زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آبخيزى درياى آمو باعث تخريب يکصد منزل مسکونى شده است

آبخيزى درياى آمو باعث تخريب يکصد منزل مسکونى شده است

author avatar
16 Jul 2012 - 11:37
آبخيزى درياى آمو باعث تخريب يکصد منزل مسکونى شده است
author avatar
16 Jul 2012 - 11:37

شهرکندز (پژواک،٢٦سرطان٩١): مسوولان محلى ميگويند که آبخیزی دریای آمو، يکصد منزل مسکونى و هزاران جریب زمین زراعتی را در ولسوالى امام صاحب ولايت کندز، تخريب نموده است.

به گفتۀ آنان، آبخيزى از یک هفته بدینسو جريان دارد و بیش از یکهزار خانۀ دیگر را تهدید میکند.

امان الدین قریشی ولسوال امام صاحب، به آژانس خبری پژواک گفت که تا حال  بیش از دوازده هزار جریب زمین زراعتی از بین رفته و يکصد خانواده به علت تخريب منازل شان، متوارى گرديده اند.

وی افزود: «بيجا شدگان، در خانه های اقارب  خود به سر میبرند و به موادغذایی، البسه و سرپناه نياز دارند ولازم است که ادارات مربوطه به آنان کمک نمايند.»

جوره خان  ۵۵ ساله، باشنده قریۀ توبره کش ولسوالی امام صاحب گفت که آبخیزی، شش جریب زمین زراعتی همراه باخانه اش را تخريب نموده و وی با اعضای فامیلش، در منزل اقارب خود زندگی میکند.

اين دهقان افزود: «زیاد وقت میشه که آب در دریا زیاد شده، هر روز زمین و خانه هاره میبره، بالاخره که آب به زمین و خانۀ مه رسید و همه داروندار خوده از دست دادم؛ مجبور شدم که خود و اولادايمه نجات بتم و حالی ده خانۀ کسی دیگه زندگی میکنم.»

مراد  ۳۴ ساله باشندۀ دیگر محل گفت که آبخیزی، سه جریب زمین زراعتی وی را تخریب کرده و آب، به تدريج به خانه اش نزدیک میشود.

وی گفت: «ده دریا آب زیاد اس و قریب اس که خانۀ مره هم ببره، کسی نیس که کمک کنه تا دیوارهای استنادی جور کنه که جلو آب گرفته شوه.»

درحاليکه بيجاشدگان خواستار کمک هستند، میرآقا اعتبار ریيس آمادگی با حوادث طبيعی کندز گفت: آنان توان ندارند که تمامی نیازمندی های آسیب دیدگان را برآورده سازند.

وی علاوه کرد:«ما چیزی در دست نداریم، تلاش ميکنيم تا به کمک موسسات بتوانیم به خانواده هايی که بيجا شده اند، مواد خوراکى و البسه برسانیم؛ اما توان سرپناه و پرداخت خسارات زمین های زراعتی و جلوگیری از آبخیزی را نداریم.»

به گفتۀ اعتبار، آنها اين مشکلات را به ادارۀ ملی آمادگی با حوادث در کابل، شریک ساخته و امیدوارند که در اين زمينه کمک صورت بگيرد.

امام صاحب و قسمت هايى از ولسوالى قلعۀ ذال کندز، در کنار درياى آمو موقعيت دارد که سالانه آبخيزى، باعث تخريب منازل مسکونى و زمين هاى زراعتى ميگردد.

مردم خواستار تحکيم سواحل درياى آمو بوده ميگويند تا زمانى که اين کار صورت نگيرد، آنان همچنان بى خانه و متوارى خواهند شد.

اما مسوولان محلى ميگويند که برای تحكيمات اساسی سواحل آمو، بودجۀ هنگفتی لازم است كه چندين بار اين ضرورت را به مسوولان ارشد دولت پيشنهاد نموده اند؛ اما تا حال به آن توجه نشده است.

گفتنى است که سالانه آب درياى آمو، به سوى افغانستان به تدريج پيش آمده و سواحل جانب افغانستان به بستر دريا مبدل ميگردد.

درياى آمو که١٢٠٠ کیلومتر مرز مشترک میان افغانستان با تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان را تشکیل میدهد، از کوه هاى بدخشان سرچشمه ميگيرد و با عبور از ولايات بدخشان، کندز، تخار، جوزجان و بلخ، به جهيل اورال مى ريزد.

Visits: 2

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر