زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنده گينامه هاى سه نامزد وزير و نامزد رياست امنيت ملى

زنده گينامه هاى سه نامزد وزير و نامزد رياست امنيت ملى

author avatar
12 Sep 2012 - 13:35
زنده گينامه هاى سه نامزد وزير و نامزد رياست امنيت ملى
author avatar
12 Sep 2012 - 13:35

کابل (پژواک،١٣سنبله٩١): زنده گينامۀ غلام مجتبی پتنگ نامزد وزارت امور داخله؛ عزيزالله دین محمد نامزد وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل؛ بسم الله محمدى نامزد وزارت دفاع ملى؛ و اسدالله خالد نامزد رياست عمومى امنيت ملى.
اين چهار تن که رييس جمهور، به تاريخ ١٣ سنبله براى پست هاى يادشده نامزد نموده است، امروز از سوى معاون اول رييس جمهور، براى کسب راى اعتماد به ولسى جرگه معرفى گرديد.
قراراست این نامزدان، به روزشنبه (٢٥سنبله) پلان هاى خود را به ولسى جرگه ارائه کنند و سپس از سوى جرگه، براى آنان صندوق هاى راى گذاشته شود.
زنده گینامۀ غلام مجتبی پتنگ نامزد وزارت امور داخله:
لوی پاسوال غلام مجتبی پتنگ، فرزند عبدالمالک در سال ١٣٤٢ در ولایت لوگر، چشم به جهان گشوده است.
موصوف، بعد از فراغت از اکادمى پوليس و به دست آوردن سند ليسانس در بخش امنيت از اين اکادمى ، در بست های مختلف وزارت امور داخله کار کرده است.
پتنگ، به حیث رییس ارکان کندک سوم قوماندانی عمومی اوپراتیفی، قوماندان کندک لوای کابل – جلال آباد، مربی بورد مشورتی ریاست عمومی تعلیم و تربیه، قوماندان امنیۀ ولایت تخار، قوماندان زون ساحوی ٣٠٣ پامیر و قوماندان عمومی تعلیم و تربیۀ وزارت امور داخله و اخیراً به حیث معین محافظت عامۀ این وزارت، ایفای وظیفه کرده است.
موصوف، دارای درجۀ علمی پوهنمل مى باشد و به زبان های دری، پشتو و انگلیسی بلدیت دارد.
زنده گينامۀ عزیزالله دین محمد نامزد وزارت امور سرحدات اقوام و قبایل:
عزیز الله دین محمد فرزند امان الله، درسال ١٣٣١ در قریۀ سیدال عربی ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار، متولد گردیده است.
موصوف، تعلیمات خود را در لیسۀ میا فخرالله این ولسوالی، به اتمام رسانده و از پوهنځی زبان و ادبیات پوهنتون کابل، به درجه ليسانس فارغ گردیده است.
موصوف، ماستری خود را نیز در همین رشته، از پوهنتون کابل به دست آورده است.
وى، یکی از شخصيت هاى جهادى است که بعد از سقوط رژيم داکتر نجيب الله، در حکومت مجاهدين به حيث وزير امنيت، وزير معارف و معاون صدارت عظما ايفاى وظيفه نموده است.
حاجی دین محمد، پس از سقوط حکومت طالبان و به میان آمدن حکومت جدید در کشور، به حیث والی ننگرهار و کابل و عضو انتصابى مشرانوجرگه نيز کار کرده است.
موصوف، عضو شوارى عالى صلح افغانستان و مشاور رييس جمهور نيز مى باشد.
زنده گينامۀ سترجنرال بسم الله محمدى نامزد وزارت دفاع ملى:
بسم الله محمدى در سال ١٣٤٠ در ولايت پنجشير چشم به جهان گشوده است.
وى، ١٤ پاس مدرسۀ عالى امام ابوحنيفۀ کابل بوده و تحصيلات نظامى را در سال ١٣٧٤ در پوهنتون حربى کابل، به پايان رسانده است.
موصوف، در سال ١٣٧٤به حيث قوماندان فرقۀ چهل پياده، در سال ١٣٧٩ به صفت قوماندان عمومى گارد ملى، و درسال ١٣٨١ به حيث معاون وزير دفاع ملى و قوماندان گارنيزيون کابل ايفاى وظيفه نموده است.
وى، در سال ١٣٨٢ سمت ستردرستيز وزارت دفاع را عهده دار گرديده و حدود ٩ سال، در بخش های مختلف این وزارت، کار کرده است.
موصوف، در اوایل ١٣٨٩ توانست از ولسی جرگه به حیث وزیر امور داخله، رای اعتماد بگیرد.
محمدى و سترجنرال عبدالرحيم وردگ وزير دفاع ملى، در اواسط ماه گذشته، به دليل افزايش ناامنى ها در کشور و نداشتن اقدامات موثر در پاسخ به حملات راکتی پاکستان، از سوی ولسی جرگه سلب صلاحيت گردیدند.
محمدى، نشان هاى علامه سيد جمال الدين افغانى، احمدشاه بابا، و غازى امان الله خان راکسب نموده وهمچنان مدال شايستگى به کلاس قوماندانى را از سوى رئيس جمهور امريکا به دست آورده است.
زنده گينامۀ اسدالله خالد سرپرست و نامزد ریاست عمومی امنیت ملی:
اسدالله خالد، در سال ١٣٤٨ در ولسوالى ناوۀ ولايت غزنى به دنيا آمده است.
موصوف، تعليمات ابتدايى خود را در ليسۀ محمود طرزى کابل و تعليمات ثانوى را در سال ١٣٦٥ در ليسۀ عالى اتحاد در پاکستان، به پايان رسانده است.
وى، در سال ١٣٧٥ شامل پوهنتون ملى دولتى تاجکستان شده و در سال ١٣٨٠ از رشتۀ حقوق شناسى، به درجۀ ليسانس فارغ گرديده است.
خالد، در سال ١٣٨١ به حيث رئيس ادارۀ پنج رياست عمومى امنيت ملى، مقرر شد و از سال ١٣٨٢ تا سال ١٣٨٤ به حیث والی غزنی ايفاى وظيفه نموده است.
موصوف، در سال ١٣٨٤ به حیث والی کندهار تقرر يافت، که تا نیمۀ سال ١٣٨٧ در همين پست باقى ماند.
وى، در سال ١٣٨٧ به حيث وزير دولت در امور پارلمانى مقرر شد و در همين سال، به صفت نامزد وزير امور سرحدات، به ولسى جرگه پيشنهاد گرديد؛ اما راى اعتماد نگرفت و به اساس حکم رياست جمهورى، به حيث سرپرست این وزارت برای مدت هشت ماه اجراى وظيفه نمود.
موصوف، در سال ١٣٨٩ بار دیگر به حیث نامزد وزارت سرحدات، از سوی رییس جمهور به ولسی جرگه معرفی گردید و اين بار، موفق به کسب رای اعتماد اعضای این جرگه شد.
اسدالله خالد که تا هنوز به حیث وزیر سرحدات، اقوام و قبايل و رييس تنظيمۀ زون جنوب ایفای وظیفه مى نمود، به دنبال برکناری رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی، از سوی رییس جمهور کرزی، به حیث سرپرست و نامزد این ریاست تعیین گردیده است.
رييس جمهور، درحالى اين تصميم را گرفته است که به اساس گزارشهاى نشرشده، پس از انتشار گمانه زنی ها در مورد احتمال معرفی موصوف به حيث رئیس امنیت ملی؛ سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر با انتشار اعلامیه‌ ای، از کرزی خواست که از معرفی خالد به این سمت، خودداری کند.
مسوولان دیده بان حقوق بشر، مدعى اند: زمانى که خالد، سمت ولايت قندهار را عهده دار بود، زندان شخصی داشته و افرادی در آن زندان شکنجه شده اند.

Visits: 54

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر