زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بازی غُرسی در کندز رو به فراموشى ميرود

بازی غُرسی در کندز رو به فراموشى ميرود

author avatar
17 May 2012 - 13:45
بازی غُرسی در کندز رو به فراموشى ميرود
author avatar
17 May 2012 - 13:45

کندز(پژواک ،٢٨ ثور٩١):شمارى از علاقمندان “غُرسی” که یکی از بازی های محلی عنعنوى در کشور به شمول ولایت کندزاست، ميگويند که اين بازى به علت توجه نکردن مسوولان ورزش، روبه رکود است.

به گفتۀ آنان “غُرسی” از قدامت زيادى در قرا و قصبات کندز برخوردار بوده، اما فعلاً نظر به گذشته بسیار کم  برگزار میگردد و اگر در رشد آن گام هاى جدى برداشته نشود به باد فراموشى سپرده خواهد شد.

اين يک بازی گروهی است که بين دو گروه جوانان در میدان نسبتاً هموار وحداقل بیست در بیست متر برگزار ميشود و تماشاچيان آنرا ، پیر وجوان واطفال تشکيل ميدهند.

١٢ نفربه دو گروپ تقسیم میشوند. افراد شامل هردو گروپ يک پاى خود را به عقب دور بدهند وبا دست  ، انگشت کلان پای  را بگیرند وبا یک پا ايستاده وقدم بزنند ودر برابر گروه دیگر با دست راست مبارزه کنند.

هر گاه به هر دلیلى که باشد اگر انگشت پای از دست رها شود، این فرداز بازی خارج ميشود.

گروپ اول یک بازيکن را بخاطرى که به جالبيت و سرگرمى بازيکنان و تماشاچيان بيفزايد، بنام ” گوساله ” مسمى مى نمايد . وى در آخر صف ايستاد میباشد و بقيۀ بازيکنان گروپ، از وی در برابر گروپ دیگر محافظت میکنند. اگر این فرد توانست با عبور ازگروپ جانب مقابل ، خود را با قدم زدن توسط پای چپ به آخر میدان طرف مقابل که یک هدف مشخص برای او است، برساند  گروپ اول مستحق یک نمره میشود.

اگراين فرد ناکام بماند،افراد دیگر گروپ به این نام مسمى میگردند؛ تاآنکه همۀ شان در دورهای مختلف بازی کنند.حال دیگر معلوم میشود که گروپ اولی چند نمره گرفته است.

میدان بازى تغيیر میکند، گروپ اول به طرف میدان مقابل وگروپ مقابل به طرف میدان گروپ اول ميرود و” گوساله” در گروپ دوم مشخص میشود .گروپ اول باید فرد جانب مقابل “گوساله” را بسوزاند. در صورت سوختاندن همه این شش نفر؛ از سوی گروپ اول معلوم میگردد که کدام گروپ بیشتر توانسته نمبر بگیرد ودر آنصورت برنده مسابقه اعلان ميشود.

شاهپور ٣٣ ساله يکى از اين بازيکنان باشنده قریه باسوس ولسوالی چهاردرۀ کندز ميگويد که او تجربه کافى و شهرت خوبی درین بازی در قریه خود وقریه های  همجوار دارد.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که او ١٣ سال داشت که نظر به علاقۀ خاصش به ورزش غرسى رو آورده و تا حال به اين بازى ادامه ميدهد.

به گفتۀ شاهپور، گرچه او حالا از سن جوانی بیرون میشود واین بازی هم از اينکه بیشتر در بين جوانان رايج است، اماعلاقه خاصى که دارد نمی تواند آنرا به آسانی ترک کند.

اين بازيکن،با تن قوی ، قد بلند وانگشتان محکم  و لب خندان از تجارب خود از این بازی صحبت نموده، درمورد اينکه روى چه انگيزۀ به اين بازى روى آورده؟ گفت:(( غرسی بازی است که نه پول کار داره ونه هم کدام وسایل دیگه،  وختى که مه هنوز طفل بودم و  پولدار هم نبودم که توپ بخرم وتوپ بازی کنم وياتشله بازی وبجل بازی،غرسی یک بازی بدون پیسه بود،یک میدان کار داره وبس… مه هم که دیدم که بدون مصرف اس؛ شامل شدم وتابه حال وختى که این بازی را ببینم شوقم تازه میشه و داخل ميدان ميشم، والله. هه هه هه…!))

اما شاهپور میگوید که اين بازى،خالى ازمشکل و خطر هم نيست،اگر بازی کن متوجه نشود  و درست بازى نکند، دست ویا پايش در جايى بر ميخورد و يا مى افتد و صدمه میبیند وحتى مى شکند.

وی علاوه ميکند که چند بار دست وپای او صدمه دیده وحتى شکسته، اما با آنهم بعد از صحت يافتن، دوباره به این بازی پرداخته است .

شاهپور با ذکر اينکه، کسانی درین بازی قوی تر اند که اندام قوی ومحکم داشته باشند،گفت:« آدمى که قوی نباشه، اندامش محکم نباشه،چندان بازی کده نمی تانه ، زود دستش از پایش خطا میخورد ومیسوزه. »

اما اين بازيکن سابقه دار، با شکل انتقاد آميز ميگويد که اين بازى عنعنوى و جالب و علاقمندان آن نسبت به گذشته کم شده و رو به کمرنگى و فراموشی است.

به گفتۀ وی، چند سال قبل غرسى هفته دوبار حتماً در قریه شان برگزار میشد، اما حالا حتى ماه یکبار هم برگزار نمی شود.

شاهپورمیگوید :« ای بازی کدام رسمیت نداره ، کدام امکانات نیس،  نه لباس اس ونه میدان معیاری وهم کدام تشویق مسوولین ورزش، همی که حالی همگی پشت بازار بازی میگردن،  هربازی که بازار ورسمیت داشته باشه، جوانا همو طرف میرن که نام بکشن، مگر غرسی خو رسمیت نداره،هر قدر اگر جوانا زحمت بکشن،هیچ فایده نداره!))

همين علت باعث شده است که برخى از بازيکنان دلسرد شده و ورزش ديگرى را جستجو نمايند.

محمدالله ٢٣ ساله باشنده دیگر قریۀ باسوس چهاردره ميگويد که او علاقه خاص به بازی غرسی دارد واز ده سال میشود شامل این بازی است، اما عدم توجه آمریت ورزشی به این بازی، باعث  کمرنگ شدن آن گردیده و حتى امکان دارد اين بازى به کلی ازبین برود .

وی گفت: (( ما امید داشتیم که اگر شامل این بازی شویم؛ شاید یک روزرسمی شوه وماهم مسابقات ولایتی ميداشته باشیم . اما حالیکه مى بینیم  ای بازی رسمی نشده ونه هم کسی برش توجه داره ، همو اس که تعداد زیادی جوانان این بازی راترک کرده ودل مه هم اس  که ترکش  کنم وخوده مصروف کدام بازی دیگه بسازم .))

اين بازيکن علاوه ميکند که اگر غرسى رسمی شود واز طرف آمریت ورزشی بر آن توجه صورت بگیرد،جوانان زیادی به این بازی رو خواهند آورد .

بازى غرسى عمدتاً بعد از نماز عصر برگزار ميشود  و يکصد و حتى تا يکهزار نفر آنرا تماشا ميکنند و  بازيکنان  با کف زدن ها تشويق ميشوند. اما مرجعى نيست که آنها را جايزه و يا تحفه بدهد.

ضيا الله باشندۀ لاله ميدان ولسوالى على آباد ميگويد: (( ما دهقانکار هستيم، ديگر که خسته و ذله از کار مياييم ، غرسى را تماشا ميکنيم و خستگى  ما  رفع ميشه.))

اين دهقان علاوه ميکند که اين بازى در سالهاى گذشته، در قريۀ شان حتى هفتۀ سه و چهار بار داير ميشد، اما در سالهاى اخير هفتۀ يکبار برگزار ميشود.

ضيا الله گفت که طالبان در وقت حکومت خود در کندز هم به اين بازى مى پرداختند، اما حالا دولت به آن هيچ توجه ندارد.

اما آمریت ورزشی ولايت کندز میگوید که بازی غرسی، شامل لست رسمی بازی ها نیست. بنابرین آنها نمی توانند بخاطر رونق آن کاری نمايند.

عبداللطیف معاون آمریت ورزشی کندز ضمن تایيد کمرنگ شدن این بازی گفت، باوجودیکه در حال حاضر هزاران جوان در دهات مصروف این بازی هستند؛ اما با آنهم بازی رسميت پيدا نکرده است.

قرار معلومات وى، فعلاً بیش از بیست هزار جوان در دهات کندز مصروف بازی غرسى هستند؛ اما نسبت به گذشته شمار علاقمندان وبازی کنان آن بسیار کم شده است.

به ادعاى معاون آمريت ورزشى، حتى در گذشته شمار جوانان مصروف درین بازی به چهل هزار تن میرسید، اما به علت اينکه در کمیته ملی المپیک رسمیت ندارد وآمريت ورزشى هم نمی تواند این بازی را رسماً شامل لست خود بسازند، اين تعداد به بيست هزار تن کاهش يافته است.

اما بازيکنان و علاقمندن غرسى، اين رقم را مبالغه آميز خوانده ميگويند که قبلاً در هر قريه بيش از ٥٠ بازيکن وجود داشت، اما حالا کمتر از ١٥ تن باقى مانده اند که حمايت هم نمى شوند.

قابل یاد آوری است که بازى هاى عنعنوى مانند توپ دنده و پرتاب سنگ نيز در کندز مروج است، اما به گفتۀ علاقمندان، اين بازى ها هم غير رسمى بوده و رو به رکود است.

طبق معلومات آمريت ورزشى کندز، فعلاً ۲۲ فدراسیون ورزشی  بازی های مختلف از قبیل فوتبال ، والیبال ، کرکت ، بزکشی ، کاراته ، پهلوانی ، تکواندو و… در کندز فعالیت دارد که هزاران جوان در آن مصروف ورزش هستند.

Visits: 10

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر