در افتتاح نمايشگاه شرکت داشت گفت: ((در صورتيکه توليدات ناب محلى رشد داده شود، باعث رشد اقتصاد محلى ميگردد و جلو بيجا شدن ها  به شهر هاى بزرگ گرفته ميشود.))

وى علاوه نمود که  در حال حاضر، بيشتر مردم کوشش ميکنند تا از محلات، به شهرها بيايند و در فکر پيدا نمودن کارى شوند.

حقجو گفت: اگر در محلات دوردست، مردم به کار تشويق شوند و زمينۀ آن فراهم گردد، نياز نيست که مردم از محلات به شهرها روى آورند.

رييس هيئت عامل اتاق  تجارت گفت که بايد تشبثات خُرد و بزرگ حمايت شود؛ بخاطريکه مردم افغانستان بيشترين فرصت هاى کارى  را به دست دارند.

وى گفت: ((به هرپيمانه که کار  بالاى صنايع دستى صورت بگيرد، به همان پيمانه اقتصاد رشد ميکند.))

حقجو از وزارت ماليه خواست تا محصول گمرکى اموال وارداتى را که در افغانستان نيز نظير آن  توليد ميشود، بالا ببرد تا اينکه محصولات افغانى بتواند با اموال وارداتى رقابت نمايد.

سيد مبين شاه معين گمرکات وزارت ماليه که در اين محفل حضور داشت، وعده سپرد که آنها هرنوع  امکاناتى که به دست دارند، در  خدمت متشبثين قرار خواهند داد.

وى با ذکر اينکه صنعتکاران، خواسته هاى  خود را رسماً به  وزارت ماليه  ارائه نمايند، علاوه کرد که   خواسته هاى صنعتکاران، نياز به يک پاليسى دارد و آنها اين خواسته ها را بررسى ميکنند.

Visits: 21

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر