زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ناتو: امضاى سند امنيتى افغانستان با امريکا به نفع هردو کشور ميباشد

ناتو: امضاى سند امنيتى افغانستان با امريکا به نفع هردو کشور ميباشد

author avatar
12 Aug 2013 - 15:35
ناتو: امضاى سند امنيتى افغانستان با امريکا به نفع هردو کشور ميباشد
author avatar
12 Aug 2013 - 15:35

کابل (پژواک،٢١ اسد٩٢): ناتو، امضاى توافقنامۀ امنيتى ميان افغانستان و امريکا را به منفعت هردو کشور دانسته و از آن استقبال ميکند.

کرستوفر چمبرز   Christopher Chambers سخنگوی نمايندۀ ارشد مُلکی ناتو در افغانستان ميگويد که ناتو بدون ترديد، توافق بين افغانستان و امريکا را خوش آمديد گفته و هر توافق دوجانبه ميان دو کشور در محتويات، ميتواند حمايت کنندۀ روابط افغانستان و ناتو باشد.

وى که در نشست خبرى امروز درکابل صحبت ميکرد، گفت: “اين يک توافقنامۀ دوجانبه ميان دولت افغانستان و امريکا است و من نميتوانم به نمايندگى از امريکا صحبت کنم؛ اماچنانکه شما ميدانيد، امريکا نيز يکى ازکشورهاى عضو ناتو است و روابطى که ايالات متحدۀ امريکا با افغانستان داشته و خواهدداشت نميتواند که درکُل، روابط سازمان اتلانتيک شمالى (ناتو) را هم  در بر بگيرد؛ يعنى اين تنها يک رابطۀ دوجانبه بين دوکشوراست.”

اما وى علاوه کرد: مطمئن است که امضاى چنين توافقنامه اى، به نفع هردو کشور خواهد انجاميد و درعين حال ناتو، فراتر ازاين هم درگذشته با حکومت افغانستان توافق نموده که ماموريت جديدش را بعداز ختم ماموريت آيساف که يک ماموريت آموزشى، مشوره دهى وکمک به نيروهاى امنيتى افغان است، ادامه خواهدداد.  

اين درحالى است که پيش از اين،  جنرال جوزف دنفورد  قوماندان عمومى آيساف درافغانستان گفته است که امضاى توافقنامۀ امنيتى ميان افغانستان و امريکا، يک نيازاست و امضاى اين توافقنامه، پيام متعهد بودن جامعۀ جهانی برای تامين صلح و ثبات در افغانستان را بيان ميدارد.

مقامات امريکايى گفته اند که بايد اين توافقنامه، قبل ازآغاز کمپاين هاى انتخاباتى در افغانستان، تا ماه اکتوبر سالجارى ميلادى امضا گردد.

اما حکومت افغانستان همواره تاکيد نموده است که هيچگونه قيد زمانى مطرح نيست و تازمانيکه خواستها  و شرايط افغانستان در اين توافقنامه مد نظرگرفته نشود، اين توافقنامه را امضا نخواهدکرد.

جانان موسى زى سخنگوى وزارت خارجه ميگويد که هيچ کشوری بدون منافعش، توافقنامه اى را با کشور ديگر امضا نمی کند و بايد امريکا درين توافقنامه، خواستهاى حکومت افغانستان را مدنظر بگيرد.

ماه گذشته دولت افغانستان در واکنش به برافراشتن بيرق و لوحۀ امارت اسلامى افغانستان در دفتر قطر، گفتگوها روى سندامنيتى با امريکا را به حالت تعليق درآورد؛ اما باوجوديکه اين بيرق ولوحه، پايين گرديد و دفتر طالبان در قطر نيز بسته شد، ولى تاکنون اين گفتگوها از سرگرفته نشده است.

درعين حال، جنرال هينز فيلدمين ( Heinz Feldmann)سخنگوى نظامى آيساف، در مورد حضور نيروهاى خارجى بعداز سال ٢٠١٤ درافغانستان ميگويد که آيساف بخاطر حضور خود بعداز سال ٢٠١٤ نياز به چهارچوب قانونى دارد و بخاطردريافت راه حل مناسب وقابل قبول، آيساف و دولت افغانستان يکجا با هم کار ميکنند تا راه حلى براى اين موضوع پيداشود.

وى علاوه کرد: “حضور آيساف بعداز سال ٢٠١٤ به نفع جامعه جهانى و افغانستان است و من مطمئن هستم که ما به يک توافق ميرسيم.”

سخنگوى نظامى آيساف، خاطرنشان ساخت که در جريان يک دهۀ گذشته، جامعه جهانى درافغانستان بطور چشمگير سرمايه گذارى نموده و آيساف نميتواند که آنرا ناديده بگيرد و ميخواهد اطمينان حاصل نمايد که دستاوردهاى آنها ادامه پيدا ميکند.  

Visits: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر