زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم کندزخواهان جلوگيرى دولت از آزار و اذيت اربکى ها گرديد

author avatar
8 May 2012 - 18:21
author avatar
8 May 2012 - 18:21

کندز(پژواک ،١٩ثور٩١) :صد ها تن به شمول موسفیدان ، متنفذین و علماى ولايت کندز، از دولت خواستند تا جلو کسانیرا که به عنوان اربکی باعث آزار واذیت مردم میگردند، بگیرد وآنان را طبق قانون مجازات نماید.

اربکى به نيروى قومى گفته ميشود که بدون اخذ معاش در امنيت منطقۀ خود سهم ميگيرد، اما اين نام فعلاً  به نيرويى اطلاق ميشود که در چوکات دولت رسميت ندارد و از سوى دولت بر ضد مخالفان ، تسليح، تجهيز و تمويل ميگردند.

صوفی نور محمد یکتن از موسفیدان منطقه کنم شهر کندز در گردهمایی که امروز در مسجد جامع آن شهرداير شد، گفت که افراد مسلح غیر قانونى ، که خود را اربکی می نامند ؛ دوبرادرش را هفته گذشته به قتل رسانیده وتاهنوز قاتلین بازداشت نشده اند.

 وی به آژانس خبری پژواک گفت :« هفته گذشته من همراه با برادرانم در یک جنازه شرکت کرديم ، بعد از ادای نماز جنازه ؛ یک اربکی مسلح آمد  بالای دو برادرم وملاامام مسجد ضربه کد وهر سه را کُشت  .»

 اين موسفيد میگوید که آنان هیچ خصومتى با کسى نداشته، اما درین تازگی ها يک عضو گروپ اربکی از سوی کسی به قتل رسید واین گروه بخاطر انتقام گيرى، ناحق برادران او وملاامام را به قتل رسانیدند .

 صوفی نورمحمد ادعا کرد که چند بار به پولیس شکایت کرده، اما تابه حال کسی به دادش نرسیده وتاهنوز قاتلان برادرانش آزادانه گشت وگذار میکنند.

 وی با انتقاد از دولت گفت :« دولت اگه بخوایه حتمن این مجرمین را گرفته میتانه، مگر نمی فامم  چه گپ اس که از یکطرف میگه ما قانونه تطبیق میکنیم واز طرف دیگه مجرمین آزاد ميگردن!»

 اما سيد سرور حسينى مسوول مطبوعات قوماندانى امنيۀ کندز ميگويد که اين سه تن، توسط افراد مسلح غير قانونى کشته شده و عاملان آن فرار کرده اند.

 او به پژواک گفت که پوليس در تعقيب آنها بوده و آنها را به زودى دستگير خواهد کرد.

 حاجی شیرعلی یک  موسفید ولسوالی دشت ارچی نیز از برخورد اربکی ها با مردم شکایت کرد وگفت که اربکى ها در مناطق آنان باعث آزار واذیت مردم میگردند.

 وی علاوه کرد :« ما دیگه از موجودیت اربکی ها بسیاربه عذاب هستیم، ده نفر پانزده نفر شب وروز مى آين وبزور نان میخورن ، موبایل د گیرش بیایه میگیرن ، موتر سایکله میبرن ، حالی که وخت عشر نزدیک شده پیش از پیش برای ما گفته که عشر را به کسی نتین که خود ما میگیریم .»

 اسدالله عمر خیل ریيس شورای صلح کندز نيز ميگويد که  چنین اعمال افراد مسلح خود سر تحت نام اربکی باعث بر هم زدن صلح وثبات میگردد وحتى با دیدن چنین اعمال ،مخالفین مسلح نیز با روند صلح یکجا نمیشوند.

 وی نیز از دولت خواست تا به خواست مردم لبیک گفته ؛جلو تمامی افرادى را به هر نامى که باشند ،با خود سلاح غیر قانونی حمل کنند وباعث آزار واذیت مردم گردند، بگیرد .

 عبدالقدیر حسین خیل عضو شورای ولایتی کندز نیز خواستهای مردم را برحق دانسته واز دولت خواست تا درین زمینه اقدام لازم نماید .

 اشتراک کنندگان اين تجمع هشدار دادند که اگر دولت توجه نکند، آنان در برابر اربکی ها قیام خواهند کرد.

  اما مسوول مطبوعات قوماندانى امنيۀ کندز ميگويد که به هيچ عنوان، اربکى در کندز وجود ندارد، هر کسى که سلاح غير قانونى حمل کند و يا هر نامى را که برخود بگذارد رسميت ندارد ،چه رسد به اينکه مردم را آزار و اذيت کند و يا بکشد.

 اوعلاوه کرد که هرگاه پوليس با چنين افراد متخلف مواجه شود؛ آنها را بازداشت و به پنچۀ قانون مى سپارد.

 قبل از اين محمد انور جگدلک والی کندز به پژواک گفته بود که هیچ فرد حق ندارد تا به شکل غیر قانونی سلاح حمل کند ویاهم از کسی عُشر بگیرد .

 به گفتۀ وى هیچ گروه، تحت نام اربکی درین ولایت رسمیت ندارد وهرکس که سلاح حمل میکند وخود را اربکی خطاب میکند  خود مجرم است ومورد پیگرد قانونی قرارمیگیرد .

 نيروى بنام اربکی حدود دوسال قبل  در کندز ایجاد شد، اما سال گذشته؛ این گروه از سوى وزارت امور داخله منحل  وبه جای آن پروسه ایجاد پولیس محلی آغاز گردید .

 حدود ۱۲۰۰  پولیس محلی براى کندز در نظر گرفته شده است که تابه حال، بیش از ۵۰۰ تن آنان رسما از آموزش فارغ ومصروف تامین امنیت هستند .

پوليس محلى در چوکات وزارت امور داخله تنظيم بوده و  ماهانه از سوى همين وزارت معاش و اعاشه ميگيرند. پوليس محلى، وظيفۀ تامين امنيت در محل خود را دارد و حق ندارد که به بيرون از محل خود وظيفه اجرا نمايد

تعدادى ازافراد پولیس محلی ،از گروپهای اربکی بوده ، اما مقامات محلى ميگويند که اين عده اربکى ها بعد ازآنکه از سوى  موسفيدان، شوراهاى انکشافى محلى و ارگانهاى امنيتى تزکيه شده  که جُرمى را مرتکب نگرديده اند، شامل پوليس محلى گرديده اند.

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر