زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دوتن به اتهام جاسوسی براى ایران بازداشت شد

دوتن به اتهام جاسوسی براى ایران بازداشت شد

author avatar
7 May 2012 - 12:25
دوتن به اتهام جاسوسی براى ایران بازداشت شد
author avatar
7 May 2012 - 12:25

شهر کابل (پژواک،١٨ثور٩١):  نيروهاى امنيتى از بازداشت دو تن به اتهام جاسوسى براى ايران و به دست آوردن ريموت کنترول ماين ها با سيستم جديد که در کارخانۀ سپاه پاسداران ساخته شده، خبر داد.

يک منبع امنيتى، امروز (١٨ثور) نوار ويديويى را به دسترس آژانس خبرى پژواک قرار داده، که جريان اعترافات آنها به نام هاى سيدکمال و سيدحسين در آن ضبط است.

اين دو افغان، در نوار ويديويى در مورد همکارى شان با سپاه پاسداران ايران، اعتراف نموده اند.

سيد کمال ميگويد که وى در سال ١٣٧٥ به ايران مهاجرشد و آنجا، در يک غند سپاه پاسداران شامل گرديد و تعليمات نظامى را فرا گرفت.

وى علاوه ميکند: در همين سال که حکومت مجاهدين سقوط کرد، ايرانى ها براى آنها يک طرح و برنامه اى را دادند مبنى براينکه از جمع مهاجرين مقيم ايران، در نظر دارند يک سپاه منظم تحت پوشش سپاه محمد، بسازند.

سيد کمال مى افزايد که سپس آنها به مشهد رفتند و درآنجا با جمع ديگرى از مجاهدين، ثبت نام کردند و ايرانى ها، يک نيروى منظم را آموزش دادند و بعداً به افغانستان اعزام گرديدند.  

اين فرد بازداشت شده ميگويد: “مه عضويت سپاه محمد را داشتم و از سوى ايران در سال ١٣٧٩ غرض فعاليت هاى نظامى، به تخار فرستاده شديم و بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل آمديم.”

به گفتۀ وى، از آن زمان تاکنون مصروف فعاليت هايى که از سوى سپاه پاسداران ايران به آنها دستور داده ميشد، بود و با حاجى واسع، حجت و حسينى که از سوى سپاه پاسداران استخدام شده بودند، در تماس بودند.

سيد کمال علاوه ميکند که دوماه قبل، يکتن از اعضاى سپاه محمد به نام حاجى مُحسن، يک بيک را در کابل برايش داد تا آنرا نگهدارى نمايد و در صورت ضرورت، از آن استفاده کند.

وى ميگويد: در بيک، چهار ريموت کنترول موجود بود که هر کدام آن، وظايف مختلف را انجام ميداد؛ از جمله توسط آنها ماين کنار جاده، از فاصلۀ پنج کيلومترى انفجار داده ميشد.

موصوف، اين ريموت کنترول ها را در دست گرفته و تشريح ميکند که هرکدام اين ريموت کنترول ها، در يک زمان ظرفيت ده انفجار و تايم دهى براى انفجارها را دارد، که وى و همکارانش در تهران، مشهد و شهرهاى ديگر ايران، در مورد آنها آموزش ديده اند.

وى ميگويد که يکى از اين ريموت کنترول ها، يک چشم الکترونيکى هم دارد که توسط آن، دستگاهى که در موترها نصب است و ريموت کنترول ها را خنثى ميکند، اين نوع ريموت را خنثى کرده نمى تواند.

وى مى افزايد: “اين ريموت کنترول ها، تنها در کارخانۀ سلاح سازى سپاه پاسداران جور ميشود و زمانيکه ما در مراکز، غرض تعليمات فرستاده ميشديم، مجبور بوديم که عينک هاى دودى به چشم کنيم تا اينکه اين مراکز تعليمى را شناخته نتوانيم.”

سيد کمال اضافه ميکند که در حال حاضر، سپاه پاسداران مصروف جلب و جذب جوانان براى فعاليت هاى تروريستى و تخريبى در افغانستان بوده و در تلاش است که حزب اسلامى به رهبرى گلبدين حکمتيار را، بازسازى نموده و از طالبان مسلح حمايت کند.

وى ميگويد که ايران، براى طالبان در مراکزى در قسمت هايى از اطراف مشهد، منطقۀ خاش زاهدان و تربت جام و قسمت هايى از اطراف تهران پايتخت ايران، آموزش هاى نظامى ميدهد که درآنجا در کنار افغانها، اتباع فلسطين، عراق و لبنان نيز آموزش داده ميشوند.

سيد حسين فرد ديگر بازداشت شده نيز ميگويد که ايرانى ها وى را به نام اينکه امريکا، فلسطينى ها و عراقى ها را بدبخت کرده و حالا ميخواهد افغانستان را نيز بدبخت بسازد، تحريک کرده اند.

وى گفت که او ازچند سال بدينسو، مصروف انتقال اسناد محرم از کابل به مشهد ايران بوده و هربار از بابت انتقال اين اسناد، پول نيز به دست آورده است.

به گفتۀ سيدحسين، آخرين بار يک شخص مشهور به هراتى و شخصى ديگرى به نام حسينى، يک تلويزيون و يک قوطى روغن را، برايش در ايستگاه موترهاى هرات – کندهار در منطقۀ کمپنى کابل سپرد.

موصوف که خود را باشندۀ ولايت ميدان وردگ معرفى نموده، مى افزايد که بعداً هراتى و حسينى، در خوشحالخان مينۀ شهر کابل، به منزل او آمده و از مواد منفجره اى که در قوطى روغن و سيم و ريموت کنترولى که در تلويزيون وجود داشت، يک ماين را آماده کردند.

سيد حسين خاطرنشان نمود که بعد، آنها ماين را در سرک افشار جابجا نمودند تا توسط ريموت انفجار بدهند؛ اما قبل از انفجار از سوى نيروهاى امنيتى خنثى شد.

اين دو بازداشت شده، در نوار ويديويى ، اعتراف نموده اند که اکنون هم يک بمب ديگر نزد آنها وجود دارد که از آن استفاده نشده؛ اما آنها گفته اند از کارى که تاکنون کرده اند پيشيمان اند.

اين درحالى است که ديروز رياست عمومى امنيت ملى، از بازداشت خبرنگار آژانس خبرى دولتى فارس در کابل، به اتهام جاسوسى به ايران نيز خبر داده بود.

به اساس معلومات منبع، فرد بازداشت شده افغان است و اسناد محرم حکومت افغانستان را به سفارت ايران در کابل انتقال مى داد.

شايان ذکر است که آژانس خبرى فارس مربوط “سپاه پاسداران انقلاب اسلامى” ايران است.

اين منبع، اسم فرد بازداشت شده را برملا نکرده؛ اما افزوده است که نامبرده، اکنون در توقيف منسوبين امنيت ملى به سر مى برد و تحقيقات از نزد وى جريان دارد.

گفتنى است که حدود پنج سال قبل، مقامات امريکايى گفته بودند که ماين هاى کنار جادۀ ساخت ايران را که توان تخريب تانک هاى زرهى را دارد، در ولايات غربى به شمول ساحات سرحدى هرات نيز به دست آورده بودند.

 مقامات ايرانى، ساخت اين نوع ماين ها را رد نکرده؛ اما گفته بودند که دولت ايران در آن دخيل نيست.

 

Visits: 6

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر