زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

لواى کوماندوى اردوى ملى درسه ماه يک هزار عمليات را انجام داده است

لواى کوماندوى اردوى ملى درسه ماه يک هزار عمليات را انجام داده است

author avatar
25 Dec 2011 - 15:45
لواى کوماندوى اردوى ملى درسه ماه يک هزار عمليات را انجام داده است
author avatar
25 Dec 2011 - 15:45

کابل (پژواک ٤جدى ٩٠): لواى کوماندوى اردوى ملى با استندرد ناتو مجهز بوده و درسه ماه گذشته، يکهزار عمليات مختلف را در سطح کشور انجام داده که طى آن ٧٠ مخالف مسلح کشته شده اند.

بريد جنرال ارکان حرب سيد عبدالکريم قوماندان لواى کوماندوى اردوى ملى در نشست خبرى امروز ( ٤ جدى ) در فرقۀ نظامى ريشخور کابل گفت که اين عمليات شامل تصفيه ، تلاشى ، نجات و عمليات خاص بوده است.

به گفتۀ وى، در جريان عمليات سه ماه گذشته ٧٠ تن از مخالفين مسلح دولت کشته ، ٤١ تن بازداشت و١٠ تن ديگر مجروح شده اند.

قوماندان لواى کوماندوى اردوى ملى ميگويد که در اين عمليات ها سه تن از منسوبين کوماندو نيز جان باخته وهشت تن ديگر جراحت برداشته است .

ارکان حرب سيد عبدالکريم افزود که درجريان عمليات مذکور، ١٦٠ ميل سلاح مختلف النوع و چند ديپوى مهمات مخالفين مسلح دولت کشف و بدست آمده است .

موصوف در پاسخ به اينکه عمليات مذکور به شکل مستقلانه و يا در تشريک مساعى با نيرو هاى آيساف صورت گرفته؟ گفت : (( عمليات شامل عمليات مستقلانه و مشترک ميباشد .))

قوماندان لواى کوماندوى اردوى ملى اضافه نمود که درحال حاضر در عمليات مشترکى که صورت هم ميگيرد، تعداد نيروهاى آيساف بسيارکم  بوده، اين نيروها تنها نقش نظارتى داشته و در حالات اضطرار از کوماندوى افغان حمايت ميکنند .

وى علاوه نمود که عمليات شبانه را نيز کوماندوى اردوى ملى انجام ميدهد و توانايى آنرا دارد، اين عمليات براساس هدايت لوى درستيز و مقام وزارت دفاع ملى صورت ميگيرد.

اين درحالى است که لويه جرگۀ عنعنوى نيز بر پروسۀ افغانى شدن عمليات شبانه تاکيد ورزيده است.

در ماده ششم قطعنامۀ ٧٦ ماده يى لويه جرگۀ عنعنوى که دراواخر ماه عقرب امسال صادر شد، تصريح شده است که عمليات شبهنگام که ازجانب نيروهاى امريکايى صورت ميگيرد به اسرع وقت افغانى شودو رهبرى تمام عمليات ها بايد به عهده نيروهاى امنيتى افغان باشد.

در مادۀ هشتم آن آمده است که  تلاشى منازل مسکونى، نبايد توسط نيروهاى خارجى صورت بگيرد، در صورت ضرورت هر نوع تلاشى و خانه پالى توسط نيروهاى امنيتى داخلى صورت گرفته و اين پروسه بايد کاملاً افغانى شود.

همچنان رييس جمهور حامد کرزى ديروز در ديداربا هیئت هایی که براساس فرمان وى به منظور بررسیتلفات ملکی ناشی از حملات قوای ناتو در کندهار، پکتیا و کاپیسا موظفشده بودند، گفت: ) تازمانی که عملیات شبانه و خانه پالی ها از سوى نيرو هاى ناتو قطع نشود؛ سند همکاری های ستراتژیک با امریکا امضا نخواهد شد.(

 قوماندان لواى کوماندوى اردوى ملى د رپاسخ به يک پرسش آژانس خبرى پژواک گفت  که در حال حاضر، تعداد منسوبين کوماندو به ٩هزار تن رسيده و آنها روز به روز تواناتر ميشوند.

وى ميگويد که کوماندوى افغانستان که در سال ١٣٨٤ در چوکات وزارت دفاع ملى تاسيس شده، فعلاً با سلاح ثقيله و خفيفه که بايد کوماندوى اردوى ملى داشته باشد، مجهز شده و قرار است تا سال ٢٠١٤ ميلادى يک لواى کوماندو به چند لوا و فرقه گسترش پيدا کند .

ارکان حرب سيد عبدالکريم  ياد آور شد  که در حال حاضر، صد ها منسوب کوماندو در مکتب عالى کوماندو مصروف تعليمات مسلکى اند که با فراغت آنها لواى کنونى گسترش پيدا خواهد کرد .

اما وى گفت که هم اکنون، منسوبين لواى کوماندو در تمام ولايات  مستقر اند که  حين ضرورت به اسرع وقت حاضر و دست به کار ميشوند.

بنابراظهارات قوماندان لواى کوماندوى اردوى ملى، لواى کوماندو علاوه بر عمليات خاص ، تصفيه ، تلاشى ،افراز کمين  و محاصرۀ محلات، تاکنون در ده ها عمليات نجات نيز اشتراک کرده است .

وى به گونۀ مثال از عمليات نجات براى متضررين برفکوچ دو سال قبل سالنگ و سقوط طياره پامير ياد کرده افزود : (( در اين عمليات کوماندو رهبرى عمليات نجات را به عهده داشت و بسيار به شکل موفقانه آنرا اجرا کرد.))

گفتنى است که نيروهاى خاص افغان ( (Special Force ازدوسال بدينسو در چوکات ستر درستيز اردوى ملى و متشکل از  پوليس، اردو و امنيت ملى  نيز  ايجادگرديده ودرجريان سال روان؛ بيش از٢٥٠٠عمليات مستقل و مشترک را انجام داده است.

قوماندان اين نيروها که تعدادشان به بيش از ١٢٠٠ تن ميرسد، ميگويد که قرار است آنها تادوماه آينده ؛عمليات را به شکل مستقل انجام بدهند.

Visits: 13

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر