زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گزارش امنيتی خوست

گزارش امنيتی خوست

author avatar
10 Jun 2013 - 13:18
گزارش امنيتی خوست
author avatar
10 Jun 2013 - 13:18

خوست (پژواک، ۲۰ جوزا ٩٢): مسوولين ولايت خوست ميگويند که امنيت اين ولايت، نسبت به گذشته بهتر شده و حاکميت دولتی به مناطق دوردست رسيده وعلاوه بر امنيت شهر خوست، امنيت ولسوالى ها و مناطق سرحدى نيز تامين شده است.

عبدالجبار نعیمی والی خوست میگوید که حوادث ناامنی درآنولايت کاهش یافته، مخالفین تضعیف گرديده و در مقابل آن نیروهای افغان تقویه و مسلکی شده، امکانات و تجهیزات آنها نیزعصری گردیده است.

وی اظهاراطمينان کرد که درحال حاضرهرکس به شمول مسوولین دولتی، میتواند به ولسوالی های دورافتاده و مناطق سرحدی این ولایت رفت وآمد کند.

موصوف درحاليکه از اعزام کاروان های صلح دراين اواخبر به  مناطق دورافتادۀ خوست یادآوری کرد افزود که  در مقابل آنها، هیچ نوع حادثه اى رخ نداده است.

نعيمی با اشاره به برگزارى جشن صلح  که دوروز قبل در انولايت برگزار شد، گفت که  شماری از چهره های پرنفوذ از یکتعداد ولایات به شمول کابل و خیبر پشتونخواه و نزدیک به پنجهزارتن از جوانان  ولايت خوست در آن اشتراک کرده بودند.

عبدالجبار نعیمی گفت: (در این ولایت پولیس محلی وجود ندارد؛ اما مردم محل به شکل دایم در وقت ضرورت به کمک نیروهای ملی شان شتافته وآنها را کمک کرده اند.)

وی افزود که همکاری های مردم زمینه را فراهم کرده که نیروهای امنیتی افغانى، با اطمینان کامل از مناطق سرحدی حفاظت کنند و راه هایى را که در گذشته از آن طالبان رفت وامد ميکردند، آنرا به شکل کامل مسدود نمايند.

موصوف افزود که در حال حاضر، در موجودیت امنیت خوب پروسه بازسازی به شکل عادی  ادامه  دارد و ولسوالی هایى که در گذشته ناامن بودند،  فعلا کارهای همبستگی ملی در آن آغاز شده است.

وی گفت: (کسانيکه در گذشته  نميتوانستند به ولسوالی های شان  بروند، حالا به  ولایت می آیند وخواستار کارهای بازسازی و  افرازپوسته های امنیتی درمناطق شان میشوند.)

مل پاسوال عبدالقیوم باقی زوی قوماندان امنیۀ خوست نیز امنیت این ولایت را نسبت به گذشته قابل اطمینان ميداند.

وی افزود که گراف جرایم جنایی پایین شده است و مردم در همه عرصه ها با دولت همکار اند.

باقی زوی به پژواک گفت که همکاری مردم خوست،  اعتماد بر دولت، مسلکی شدن و مجهز شدن نیروهای امنیتی با سلاح ها و تجهیزات خوب و ایجاد مراکز مشترک امنیتی در مناطق مهم، سبب شده است که در این ولایت امنیت قابل اطمینان تامين گردد.

قوماندان امنیه افزود که در گذشته، موترهای مردم در امتداد شاهراه های این ولایت و ولسوالی ها از سوی افراد سرقت ميشد و به وزیرستان شمالی انتقال ميگرديد؛ اما حال این مشکل وجود ندارد.

شورای ولایتی خوست و شماری از باشندگان این ولایت نیز تایید میکنند که امنیت این ولایت، نسبت به گذشته بهتر شده است.

سيد کريم خاکسار رييس شوراى ولايتى ميپذيرد که امنيت اين ولايت بهتر شده و به شمول وى، همه مقامات ملکى و نظامى ميتوانند به هر منطقه اى که خواسته باشند سفر نمايند.

وى افزود که کاروبار مردم از اثر بهبود امنيت خوبتر شده، ازدحام مردم در شهر خوست و شهرک هاى ولسوالى ها افزايش يافته و همکارى مردم نسبت به گذشته با دولت زياد شده است.

اما موصوف پيشنهاد کرد که اگر دولت ميخواهد امنيت ولايت خوست بيشترازاين هم بهتر شود، تعداد نيروهاى افغان را افزايش دهد، پوسته هاى جديد را در مناطق سرحدى ايجاد کند و پوليس محلى را در بعضى مناطق ولايت خوست موظف سازد.

سيدولى يکى از باشندگان ولسوالى عليشير اين ولايت گفت که در گذشته ناامنى زياد بوده؛ اما الحمدُلله حالا امنيت بهتر شده است.

وى افزود: (باناامنى ها، بازسازى متوقف شده بود و هيچکس نمى توانست که کدام پروژه را در اين ولسوالى احيا نمايد.)

وى اظهارخوشى کرد که اکنون پروگرام همبستگى ملى در عليشير آغاز گرديده که به زودى در همه ساحات ولسوالى تطبيق خواهد شد.

عبدالله خان تنى محصل دارالمعلمين عالى و يکى از باشندگان شهر خوست با ذکر اينکه امنيت خوست، نسبت به گذشته بهتر شده؛ اما ميگويد طورى نيست که مردم بالايش اعتماد داشته باشند.

موصوف افزود که هم اکنون نيز انفجارات در شهر صورت گرفته و بعضى اوقات پوليس هدف شورشيان قرار ميگيرد؛ اين حالت سبب ترس شهرنشينان شده و نيروهاى امنيتى در جلوگيرى آن، ناکام مانده اند.

به گفتۀ وى، اگر نيروهاى امنيتى در تامين امنيت نسبى ناکام شوند، پس ترس مردم بعد از سال ٢٠١٤، در ولايت خوست افزايش خواهد يافت.

 امامعلم رحمت شاه يکى از باشندگان ولسوالى ځاځى ميدان  ميگويد که امنيت خوست و بخصوص ولسوالى ځاځى ميدان، قابل اطيمنان است.

وى افزود، گاهگاهى حوادث ناامنى ها صورت ميگيرد؛ اما حالا نيروهاى افغان توانايى اين را دارند که از حوادث بد جلوگيرى کنند.

وى گفت: “خواست مردم ولسوالى ما از دولت اين است که پوليس محلى را براى از  جلوگيرى از ناامنى ها در ولسوالى ځاځى ميدان موظف نمايد.”

وى افزود ،بااين کار نه تنها زمينۀ کار براى مردم فراهم خواهد شد بلکه مردم همين منطقه، امنيت منطقۀ خود را خواهد گرفت. 

مسوولين ولايت خوست، درحالى از بهبود يافتن اوضاع امنيتى  درآنولايت خبر ميدهند که اين ولايت، ١٨٣ کيلومتر سرحد فرضى با پاکستان دارد و شمارى از ولسوالى هاى اين ولايت، سرحد مشترک با وزيرستان شمال و جنوبى (جايى که مرکز تربيۀ مخالفين مسلح شمرده ميشود)، دارد.

Visits: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر