زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هشت سردخانۀ جدید در ولایات مختلف ساخته میشود

هشت سردخانۀ جدید در ولایات مختلف ساخته میشود

author avatar
9 Nov 2013 - 17:22
هشت سردخانۀ جدید در ولایات مختلف ساخته میشود
author avatar
9 Nov 2013 - 17:22

کابل (پژواک، ١٨ عقرب ٩٢): هشت سردخانه با هزینۀ ٢٨ میلیون دالر طى دو سال آینده، در شش ولایت کشور ساخته می شود.

قرارداد اعمار این سردخانه ها، روزشنبه بین وزير زراعت، آبیاری و مالداری و رييس شرکت خنک سازی افغان((Afghan cooling construction company به امضا رسید.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در یک نشست خبری گفت که این سردخانه ها،  از بودجه توسعوی این وزارت و مطابق با معیارهای بین المللی ساخته خواهد شد.

به گفتۀ وی، سه سردخانه در ولایت کابل و پنج سردخانه نیز در کندهار، بلخ، ننگرهار، هرات و کندز احداث خواهد شد.

 رحیمی افزود که هریک از این سردخانه ها به شکل یک مجموعه احداث می شود که دارای مرکز پروسس، بسته بندی، شستشو، ساختمان اداری، ایستگاه برق، اتاق جنراتور، برج های محافظت، مخزن آب، ایستگاه وسایط ، پمپ تیل و سایر سیستم های تخنیکی می باشد.

برپایه معلومات وزیر زراعت، هر یک از این سردخانه ها، گنجايش پنجهزار تن میوه و سبزیجات را خواهد داشت و در ٢٣ ماه ساخته می شود.

افزون براین، وی گفت که  سه سردخانۀ مورد نظر در کابل، دارای مارکت عمده فروشی نیز خواهند بود.

 رحیمی، عرضۀ خدمات عملیاتی و مراقبتی سردخانه ها برای یک سال بعد از بهره برداری و آموزش کارکنان وزارت زراعت در زمینۀ مدیریت، مراقبت و پیشبرد فعالیت های این سردخانه ها را، از جمله مکلفیت های شرکت مجری این پروژه اعلام کرد.

محمد قربان حقجو رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در مراسم امضاى قرارداد ساخت این سردخانه ها گفت که سردخانه ها، از جمله نیازهای اساسی دهقانان و  باغداران کشور است.

وی افزود: “افغانستان یک کشور زراعتی است و یکی از چالشها در زمینۀ تولیدات زراعتى، مشکل سردخانه ها است.”

به گفتۀ حقجو، نبود سردخانه باعث شده تا محصولات زراعتی در کشور، برای یک فصل سال استفاده شود؛ اما در سه فصل دیگر، میوه و سبزیجات تازه وجود نداشته باشد.

 رییس عامل اتاق تجارت و صنایع خاطرنشان کرد که این مشکل، باعث شده که افغانستان، میوه و سبزیجات مورد نیاز خود را در اکثر فصل های سال، از خارج از کشور وارد کند.

حقجو اما در عین حال تاکید کرد که ازدیاد و توسعۀ فعالیت سردخانه ها در کشور، سبب خواهد شد تا واردات میوه و سبزیجات کاهش یابد و سرمایه از کشور خارج نشود و افزون برآن، صادرات نیز افزایش یابد.

به گفتۀ وی، در حال حاضر افغانستان سالانه 200 میلیون دالر میوه و سبزیجات به کشورهای مختلف صادر می کند و در صورت ازدیاد سردخانه ها، صادرات آن تا یک میلیارد دالر افزایش خواهد یافت.

توسعه بازارهای فروش میوه و سبزیجات و کارخانه پروسس و بسته بندی آن در داخل کشور، از دیگر پیشنهادات این مقام اتاق تجارت و صنایع بود که به باور وی، در بهبود اقتصاد داخلی موثر می باشد.

اما محمدآصف رحیمی وزیر زراعت گفت که طی سال های اخیر، بیش از ١٥٠٠ سردخانه در مناطق مختلف کشور ساخته شده و در راستای نگهداری میوه و سبزیجات تا حدودی پیشرفت صور گرفته است.

اما وی پذیرفت که شکایات زیادی بخاطر کمبود سردخانه ها و نبود بازار فروش وجود دارد و نیاز جدی برای احداث سردخانه های جدید وجود دارد و شمار این مراکز، کافی نیست.

در عین حال، وزیر زراعت از آنچه که کم علاقگی بخش خصوصی در راستای ساخت سردخانه ها و توسعۀ اقتصاد زراعتی خواند، انتقاد کرد و خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه شد.

Visits: 16

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر