زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اتحاديۀ خبرنگاران روسيه: خبرنگاران افغانستان با چالش مواجه اند

اتحاديۀ خبرنگاران روسيه: خبرنگاران افغانستان با چالش مواجه اند

author avatar
14 Oct 2012 - 10:15
اتحاديۀ خبرنگاران روسيه: خبرنگاران افغانستان با چالش مواجه اند
author avatar
14 Oct 2012 - 10:15

مسکو( پژواک، ٢٣ ميزان ٩١): اتحادیۀ سراسری خبرنگاران روسیه با استقبال از پیشرفتهای اخیر افغانستان درعرصه آزادی بیان و رسانه‌ها،

نسبت به چالش‌ها در برابر خبرنگاران افغان ابراز نگرانی کرد.

سیولد باگدانوف، رئیس اتحادیه سراسری خبرنگاران روسیه در دیدار با هیئت خبرنگاران افغانستان در مسکو گفت که این اتحادیه توسعه و پیشرفت در زمینه آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه يی را به نفع مردم افغانستان می ‌داند و از آن حمایت می ‌کند.

وی گفت: ((از اینکه جامعه رسانه‌ يی افغانستان نسبت به پیشرفتها و آیندۀ شان بسیار امیدوار هستند، شگفت زده هستم، اما متاسفانه ما تا این اندازه خوشبین نیستیم و در مورد چالش‌ها در برابر خبرنگاران افغانستان در کشور شان نگران هستیم.))

باگدانوف “سطح پائین” همکاری بین روسیه و افغانستان را ناشی از “دوره تاریک تاریخ دو کشور” خواند و با اشاره به اشغال افغانستان از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق گفت که دراین جنگ نه تنها مردم افغانستان جان باختند، بلکه هزاران روس نیز کشته شدند.

اما رئیس اتحادیه سراسری خبرنگاران روسیه ميگويد که دوری مردم دو کشور از یکدیگر به نفع هیچ طرف نیست و این اتحادیه سفر خبرنگاران افغانستان را به عنوان نقطه آغاز همکاری‌های رسانه ‌يی بین دو کشور مثبت و به سود دو ملت می ‌داند.

وی از طرح این اتحادیه برای تدوير نشست بین المللی طی سال آینده در ترکیه خبر داد و گفت که در این نشست که بر محور “نجات ژورنالیزم” و “اعتماد سازی” بین رسانه‌ها، مردم و حکومت‌ها ميچرخد، از خبرنگاران و فعالان رسانه‌های افغانستان نیز دعوت خواهد شد.

پاول اندریف، رئیس امور بین المللی ریانووستی؛ بزرگترین خبرگزاری روسیه نیز در دیدار جداگانه يی که با هیئت خبرنگران افغانستان داشت، گفت که خبرهای افغانستان برای این خبرگزاری از اهمیت ویژه‌ يى برخوردار است.

اما وی پذیرفت که حضور رسانه‌های روسیه در افغانستان و بازتاب اوضاع افغانستان در رسانه‌های این کشور تا کنون بسیار ناچیز و کمرنگ بوده است.

به گفته اندریف، ریانووستی مصمم است تا پس از این از اتکای خود به رسانه‌های غربی به عنوان منابع خبری بکاهد و با تقویت روابط و جلب همکاری رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان از نزدیک اوضاع را دنبال کند.

صدیق الله توحیدی، مسوول دیده‌بان رسانه‌هاى آزاد افغانستان”نى” در این دیدار از آزادی بیان و توسعه رسانه‌ها در افغانستان سخن گفت و آن را در سطح کشورهای همسایه بی‌ نظیر خواند.

به گفته وی، طی ده سال اخیر بيش از ۵۰ تلویزیون، ۱۴۷ رادیو و صد‌ها نشریه در ولایات مختلف کشور تاسیس گرديده که در تاریخ يک قرنۀ مطبوعات کشور بی ‌سابقه بوده و نقش  موثری در اطلاع رسانی آزاد داشته ‌اند.

توحیدی علاوه کرد که چالش‌های زیادی به دلیل شرایط خاص افغانستان در زمینه فعالیت آزاد رسانه يی وجود دارد، اما تاکید کرد که این چالش‌ها سبب نخواهد شد که جامعه رسانه ‌يی افغانستان از حق قانونی خود دفاع نکند.

سفر یک هفته‌ يی خبرنگاران به مسکو از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان و بنا به دعوت و پشتیبانی مالی بنیاد حمایت از دیپلوماسی مردمی، آژانس خبری نووستی و مرکز مطالعات افغانستان معاصر در روسیه، صورت گرفته و ديروز پايان يافت.

احمد قریشی، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان ميگويد که این هیئت ۱۲ نفری طی سفر خود ازآژانس خبری نووستی، شبکه  اتحادیه سراسری خبرنگاران روسیه، روزنامه کمرسانت، شبکه اول تلویزیون روسیه و انستیتيوت ژورنالیزم بازدید و با مسوولان آن دیدار کردند.

خبرنگاران همچنان با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان و پاکستان و عزیز الله کرزی، سفیر افغانستان در مسکو نیز دیدار نمودند.

این نخستین سفر مسوولان نهادهای خبرنگاری، رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان به روسیه است که طی ده سال اخیر صورت گرفته است.

عمر نثار، مسوول مرکز مطالعات افغانستان معاصر در روسیه و از حامیان برنامه سفر خبرنگاران گفت که تا کنون رسانه‌های روسیه، افغانستان را از عینک رسانه‌ يی غربی دیده‌اند و اکثر خبر‌ها و گزارش‌های افغانستان نیز امنیتی بوده است.

وی این سفررا با اهميت خوانده، علاوه نمود که امیدواراست که این سفر سرآغاز روابط گسترده حرفه يی بین رسانه‌های دو کشور باشد و از اینطریق مردم دو کشور شناخت بیشتری از یکدیگر پیدا کنند.

Visits: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر