زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طالبان سفر هیئت سیاسی خود را به ایران تايید کردند

طالبان سفر هیئت سیاسی خود را به ایران تايید کردند

author avatar
3 Jun 2013 - 16:44
طالبان سفر هیئت سیاسی خود را به ایران تايید کردند
author avatar
3 Jun 2013 - 16:44

کابل(پژواک، ١٣ جوزا ٩٢):  طالبان تايید کردند که دو هیئت از آنان اخیراً به دعوت مقام های ایرانی به این کشور سفر کرده و گفتگوهای مثبتی با هم داشته اند

در خبری که در یک سایت خبری طالبان به نشر رسید، آمده است که مدتی پیش یک هيئت تحت سرپرسی مسوول امور سیاسی اين گروه، در یک سفر سه روزه به تهران، با مقام های ایرانی دیدار و گفتگو کرده است.

در این خبر به نقل از قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان گفته شده که هيئت طالبان، پس از بحث روی موضوعات مورد علاقۀ دو جانب، از تهران بازگشته؛ اما به زمان آن اشاره نشده است.

افزون براین، به گفتۀ احمدی، چند تن از مقام های بلند رتبۀ طالبان به تازه گی در یک سفر جداگانه بنا به دعوت رسمی ایران به تهران سفر کرده و در نشست جهانی “علما و بیداری اسلامی”، شرکت نموده است.

این نشست دو روزه، ٩ و ١٠ ثور سال جاری، با حضور ده ها تن از علما و نمایندگان شماری از کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد.

سخنگوی طالبان افزوده است که مقام های طالبان دراین سفر، در مورد خواسته های خود به طور همه جانبه به شرکت کنندگان این کنفرانس معلومات داده و موقف یا رویکرد طالبان را درباره مسائل جهانی، مشخص ساختند.

قاری یوسف احمدی گفته است: “دراین سفر همچنان روی موضوعات مختلف، گفتگوهای مثبتی با مقام های بلندرتبۀ ایران صورت گرفت.”

به گفته وی، در این گفتگوها، موضوع مهاجرین افغان در ایران به طور ویژه مورد بحث قرار گرفت و از مقام های ایرانی خواسته شد تا به مشکلات مهاجرین توجه بیشتر نمایند.

طالبان درحالی به طور رسمی سفر جداگانۀ دو هيئت خود به ایران را تايید می کنند که دو روز پیش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ایران، از سفر یک هیئت از طالبان به ایران خبرداده بود.

اما یک روز پس از پخش این خبر، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، سفر این هيئت به تهران را رد کرد و گفت که آن را تايید نمی کند.

ایرنا یا خبرگزاری جمهوری اسلامی که تحت پوشش دفتر ریاست جمهوری ایران فعالیت دارد، اعلام کرد که این خبر خبرگزاری امنیتی فارس، دروغ است.

در پی نشر این خبر، جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که دولت افغانستان در تماس با مقام های ایرانی، درست و نادرست بودن این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

اما فضل الرحمان اوریا سخنگوی ائتلاف ملی، از ائتلاف های سیاسی مخالف حکومت؛ به پژواک گفت که سفر این دو هيئت طالبان به ایران، بخشی از یک بازی منطقه ای است که در مورد آینده افغانستان صورت می گیرد.

وی افزود: “دولت ایران به حکومت حامد کرزی پشت کرده و اکنون با دعوت از هيئت طالبان، روی روابط خود با طالبان و نقش خود بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تمرکز کرده است.”

 ازسوى ديگر ودیر صافی، آگاه امور سیاسی نیز گفت که دعوت ایران از طالبان در راستای اهداف مشترک دو جانبه صورت گرفته است.

به گفتۀ وی، ایران و طالبان، هردو مخالف  امریکا هستند و ایران مصمم است تا از هر وسیلۀ ممکن از جمله طالبان؛ بخاطر ضربه زدن به منافع امریکا در افغانستان استفاده کند.

ایران، همواره از حضور نیروهای خارجی در افغانستان انتقاد کرده و آنان را اشغالگرخوانده است و حتی با احتمال ایجاد پایگاه های امریکا و استقرار شماری از نیروهای امریکایی پس از سال ١٣٩٣( ٢٠١٤ میلادی)، با صراحت مخالفت کرده است.

Views: 3

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر