زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دو قوماندان پيوسته به صلح ميگويند که از سوى پاکستان و ايران تسليح و تمويل ميشدند

دو قوماندان پيوسته به صلح ميگويند که از سوى پاکستان و ايران تسليح و تمويل ميشدند

author avatar
18 Sep 2012 - 15:34
دو قوماندان پيوسته به صلح ميگويند که از سوى پاکستان و ايران تسليح و تمويل ميشدند
author avatar
18 Sep 2012 - 15:34

جلال آباد، هرات، کندز (پژواک،٢٨ سنبله ٩١): ٤٦ مخالف مسلح دولت در ولايات ننگرهار، هرات و کندز درحالى به پروسۀ صلح پيوستند که برخى از آنها ميگويند: از سوى سازمان استخبارات پاکستان و ايران تسليح و تمويل ميشدند.
يک گروپ ٢٤ نفرى به قوماندانى ملا خيرمحمد که از پنج سال بدينسو در ولسوالى هاى اچين، سپين غر، نازيان و کوت ولايت ننگرهار بر ضد دولت فعاليت داشت، شامل پيوستگان است.
ملا خيرمحمد ادعا کرد که چند سال، از طرف سازمان استخبارات پاکستان ISIو تحت رهبرى قوماندان منگل باغ، براى اعمال تخريبى در ننگرهار توظيف شده بود.
وى افزود که ازهشت ماه بدينسو، قوماندان ديگر طالبان پاکستانى به نام دوست محمد که اردوى پاکستان به وى سلاح و مهمات ميداد، قوماندانى گروپ آنها را به دوش داشت.
خيرمحمد گفت: “ما بارها پل ها را خراب کرديم، ماين گذاشتيم و بر امريکايى ها حمله نموديم.”
اين قوماندان طالب علاوه کرد که قبلاً يک همکار شان در ولسوالى چپرهار ننگرهار و ديگرش در کندهار، حملات انتحارى نموده اند؛ اين دو تن باشنده هاى ولسوالى اچين ننگرهار بودند.
به گفتۀ قوماندان خيرمحمد؛ زمانى که متوجه شد طالبان پاکستانى با خاک و ارگانهاى استخباراتى خود محبت خاص دارند، او و همکارانش نيز درک کردند که به پروسۀ صلح بپيوندند و براى وطن خود مصدر خدمت شوند.
اما موصوف ادعا کرد که اکثر همکارانش، به علت فقر و غربت بر ضد دولت سلاح برداشته بودند.
قارى نجيب الله يکى از افراد اين گروپ و باشندۀ ولسوالى کوت، به آژانس خبرى پژواک گفت که استخبارات پاکستان، به تمام گروپ وى در بدل انفجار يک موتر رينجر پوليس، دو صد هزار کلدار پاکستانى ميداد.
وى علاوه نمود که ملاربانى و ملا ثابت، دو قوماندان طالب از پاکستان براى آنها سلاح مى رساندند و ملاثابت از سوى طالبان به حيث ولسوال کوت مقرر شده بود.
ملک نظير رييس کميتۀ ولايتى صلح ننگرهار ميگويد که اين عده مخالفان، بر اثر تلاشهاى شوراى صلح و امنيت ملى، به روند صلح يکجا شده و٢٠ ميل سلاح خفيف به شمول يک ماشيندار پيکا و دو راکت، ١٠ ماين ضد تانک و موتر رينجر را با خود آورده اند.
وى به پژواک گفت که شوراى صلح، قوماندان و معاون اين گروپ را ماهانه ١٠ هزار و بقيۀ افراد آنها را هشت هزار افغانى، براى چهار ماه کمک خواهند کرد.
در عين حال، يک گروپ١٤ نفرى تحت قوماندانى “جمهور” که در ولايت هرات به پروسۀ صلح پيوسته، ادعا کرد که آنها از سوى ايران حمايت مالى ميشدند.
جمهور گفت: “ايران، توسط افراد ارتباطى خود به من پول ميداد و در هرجايى که مى خواستم، پول برايم ميرسيد.”
اين قوماندان علاوه کرد که اخيراً همين افراد ارتباطى، در منطقۀ شاه بيد ولسوالى غوريان، پيشنهاد معامله بخاطر اعمال تخريبى را نمودند؛ اما او نپذيرفت.
موصوف در مورد اين معامله و مقدار پولى که تا حال دريافت نموده، معلومات نداده گفت که به مناسبت هفتۀ صلح و از اينکه از جنگ خسته شده و نمى خواهند که ديگر بر ضد دولت بجنگند، با روند صلح يکجا گرديدند.
محى الدين نورى سخنگوى والى هرات، به پژواک گفت که قوماندان “جمهور” با ١٣ نفر و همين تعداد سلاح، به پروسۀ صلح پيوسته و دولت، زمينۀ پروژه هاى بازسازى و کار را براى آنان فراهم خواهد کرد.
گفتنى است که پوليس در هفتم سنبله ماه جارى، ٢٠ حلقه ماين ضد وسايط با مارک ايران را در ولسوالى سرحدى غوريان هرات به دست آورد. اين ماين ها که در زير خاک جابجا گرديده بود، شکل دايروى داشته و در آن نوشتۀ فارسى و مارک ايران درج است.
همچنان منابع غربى، در سالهاى گذشته گفته بودند که يکنوع از اين ماين هاى ساخت ايران، قدرت انفجار تانک هاى قدرتمند زرهى را نيز دارد.
مقامات ايرانى درآن وقت گفته بودند که امکان دارد چنين ماين هايى در افغانستان به دست آمده باشد؛ اما اين ماين ها توسط حکومت آن کشور ساخته نشده است.
از جانب ديگر، امروز هشت مخالف مسلح در ولايت کندز با روند صلح يکجا شدند؛ اما سرور قوماندان آنها از روش پوليس شکايت نمود.
وى گفت: زمانى که پس از در جريان گذاشتن رييس شوراى صلح به اين پروسه پيوستند، نيروهاى امنيتى دست هاى آنها را بستند.
اين قوماندان علاوه کرد: “اگر دولت با ما برخورد خوب نمايد، امکان دارد که بقيۀ افراد ما نيز با صلح يکجا شوند؛ اما در غير آن، فکر نمى کنم که چنين کارى شود.”
وى از دولت خواست که آنها را در چوکات پوليس محلى توظيف کنند؛ چرا که آنها از ناحيۀ طالبان احساس خطر ميکنند.
اسدالله عمرخيل رييس شوراى عالى صلح کندز گفت که آنها براى پيوستگان، مصروفيت سالم را مهيا مينمايند.
به گفتۀ وى، پنج پروژۀ انکشافى، ماه گذشته در کندز عملى شده و قرارداد شش پروژۀ مشابه امضا گرديده، که در آينده تطبيق خواهد شد.
از آغاز پروسۀ صلح تاکنون، بيش از٤٨٠٠ تن به شمول ده ها قوماندان مخالفين مسلح دولت در سطح کشور، سلاح شانرا به زمين گذاشته و به پروسۀ صلح پيوسته اند.
قابل ذکر است که شوراى عالى صلح، در سال ١٣٨٩ با حدود ٧٠ عضو که در آن متنفذين، بزرگان قوم و اشخاص سرشناس ديگر شامل اند، تاسيس گرديد.

Visits: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر