زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سوانح پنج  وزير سرپرست

سوانح پنج وزير سرپرست

author avatar
18 Nov 2013 - 18:30
سوانح پنج  وزير سرپرست
author avatar
18 Nov 2013 - 18:30

کابل (پژواک٢٧عقرب٩٢): شرح سوانح پنج وزير سرپرست که بر اساس فرمان اخير رييس جمهور حامد کرزى به اين سمت ها تعيين شده اند و قرار است که براى اخذ راى اعتماد به ولسى جرگه معرفى گردند.

سوانح ضرار احمد عثمانى:  

ضراراحمد مقبل عثمانى فرزند میر محمد عثمان؛ در سال ١٣٤٢ خورشیدی، در قریۀ خواجه سیاران ولایت پروان متولد گرديده است. دوره ابتدایی مکتب را در مکتب سید جمال الدین افغان به پایان رسانیده و از لیسه عالی حبیبیۀ کابل فارغ گردیده است.

وى پس از فراغت، شامل پوهنځى ساختمانی پولیتخنیک کابل شد و تحصیلات خود را در پولیتخنیک کابل، تا سال سوم تحصیلی ادامه داد و در سال ١٣٦٦ به صفوف مجاهدين در جبهات شمال کشور پيوست.

مقبل، مدتی به عنوان معاون دفتر احمدشاه مسعود (رهبر سابق جهادى)، قوماندان امنیه ولایت پروان، و سکرتر اول سفارت افغانستان در تهران کار کرده است.

پس از استقرار دولت موقت، موصوف در سال ١٣٨٢ به صفت والی پروان تعيين گرديد و تا اواخر سال ١٣٨٤ در همين سمت باقى ماند و پس از آن، به عنوان معین امنیتی وزارت امور داخله منصوب شد.

مقبل، در آغاز سال ١٣٨٥، به حیث وزیر امور داخله از ولسى جرگه راى اعتماد گرفت و تا نيمۀ سال ١٣٨٧ در آن وزارت باقى ماند.

موصوف، در سال ١٣٨٨ از سوى رييس جمهور به حيث وزير مبارزه با مواد مخدر تعيين گرديد. 

مقبل، در اوايل ماه جارى(عقرب٩٢) خورشيدى، از سوى رييس جمهور حامد کرزى، به صفت سرپرست وزارت امور خارجه تعيين گرديده است.

قرار است وى براى اخذ راى اعتماد به ولسى جرگه معرفى شود.

مُقبل، حين انجام وظيفه، در رشتۀ ریاضی و فزیک انستیتيوت تربیت معلم پروان تحصیل نموده و به درجه لیسانس فارغ شده است.

وى، متاهل است و دارای چهار فرزند می باشد.  

دين محمد مبارز راشدى:

دین محمد مبارز راشدی فرزند محمد عظیم در سال ١٣٥٠ هجری شمسی، در مرکز ولایت سرپل متولد گرديده است.

راشدى، از لیسۀ عالی منهاج السراج ولایت سرپل فارغ گرديده و تحصیلات عالی خویش را به سطح دوکتورا در رشته فرهنگ و معارف اسلامی، به پایان رسانیده است.

موصوف، طى سالهای زيادى در عرصۀ مطبوعات کشور کار کرده و به گفتۀ خودش، در امر رشد و انکشاف مطبوعات نوپای افغانستان، تلاش های مثمر و ملموس انجام داده است.

راشدى از سال ١٣٨٦ بدينسو، به حيث معين نشراتى وزارت اطلاعات و فرهنگ، اجراى وظيفه مى کرد. وى در اوايل ماه جارى خورشيدى، از طرف رييس جمهور کرزى به حيث سرپرست و نامزد وزارت مبارزه با مواد مخدر تعيين گرديد.

راشدی، مقاله هاى زيادى در زمينۀ  فلسفه، حقوق، سیاست، فقه، اصول و اندیشۀ دینی، دموکراسی و مولفه های آن نوشته است.

 

محمد اکبر بارکزى:

محمداکبر بارکزى باشندۀ ولايت بغلان؛ در سال ١٣٥٧خورشيدى از مکتب زراعت در بغلان فارغ گرديده است.

موصوف، در اوايل ماه جارى خورشيدى به اساس فرمان رييس جمهور، همراه با وزراى سرپرست چهار وزارت ديگر، به حيث سرپرست وزارت معادن و پطروليم تعيين شد.

قبل از وى، وحيدالله شهرانى به حيث وزير معادن ايفاى وظيفه ميکرد؛ اما به هدف رقابت در انتخابات رياست جمهورى آينده، از سمتش استعفا داد.

بارکزى، در بخش معادن از تجربۀ يک ساله برخوردار است و قبل از اين، به حيث معاون وزارت فوايدعامه، ايفاى وظيفه ميکرد.

بارکزى علاوه بر آن، به حيث معاون وزارت آب و برق و والى بغلان و غزنى نيز ايفاى وظيفه کرده است.

موصوف، همچنان  به حزب اسلامى حکمتيار منسوب است.

 

محمدشاکر کارگر:

محمدشاکر کارگر؛ درسال ١٩٨٣ خورشيدى، در ولايت فارياب متولد گرديده و قبل از اينکه به حيث سرپرست وزارت  تجارت و صنايع  تعيين شود، به حيث سفير افغانستان در کشور آذربايجان ايفاى وظيفه ميکرد.

موصوف همچنان به حيث وزير آب و برق ايفاى وظيفه کرده و در دور گذشتۀ ولسى جرگه، نمايندۀ مردم فارياب بود.

محمدعارف نورزى:

محمدعارف نورزى فرزند محمدموسى خان، درسال ١٣٣٧ خورشيدى در شهر کندهار متولد گرديده است.

موصوف، تعليمات ابتدايى و متوسط خود را در مکتب فاضل کندهارى، و دوره ثانوى خود را در ليسه عالى احمدشاه بابا سپرى کرده و در پوهنځى زراعت پوهنتون کابل، تا سمستر چهارم تحصيل نموده است.

وى بعد از تجاوز اتحاد شوروى بر افغانستان، به صفوف مجاهدين پيوست و اين کار باعث شد که تحصيلاتش تکميل نشود.

نورزى، بعداز خروج نيروهاى شوروى از افغانستان و سقوط رژيم کمونيستى، رتبۀ جنرالى را در تشکيلات ملکى و نظامى که در سال ١٣٧١ در کندهار تاسيس شده بود، به دست آورد و به حيث قوماندان فرقۀ هفتم  انتخاب  شد.

وى، عضويت شوراى اهل حل و عقد را نيز داشت؛  اين شورا، استاد برهان الدين ربانى را بعد از سقوط رژيم کمونيستى به حيث رييس جمهور انتخاب کرد. نورزى يکى از اعضاى حزب اتحاد اسلامى(دعوت) به رهبرى استاد سياف شمرده ميشود.

موصوف همچنان درسال ١٣٨١ خورشيدى، هنگام ايجاد حکومت موقت به رهبرى حامد کرزى،  به حيث وزير صنايع خفيفه و مواد غذايى تعيين شد و در دوران حکومت انتقالى؛ وزير امور سرحدات، اقوام و قبايل بود.

نورزى در دوره گذشتۀ ولسى جرگه، نمايندۀ مردم کندهار بود که با اکثريت آرا به حيث معاون انتخاب شد.  وى علاوه بر اين، به حيث مشاور رييس جمهور کرزى ايفاى وظيفه کرده است.

وى در اوايل ماه جارى خورشيدى، به اساس فرمان رييس جمهور، همرا با وزراى سرپرست چهار وزارت ديگر، به حيث سرپرست وزارت آب و برق  تعيين شد.

 قبل از  نورزى، مسووليت اين وزارت را محمداسماعيل  خان يکى از  رهبران جهادى پيشين بر عهده داشت؛ اما به هدف رقابت در انتخابات رياست جمهورى آينده، از سمتش استعفا داد.

 

Visits: 219

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر