زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشندگان کندز از کمبود کتابخانه وکتب درآن ولايت شاکى اند

باشندگان کندز از کمبود کتابخانه وکتب درآن ولايت شاکى اند

author avatar
15 Mar 2012 - 12:26
باشندگان کندز از کمبود کتابخانه وکتب درآن ولايت شاکى اند
author avatar
15 Mar 2012 - 12:26

کندز(پژواک،٢٥حوت٩٠):با آنکه ریاست اطلاعات وفرهنگ ولايت کندز میگوید که تعداد کتابخانه ها وعلاقۀ جوانان به مطالعه روز به روز بیشتر میشود،اما علاقمندان ميگويند که هنوز هم با کمبود کتابخانه و کُتب مواجه اند.

عبدالشکور دوست ریيس اطلاعات وفرهنگ کندز میگوید که فعلاً بیش از ٢٠ کتابخانه کوچک وبزرگ در اين ولايت وجود دارد که روزانه حد اوسط یکهزار جوان در آن مصروف مطالعه هستند؛حالانکه سال گذشته تعداد آنها روزانه به حدود ٦٠٠ تن ميرسيد.

وى به آژانس خبری پژواک گفت که از اين جمله، دو کتابخانه یکی در شهر کندز ودیگری در ولسوالی امام صاحب دولتی بوده وسایر کتابخانه ها به شکل رسمی از سوی نهاد ها ومردم خیر اندیش درشهر کندز و ولسوالى هاى خان آباد و امام صاحب ایجاد گردیده است .  

دوست مى افزايد که تا سال گذشته تعداد کتابخانه ها به١٥  باب  ميرسيد، امابا ازدياد کتابخانه ها جوانان حالا نسبت به گذشته، بیشتر به مطالعه رو آورده واهمیت مطالعه را درک کرده اند.  

ریيس اطلاعات وفرهنگ در مورد اینکه چه عوامل باعث شده تا جوانان بیشتر به مطالعه رو بیاورند ؟ گفت :« چون جوانان روز به روز اهمیت درس وتعلیم را درک میکنند ومیدانند که تنها با مکتب رفتن نمیشود که تمام چيز را یاد گرفت،همین است که حالا میخواهند ،علاوه بر کُتب مکتب وپوهنتون معلومات بیشتر در موارد مختلف داشته باشند.))

وى علاوه ميکند که مطالعه در اين کتابخانه ها به شکل رايگان بوده وآنها منحیث نهاد مسوول همیشه کتابخانه های شخصی ودولتی را بررسی میکنند .

کتابخانۀ رياست اطلاعات وفرهنگ، یکی از کتابخانه ها در شهر کندز است که روزانه از ٤٠ الی ٥٠ تن به آنجا براى مطالعه مراجعه ميکنند.

در این کتابخانه، حدود ششهزار جلد کتُب مختلف النوع از قبیل  کتُب اسلامی ، تاریخی ، ساینسى ، حقوقی ، اجتماعی واخبار وهفته نامه وجود دارد.

حبیب الرحمن شمزی یکتن از جوانان که سال گذشته از صنف دوازدهم فارغ گردیده ، میگوید که وی درین کتابخانه کتاب مطالعه میکند تا برای امتحان  کانکور سال آينده آمادگی لازم داشته باشد وبتواند به پوهنځی دلخواه خود راه یابد.

وی علاوه کرد :« من بسیار علاقه دارم که به پوهنځی حقوق کامیاب شوم  به همین خاطر؛ اکثریت اوقات اینجا مى آیم وکُتب حقوقى را که میتواند درین بخش برای معلومات من موثر واقع شود، مطالعه نمایم .»

شمزی گفت که در گذشته وی اهمیت مطالعه را چندان درک نکرده بود، اما حالا فهمیده که مطالعه راه خوبی برای بدست آوردن علم ودانش بوده ومیتواند برای معلوماتش موثر واقع شود.

حدود ششهزار جلد کتاب به زبان های مختلف درى، پشتو، ازبکى و انگليسى در کتابخانه خصوصی بنام رسول اکرم (ص) در بندر امام صاحب شهر کندز نيز وجود دارد که یک بخش آن مخصوص ذکور وبخش دیگر آن مخصوص خانمها  است.

سيد منور صادقی مسوول کتابخانه میگوید که روزانه اضافه از يکصد تن  از طبقۀ ذکور واناث بخاطر مطالعه مراجعه ميکنند.

نادرحسین جعفری متعلم در مدرسۀ دينى خصوصى رسول اکرم (ص)  که مصروف مطالعه در اين کتابخانه بود ،به پژواگ گفت که وی معلومات زیادی را از مطالعه کتُب بدست مى آورد .

وی علاوه کرد :« کتاب دوست انسان است ، من اکثریت اوقات به این کتابخانه می آیم وکتُب دینی را بیشتر مطالعه میکنم  ، معلومات دینی ام بیشتر شده وهمیشه از اینکه کتاب مطالعه میکنم احساس آرامش وراحتی میکنم.»

جعفری میگوید که مطالعه کُتب میتواند جوانان را از راه های منفی به سوی مثبت سوق بدهد.

اماهنوزهم تعداد زیادی از جوانان به مطالعه کتُب دسترسی ندارند ودر محیط  آنان کتابخانه وجود ندارد .

احمد الله ٢٤ ساله متعلم صنف دهم لیسه ذکور ولسوالی قلعه زال کندز ميگويد ،از اینکه کتابخانه در ولسوالی شان وجود ندارد؛ اکثریت اوقاتش به بی کاری سپری میشود .

وی علاوه کرد : (( ما تنها کتابهای مکتب را میخوانیم ،از این خاطر بسیار رنج میبریم وآرزو داریم که روزی ما هم در محیط خود کتابخانه داشته باشیم تا کتاب مطالعه کنیم و بر معلومات خود بيفزاييم .))

ریاست اطلاعات وفرهنگ  کندز کمبود کتابخانه ها را مى پذيرد  و میگوید که آنهاتوان ایجاد کتابخانه های بیشتر را ندارند. اما کوشش دارند که با همکاری موسسات ویاهم برخی افراد خیر اندیش، حد اقل یک کتابخانه مجهز در مرکز ولسوالی ها داشته باشند تا نیازمندی جوانان رفع گردد.

کندز داراى شش ولسوالى است و کتابخانه در چهار ولسوالى آن وجود ندارد.

Visits: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر