زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک مادر با سه طفلش در کندز به قتل رسید

یک مادر با سه طفلش در کندز به قتل رسید

author avatar
13 May 2012 - 12:31
یک مادر با سه طفلش در کندز به قتل رسید
author avatar
13 May 2012 - 12:31

شهرکندز(پژواک،٢٤ثور٩١): یک مادر که ٢٨ بهار زندگى را سپرى کرده بود، با سه طفلش  در ولسوالی چهاردرۀ ولايت کندز به قتل رسيد.

پوليس ميگويد که اين خانم و سه پسرش، ناوقت شب گذشته در منزلش در قریۀ عيسی خیل چهاردره، با ضرب گلوله کشته شدند.

سید سرور حسینی مسوول مطبوعات قوماندانی امنیۀ کندز، به آژانس خبری پژواک گفت که اين مادر و اطفالش، توسط شخصى مشهور به مامور که ایورش بوده، با مرمى کلاشنکوف به قتل رسيده است.

حسینی میگوید که اين خانم، شوهرش را شش سال قبل از دست داده و همراه با اطفالش در خانۀ خود زندگی میکرد؛ اطفالش هفت، هشت و ١٣ ساله بودن و وى ديگر طفلى نداشت.

وى علاوه کرد که علت قتل تاهنوز معلوم نیست و عامل قتل فرار نموده؛ اما پولیس در پى رديابى و دستگيرى او است.

اما يک منبع مدافع حقوق بشر در کندز، به پژواک گفت که چراغ زندگى اين خانم و پسرانش توسط ايورش بخاطر ميراث زمين و اينکه چرا پس از مرگ شوهر، با او ازدواج نکرده بود، خاموش گرديده است. 

یک منبع شفاخانۀ حوزوی کندز، ميگويد که جسد این زن همراه با اطفالش صبح امروز، به شفاخانه درحالى انتقال یافت که بربدن هر کدام، چند مرمی اصابت کرده بود.

داد محمد ۳۰ ساله باشندۀ قریه عيسی خیل چهاردره گفت که وی شب صدای فیر را شنید؛ اما چون ناوقت شب بود، از خانه بیرون نشد.

وی علاوه کرد: «اين بيوه زن، بسیار غریب بود، خودش هم و بچه کلانش هم کار میکرد؛ صبح خبر شدیم که ايورش که مامور نام دارد، اورا کشته و خودش فرار کده.»

نادره گیاه ریيس امور زنان ولایت کندز، قتل اين مادر با اطفالش را، جنایت بزرگ و نابخشودنى خوانده گفت که پولیس، باید قاتل را هرچه زودتر رديابى، بازداشت و مجازات نمايد.

وى افزود: “قتل این زن به هر بهانه اى که باشد، یک جنایت علیه زن و طفل است که خشونت جدی علیه زنان و اطفال را نشان ميدهد.”

از آغاز سال جاری تا حال، این چهارمین زن است که در کندز به قتل ميرسد. آنها شامل يک زن ٢٥ ساله و يک دختر ١٨ ساله در ولسوالى امام صاحب و يک زن ٣٠ ساله در مرکز کندز بودند، که يا خفه شده و يا با ضرب گلوله به قتل رسيده اند.

ریاست امور زنان، با ابراز نگرانى میگوید که عاملان اين قتل ها تا حال دستگير نشده اند.

قرار آمار اين رياست، سال گذشته ۱۷۰ قضیه خشونت علیه زنان در کندز، نزد آنها ثبت گردیده، که شامل قتل چهار زن و ساير خشونت ها از قبيل لت وکوب، ازدواجهای اجباری، ندادن نفقه و… بود.

رييس امور زنان ميگويد: “اگر خشونت علیه زنان به همینگونه ادامه یابد، رقم خشونت علیه زنان نسبت به سال گذشته دوبرابر خواهد شد.”

از سوى ديگر، حيات الله اميرى رييس کميسيون حقوق بشر زون شمالشرق گفت: قتل زنان و اطفال به هرشکلى که باشد، يک عمل خلاف حقوق بشر و ضد قوانين بشر است.

وى علاوه کرد: دولت، بايد در برابر کسانى که دست به خشونت عليه زنان مى زنند، برخورد جدى کند و عاملان آنرا دستگير و محاکمه نمايد.

گفتنى است که کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، سال گذشته با ابرازنگرانى از افزايش خشونت عليه زنان، گفته بود که طى نُه سال گذشته، در سطح کشور بيش از٣٩ هزار موردخشونت عليه زنان و دختران در اين کميسيون ثبت شده بود.

قرارگزارش اين کميسيون، از جملۀ اين خشونت ها بيشترين رقم آن را خشونت هاى خانواده گى تشکيل ميداد که از سوى شوهران انجام شده بود.

Visits: 5

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر