زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بند امیر برای بازدید سیاحان داخلی وخارجی آماده است

بند امیر برای بازدید سیاحان داخلی وخارجی آماده است

author avatar
28 May 2013 - 11:41
بند امیر برای بازدید سیاحان داخلی وخارجی آماده است
author avatar
28 May 2013 - 11:41

باميان (پژواک،٧ جوزا٩٢): آمریت پارک ملی بند امیر، از آمادگی براى پذيرايى سياحان داخلی وخارجی خبر داده؛ اما ميگويد که امسال تعداد کمترى از سياحان، به علت مشکلات امنيتى و نبود ترانسپورت هوايى، از اين تفريحگاه ديدن خواهند کرد.

بند امير، يکى از ساحات باستانى باميان است که داراى هفت بند طبيعى، زيبا و دلکش بوده و در جوزاى سال١٣٨٨ به عنوان اولین پارک ملی کشور مسمى گرديده و شامل ليست ميراثهاى طبيعى جهان شده است.

اين بند که در ولسوالی یکاولنگ ودر ٧٢ کیلومتری شمالغرب مرکز بامیان قرار دارد، دارای  بندهاى طبیعی تا یکصد متر عمق به رنگ لاجوردی، در دل کوه های خشک قرار گرفته، که نمای طبیعی آن هربیننده را به خود جذب میکند.

همچنین ماهی های رنگارنگ بزرگ و کوچک، نمای اين بند داراى آب شفاف لاجوردی را بیشتر کرده است.

در اين بند؛ هوتل، دکان و خيمه ها براى بودوباش مسافرين وجود دارد و با گرم شدن هوا، رفتن مردم از ساحات مختلف کشور و سياحان خارجى به اين بند آغاز ميشود و مردم، جوقه جوقه از اين بند طبيعى ديدن ميکنند و حتى شب ها را درآنجا سپرى مى نمايند.

مساحت پارک ملى، ٤١ هزار هکتار زمین را احتوا ميکند که چهار هزار هکتار آن، حفاظت شده میباشد و این ساحات، در اطراف بندهای آبی قرار دارد. 

 اين منطقۀ طبیعى، سرشار از یک محیط آرام بوده و یکی از پربازدیدترین محلى است که سالانه هزاران  سياح داخلى و خارجى از آنجا دیدن میکنند.

فصل رفتن توريستان، همه ساله در اول جوزا آغاز شده و براى پنج ماه ادامه مى يابد.

محمد، آمر پارک ملی ميگويد که فعلاً روزانه بطور اوسط از ٤٠ تا ٥٠ موتر حامل سیاحان داخلی، از اين پارک دیدن مینمايند که در مقایسه با سال قبل، تا حدى کاهش را نشان میدهد.

 وی به آژانس خبرى پژواک گفت که سال گذشته در همين فصل، در روزهاى عادى ٦٠موتر و در روز هاى پنجشنبه و جمعه تا ٦٠٠ موتر وارد اين بند مى شدند.

آمر پارک ملى علاوه نمود که ١٤ هوتل و درهر هوتل، از پنج الی ١٠ باب خیمه نیز بر افراشته شده است که آمادۀ پذیرايی از سیاحان میباشد ودر صورت افزایش بازديدکنندگان، آمادگی های بیشتری نيز گرفته خواهد شد.

به گفتۀ وى، ٢٠ تن از محافظین پارک ملی که از قبل آموزش ديده اند، برای رهنمايی سياحان آمادگی دارند تا آنان را به ساحات مختلف پارک، معرفی و رهنمايى کنند.

محمد، ابراز امیدواری کرد که امسال سیاحان بیشترى از پارک دیدن نمایند تا ازاینطریق عایدى برای مردم محل نیز به دست آید.

آمر پارک ملی گفت: “آمدن توریست ها به بند امیر، باعث میشود تا فرآورده های حیوانی مانند ماست، چکه، دوغ و مواشى از جمله بره ها به فروش رسیده و برای مردم کار وشغل ایجادگردد.”

اما وى ابراز نگرانى کرد که ناامنى در ولايات همجوار باميان و نبود ترانسپورت هوايى و ميدان هوايى استندرد در اين ولايت، باعث گرديده که امسال تعداد کمترى از سياحان داخلى و خارجى به مقايسۀ سال گذشته از اين ساحۀ طبيعى و زيبا ديدن نمايند.

انجنير محمد طاهر عطايی ریيس زراعت و مالدارى بامیان نيزگفت: “با آنکه ما آمادگی های لازم را برای بازدید توریستان گرفته ایم؛ اما به علت ناامن بودن راه های کابل به بامیان و نیز نبود ترانسپورت هوايی، امسال با کاهش بازدید کنندگان مواجه خواهیم شد.”

اين درحالى است که ميدان هوايى باميان، خامه و غيراستندرد بوده و فعلاً از آن براى نشست و پرواز طيارات کوچک ملل متحد و نظامى استفاده ميشود.

ریيس زراعت باميان افزود که ناامن بودن افغانستان، تاثیر منفی بر سیاحان میگذارد وهرچه نا امنی بیشتر گردد، به همان اندازه توریستان کمتری به بامیان می آیند.

نظر به آمار ریاست اطلاعات و فرهنگ باميان، درسال ٢٠١٠ ميلادى، ٩٠٠ توریست خارجی و ٢٨٠٠   داخلی  و درسال ٢٠١١، حدود  ٢٠٠خارجی و ٢٤٠٠ داخلی از بند امير دیدن کرده بودند.

اما محمد نبی مبارز شاروال ولسوالی یکاولنگ گفت که پارک ملی، آمادۀ کامل پذیرايى توریستان ملی و بین المللی است که خدمات توریستی از قبیل هوتل های صحرايى، خیمه وغرفه های فروش موادغذايی و دست بافهای هزارگی، و تامین امنیت کامل این پارک توسط نیروهای امنیتی مساعد شده است.

وی افزود که علاوه بر سياحان خارجى، مردم در سالهای قبل از ولایات بلخ، سمنگان، بغلان، کابل غزنی، میدان وردک،  پروان، دایکندی، غور، هرات  و حتی ولایات جنوبی از این پارک دیدن نموده اند.

مبارز گفت که هرچند مشکل است که آمار دقیق از توریستان را داشته باشند؛ زیرا آنان فقط از موترهايی که وارد بند امیر میگردد، ليست میگیرند؛ طبق ليستى که از موترهای سواری گرفته میشود، روزانه بین ٦٠ تا ١٠٠ موتر وبیش از ١٥٠ موترسایکل سوار، وارد اين بند میشوند.

شاروال يکاولنگ افزود که بصورت تقریبی میتوان گفت که در شش ماه بهار و تابستان، بیش از ٣٠ هزار توریست داخلی و خارجی از این ساحۀ باستانى دیدن میکنند، که اکثر آنان را توریستان بامیان و ولایات همجوار به شمول کابل تشکیل میدهد.

وى علاوه کرد: کمیته بند امیر که متشکل از اداره ولایت، ریاست زراعت، محیط زیست و شاروالی یکاولنگ است، بیشتر در صدد آن است که ساحه تفریحی را برای شهروندان مهیا سازد و به این علت، عواید محدودی که سالانه حدود ٤٠٠ هزار افغانی ازفروش تکت موترها گرفته میشود، صرف پاک کاری ونظافت ساحه پارک میگردد.

آمدن توریستان به بند امیر علاوه بر عواید ملی، عوايد محلی را نیز بالا برده و ساکنین ده ها قریه که در اطراف آن سکونت دارند، از فروش محصولات زراعتی شان سود میبرند.

ساکنین بند امیر که بیش از ٦٠٠ خانواده در ١٤ قریه سکونت دارند، با فروش صنايع دستى از قبیل دست بافها وخامک دوزی و محصولات زراعتى مانند چکه، ماست، قروت، دوغ و قیماق وقایق رانی در جهيل ها نفع میبرند.

سید احسان یکی از ساکنین محل گفت: “وقتی فصل بازدید از بند امیر آغاز میشود، مهمانخانه خود را برای توریستان به کرایه میدهم وغذاهای محلی از قبیل قروتی، حلوا، قیماق و ماست برای شان آماده ميکنم.”

وی افزود: که وقتی توریستان به بند امیر می آیند، روزانه از ٥٠٠  تا ١٢٠٠ افغانی از کرایه خانه و فروش غذاها و لبنيات عايد ميکند.

شمارى از مردم برای زیارت نيز به این بند می آیند؛ به باور آنان، آب بند امیر که خود را با آن غسل دهند، به مریضان شفا میدهد.

اما بيشتر مردم برای تفریح و لذت بردن از یک فضای جذاب و طبیعی، به این پارک آمده و با خانواده های خود به تفریح میروند و حتى شب ها را در هوتل ها و زير خيمه ها در آب و هواى گوارا سپرى ميکنند.

باميان ساحات تاريخى و باستانى از جمله مجسمه هاى مخروبۀ بودا، بیش از سه هزار مغاره در اطراف آن، بند امير، درۀ اژدر، شهرهاى غلغله و ضحاک، استوپۀ کليگان و قلعه هاى گوهرگين، کافرى چهل دختران و چهل برج دارد.

مردم و مسوولان محلى ميگويند که برخى از اين مناطق، به بازسازى نياز دارد و اگر بازسازى شوند و تسهيلات توريستى فراهم گردد، سياحان بيشتر جذب شده و مردم و دولت عايد خوب خواهند داشت.

گفتنى است که  کوه باباى باميان  نیز مانند بندامير، در ليست ساحه حفاظت شدۀ ملل متحد  قرار گرفته و به این منظور، کار روى احداث پیاده رو طويل و ساخت هوتل ها و پارکهای سبز در اين مسير ساخته شده است.

سلسله کوه های بابا که بلندترین قُلۀ آن به نام شاه فولادی ياد ميشود، ٥١٤٧ متر از سطح بحر ارتفاع و در جنوب مرکز بامیان واقع است.

در ارتفاعات این کوه، چهارحوض آبی طبیعی به عمق ١٠ الی ٢٠ متر و به وسعت ١٢ الی ١٥ جریب زمین وجود دارد، که توجه هربیننده را به خود جلب ميکند.

Visits: 32

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر