زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سیلابها در تخار و سمنگان جان سه تن را گرفت

سیلابها در تخار و سمنگان جان سه تن را گرفت

author avatar
19 May 2012 - 17:57
سیلابها در تخار و سمنگان جان سه تن را گرفت
author avatar
19 May 2012 - 17:57

تالقان، ایبک و پلخمری (پژواک، ۳۰ثور۹۱): سرازیر شدن سیلابها در ولایات تخار و سمنگان، سه تن را کشت، صدها جریب زمین زراعتی و منازل مسکونی را تخریب کرد و صدها راس مواشی را نیز تلف نمود.
مصطفی رسولی سخنگوی والی تخار، امروز (۳۰ثور) به آژانس خبری پژواک گفت که سیلاب شب گذشته، در شش ولسوالی ماورای کوکچه سرازیر شده است.
به گفتۀ وی، از اثر سرازیر شدن سیلاب وريزش ژالۀ شدید، دو تن جان باخته، صدها جریب باغات و زمینهای زراعتی تخریب گرديده، ده ها منزل مسکونی خساره مند شده و صدها راس مواشی نیز از بین رفته است.
رسولی افزود که در نتیجۀ این سیلابها، یکتن در ولسوالی بهارک و یکتن دیگر در ولسوالی خواجه غار تلف شده است.
به اساس یک خبر دیگر، سرازیر شدن سیلاب در دو ولسوالی فیروزنخچیر و دره صوف بالا در ولایت سمنگان نيز جان يک تن را گرفته و صدها جریب زمین زراعتی و منزل مسکونی را تخریب کرده است.
رجب علی مدیر مبارزه با حوادث طبیعی ولایت سمنگان، به پژواک گفت که این سیلابها از روز گذشته تا صبح امروز، جریان داشت.
به گفتۀ وی، در نتیجۀ این سیلابها، یک طفل در ولسوالی فیروزنخچیر تلف شده است.
منبع با بیان اینکه تیمهاى کمکى، برای بررسی دقیق خسارات به ساحه رفته اند، افزود که حدود ۴۰۰ جریب زمین زراعتی، ۴۲ سربند کوچک و بزرگ، ۲۰۰ متر دیوار استنادی و ۱۰۰ راس مواشی نیز در این دو روز تخریب گرديده و از بین رفته است.
از سوی دیگر، باشنده گان ولسوالی نهرین ولايت بغلان، از دو روز بدینسو در اعتراض به بى توجهى مسوولین به سیلاب زده گان، دست به مظاهره زدند.
این باشنده گان میگویند كه سیلاب ها، منازل مردم را در این ولسوالی ویران كرده و هزاران جریب زمین زراعتی را از بین برده و ده ها كشته و زخمی برجا گذاشته؛ اما مسوولین دولتی تا حال هیچ اقدامی نکرده اند.
عبدالبصیر یكتن از باشنده گان ولسوالی نهرین، به پژواک گفت: «هفتۀ گذشته در یک سیل، دهَ سیلبُر خراب شد و مسوولین وعدۀ ساخت آن را دادند؛ اما این کار تا حال عملی نشده و شب گذشته هم از منطقۀ همین سیلبُرها، دوباره سیل آمد.»
به گفتۀ وی، درولسوالی نهرین چند معدن ذغال سنگ وجود دارد و سالانه هزاران تُن ذغال سنگ، از این معادن استخراج میشود؛ ولی در بازسازی این ولسوالی، هیچ توجهى صورت نگرفته است.
محمدگل شرافت ولسوال نهرین، به پژواک گفت که هفتۀ گذشته، سیلاب ها در این ولسوالی دیوارهای استنادی را تخریب كرده بود که براى ترميم دوبارۀ آن، يکصد هزار افغانی از جانب مقام ولایت به مصرف رسيد.
این در حالی است كه سیلاب های اخیر در ولسوالی نهرین، یک لیسۀ دخترانه را كاملاً تخریب و چندین مكتب دیگر را قسماً خساره مند نموده و همچنان تعمیر قوماندانی امنیۀ ولسوالی را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است.

Visits: 13

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر