زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

با اعمار يک سربند ١٢هزار جريب زمين آبيارى ميشود

با اعمار يک سربند ١٢هزار جريب زمين آبيارى ميشود

author avatar
22 May 2012 - 00:00
با اعمار يک سربند ١٢هزار جريب زمين آبيارى ميشود
author avatar
22 May 2012 - 00:00

کندز (پژواک،٢ جوزا٩١): با اعمار یک سربند در ولسولی قلعه ذال ولايت کندز بیش از ۱۲ هزار جریب زمین للمه تحت آبيارى قرار ميگيرد.

اين سربند با هزینه بیش از ١٦٠ هزار دالر امریکایی کمک موسسه همکارى هاى انکشافى آلمان( جی ای زید) اعمار شده و امروز به بهره برداری سپرده شد.  

سربند که ۲۴ متر طول ،هشت متر عرض ودو متر بلندی دارد در قسمتى از دریای آمو  به شکل اساسی وپخته در ظرف چهار ماه اعمار گردیده است.

انجنير سید احمد ناصری مسوول تنظیم آب حوزه دریای پنج “آمو” در ولایت کندز به آژانس خبری پژواک گفت که این سربند از دوسال به اینسو به اثر جاری شدن سیلابها به کلی از بین رفته و۱۲ هزار جریب زمین زراعتی به للمه تبدیل شده بود.

اما وى افزود که با اعمار سربند جدید به شکل اساسی وپخته وپاککاری ۲۵ کیلومتر کانال ، اين مساحت زمین ها  دوباره تحت آبيارى قرار ميگيرد .

به گفتۀ مسوول تنظیم آب حوزه دریای پنج، ۲۵ کیلومتر کانال این سربند نیز که به اثر سیلابها پر از گل ولای شده بود، پاککاری شده  و براى بیش از دوصد نفر در اين پروژه، زمینه کار فراهم گردیده بود .

باشندگان محل که بيشتر شان زراعت پيشه اند، میگویند که امید نداشتند که با اعمار سربند، زمین های للمه شان یکبار دیگر به زمین آبی تبدیل شود .

محمد یوسف يکى از دهاقين، گفت که وی شش جریب زمین دارد، اما در دو سال گذشته تنها از زمینش یک فصل حاصل و آنهم بسيار کم میگرفت.

وی علاوه کرد :« سربند ما به کلی خراب شده بود زمین آبی ما به للمی تبدیل شده بود، تنها یک فصل گندم میگرفتیم .مثلاً از یک جریب زمین ۵۰ سیر گندم میگرفتیم اما حالی فضل خدا زمین ما با اعمار این سربند آبی شد وحال میتوانیم دوفصل حاصل بگیریم وحاصل بسيار خوب .»

این دهقان با ابراز خرسندى میگوید که  حالا میتواند تنها در یک فصل از یک جریب زمین، بیش از يکصد سیر گندم  بدست بیاورد .

نورالله ۳۰ ساله باشنده دیگر محل نيز ميگويد که دو جریب زمین دارد وبا اعمار این سربند وی میتواند با حاصلات زمینش زندگی خود را به پیش ببرد .

وى با ذکر اينکه در چهار ماه برایش زمینه کار نیز فراهم شده بود وتوانست یکمقدار پول در بدل کار سربند نيز بدست بیاورد، گفت :« هم سر بند ما جور شد وهم کار کردیم  یکمقدار پول بدست آوردیم  ، یک تیر و دو پاختک شد .»

قابل یاد آوری است که قلعه ذال یکی از ولسوالی های دورافتاده کندز بوده و ۹۵ درصد باشندگان آن مصروف زراعت ومالداری هستند .

Views: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر