زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“سند امنيتى بعد از انتخابات امضا خواهدشد”

“سند امنيتى بعد از انتخابات امضا خواهدشد”

author avatar
21 Nov 2013 - 17:05
“سند امنيتى بعد از انتخابات امضا خواهدشد”
author avatar
21 Nov 2013 - 17:05

کابل (پژواک، ٣٠ عقرب٩٢): حامد کرزى رييس جمهور افغانستان مى گويد که اگر توافقنامۀ امنيتى مورد تاييد لويه جرگه قرار گرفت و از سوى شورا نيز تصويب شد؛ اما امضاى آن بعد از برگزارى انتخابات صورت ميگيرد.

حامد کرزى در سخنرانى به لويه جرگه مشورتى در مورد سند امنيتى گفت: “اگرتوافق شما در مورد اجراى سند امنيتى صورت گرفت، امريکا بايد متعهد شود، بعد از اينکه اين قرارداد از سوى شما پذيرفته شد و مورد تاييد شورا قرار گرفت؛ قرارداد زمانى امضا خواهد شد که برگزارى انتخابات به پايان رسيده باشد، تثبيت ما با عزت و امن صورت گرفته باشد، و فهميده باشيم که به سوى امن روان هستيم؛ آنها بايد با ما همکار شوند، تجارب انتخاباتى داريم که تکرار آن را لازم نمى بينم.”

وى افزود: “پس ما يک ميعاد ميخواهيم، اگر شما توافق کرديد که کار ما به خير تمام شود، اگر انتخاب ما درست باشد و يا خراب، سرمن تاوان ميشود؛ امريکا و غرب بسيار زور آورهستند، آنها قرار مى نشينند؛ ملت به من نفرين مى کند که انتخابات را غلط کردى! من به تنهايى نمى توانم، ما براى انتخابات درست به دست همکارى آنها و همسايگان نياز داريم نه به دست تقلب؛ پس من انتخابات امن ميخواهم، انتخابات باعزت که مردم افغانستان در فضاى امن و با اختيار کامل به کانديدان مورد نظر خود راى دهند. پس به شرطى که آنها در بخش تطبيق با ما همکار شوند، و نشان دهند که با صلح و امنيت افغانستان همکارى مى کنند، امن و صلح افغانستان در دست آنها است، اگر در صلح با ما همکارى کنند، پس انشاءالله که ما صاحب صلح خواهيم بود.”

قرار است که انتخابات شوراهاى ولايتى و رياست جمهورى، به تاريخ ١٦ حمل سال ٢٠١٤ ميلادى برگزار گردد.

کرزى از امريکا و جامعۀ بين المللى خواست که در بخش تامين امنيت انتخابات، با افغانستان همکارى نمايند.

سند امنيتى بين افغانستان و امريکا، به اساس  سند همکارى هاى استراتيژيک سال ١٣٩١ امضا ميگردد.

بحث هاى طويل بين مقامات حکومتى هردو کشور، از يک و نيم سال گذشته بدينسو ادامه داشته اند.

مسودۀ متن سند امنيتى که در نتيجۀ همچو بحث ها تهيه شده، همراه با نامۀ رييس جمهور بارک اوباما، امروز به لويه جرگه مشورتى که به اساس خواست رييس جمهور کرزى برگزار گرديده، سپرده شد.

در اين جرگه مشورتى چهار روزه، ٣٠٠٠ تن اشتراک کرده اند که از جمع آنها ٢٥٠٠ تن اعضا و متباقى آن مهمانان جرگه ميباشند.

قرار است که سند امنيتى، بعد از مشورۀ جرگه مشورتى، به تصويب شوراى ملى فرستاده شود.

حامد کرزى گفت که حکومت افغانستان به جز از “مصوونیت قضایی” نيروهاى امريکايى در افغانستان، در موارد ديگر سند امنيتى، با مقامات امريکايى به توافق رسيده است.

به گفتۀ وى، هدف موافقتنامه اين بود که حملات و تلاشى امريکايى ها درقريه ها و منازل  خاتمه يابد، مردم مصوون شوند و امريکا کمکهايش را از طريق ادارۀ افغان و براساس قانون مصرف کند.

کرزى درمورد سند گفت: “هدف اين بود که نيروهاى امنيتى ما را آموزش بدهد. آموزش بخور و نمير را نمى پذيريم؛ ما طيارۀ جت ميخواهيم، آنها به ما بمبيرک ميدهند؛ ما تانک ميخواهيم، آنها پيکپ ميدهند؛ بمبيرک و پيکپ را از جاپان هم گرفته مى توانيم.”

وى علاوه کرد که خواست مقامات افغان اين بود که نيروهاى امريکايى، بخاطر عمليات و تفتيش، به خانه هاى افغانها داخل نشوند، افغانها را زندانى نکنند و در افغانستان توقيفخانه نداشته باشند.

اما به گفتۀ کرزى، امريکايى ها ميگفتند که اگر عسکر شان اختطاف شود و زندگى اش در خطر باشد، آنها چه کنند؟

حامد کرزى گفت که بازهم داخل شدن نيروهاى امريکايى به خانه هاى افغانها را نپذيرفته؛ اما امريکايى ها ميگفتند که اگر اين کار در حالات استثنايى صورت نگيرد، سند را امضا نمى کنند.

وى افزود که  بعداً به وزير خارجۀ امريکا از طريق مکالمۀ تيليفونى گفت که اگر اين شرط افغانستان را نمى پذيرند، بايد سند را با حکومت آيندۀ افغانستان امضا نمايند.

اما حامد کرزى گفت که امريکا اين را قبول نکرد و ساير کشورها مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، پولند و حتى برخى کشورهاى اسلامى گفته اند که اگر امريکا در افغانستان باقى نماند، آنها هم خارج ميشوند.

وى افزود که بالاخره بارک اوباما رييس جمهور امريکا به وى نامه فرستاد که در آن آمده است که سند امنيتى، فصل جديدى را بين دو کشور بعد از سال ٢٠١٤ باز ميکند.

در نامه گفته شده که افغانستان به حيث دولت داراى حاکميت، امنيت خود را تامين نموده و امريکا از آن حمايت ميکند.

حامد کرزى گفت که رييس جمهور امريکا نوشته است که امريکا براساس سند امنيتى، بعد از سال ٢٠١٤ در مبارزه بر ضد تروريزم، ماموريت کوچک داشته و به نيروهاى افغان آموزش و مشوره ميدهد.

به گفتۀ کرزى، در نامه آمده است که امريکا کوشش خواهد کرد که چنانکه عزت مردم خود را ميخواهد، به افغانها نيز احترام  کند.

وى گفت که رييس جمهور امريکا نوشته است که بدون حالات استثنايى که زندگى افراد آنها در خطر باشد، در ساير حالات به خانه هاى افغانها داخل نمى شوند و به تعهد خود پابند ميباشند.

کرزى گفت که شرط عمدۀ افغانستان براى امضاى سند، اين است که امريکا در افغانستان صلح و امنيت بياورد.

وى افزود: “من مطلق ميدانم که صلح به دست آنها است.”

وى گفت که افغانستان در ١٢ سال گذشته، در بخش بازسازى و ساير بخشها دستاوردهاى زيادى داشته؛ اما افغانستان دراين مدت صاحب امنيت نشد.

کرزى افزود که درين مدت، تعداد زيادى افغانها از سوى طالبان و برخى نيروهاى خارجى به نام  مبارزه با تروريزم کشته شده اند.

وى گفت که درين مدت؛ بين افغانستان، امريکا و ناتو مشاجرات و اختلافات زيادى نيز به وجود آمده است.

وى افزود: “اين مشاجرات، بعضى اوقات به سطحى بوده که من به حيث رييس جمهور افغانستان، خواستم رابطه را با امريکا و ناتو قطع کنم؛ اما اين کار را  بخاطر آيندۀ افغانستان و تدبير خوب، نکردم”

به گفتۀ کرزى، همان بود که امريکا بار ديگر خواست که سند همکارى هاى استراتيژيک را با افغانستان امضا کند.

وى گفت که قرار بود که سند امنيتى در چوکات سند همکارى هاى استراتيژيک نيز به امضا برسد؛ اما ما درين مورد عجله نداشتيم و دقت ميخواستيم.

کرزى گفت که افغانستان، به کشورهاى قوى و همکار نياز دارد و از امريکا خواست که با افغانستان همکارى محکم نمايد.

وى افزود: “بدون رفاقت نمى شود، انسان به تنهايى زير پا مى شود. ميگويند که (خان يېُ په ياران يې. سسته ياري نه کوو)؛ اگر کسى دوستى ميکند دوستى سست و ناپايدار نمى کند، چال و فريب هم نمى خواهيم.”

کرزى گفت که وى با ساير مسوولان حکومتى، در مورد سند امنيتى منافع ملى را در نظر گرفته و با دقت کار نموده اند و نفع افغانستان از اين سند، کاهش حضور نيروهاى خارجى و باقى ماندن آنها بر اساس موافقت دولت افغانستان است.

کرزى افزود که عساکر باقى مانده، تنها از امريکايى ها نه، بلکه از سربازان ناتو نيز خواهند بود.

موصوف علاوه کرد که براساس اين سند؛ امريکايى ها در بگرام، کابل، مزار، هرات، جلال آباد، کندهار،  شيندند، گرديز و هلمند، پايگاه خواهند داشت.

وى گفت که بر اساس سند امنيتى، تا ١٥ هزار سرباز خارجى براى ده سال در افغانستان باقى مى مانند.

کرزى تصريح کرد که هرکس مى تواند به طور آزاد در مورد سند نظر بدهد.

وى گفت که به آنعده کسانى که با سند مخالفت ميکنند، اتهام جاسوسى براى پاکستان و ايران وارد نشود و کسانى هم که با اين سند موافقت دارند، جاسوسان امريکا نيستند.

کرزى افزود که نيروهاى امريکايى، بايد به شکل تدريجى و خرسند از افغانستان بيرون شوند و اگر اين کار نشود، افغانستان صدمه خواهد ديد.

به گفتۀ کرزى؛ اگر پاکستان و امريکا با افغانستان براى تامين صلح و ثبات کمک کنند، هم افغانستان و هم پاکستان مصوون مى شوند.

وى افزود که به هدف امضاى اين سند امنيتى، با تمام کشورهاى مهم جهان صحبت کرده است؛ چين، روسيه، جهان اسلام و اکثر کشورها نيز ازين سند حمايت نموده اند.

اما کرزى گفت: “پاکستان ظاهراً گفته که درست است؛ اما ايران صريحاً گفته که غلط است.”

وى علاوه کرد که اکثر کشورها به شمول پاکستان؛ از برکت جهاد افغانستان، دستاورد داشته و برخى کشورهاى ديگر، آزادى خود را به دست آورده اند. پاکستان از برکت جهاد افغانستان صاحب بمب اتوم شد و امريکا به حيث يگانه قدرت جهان عرض وجود نمود.

وى از اشتراک کنندگان جرگۀ مشورتى خواست که در هر فيصلۀ خود، بايد تدبير سياسى را در نظر داشته باشند؛ چرا که افغانستان نمى خواهد که با هيچ کشورى در تضاد و تصادم  باشد.

کرزى در مورد اين سند، به اعضاى جرگه گفت: “اعضاى جرگه با دقت بشنويد! اگر هر کسى بيايد و بگويد که رييس جمهور گفته است که در سند، اين مسئله را کم و يا زياد کنيد، شما چنين نکنيد؛ چرا که من هيچ نماينده اى ندارم، نمايندگان من شما هستيد.”

  وى از شرکت کنندگان جرگه خواست که روى سند، بخاطر آرامى آيندۀ افغاسنتان با دقت کامل بحث کنند؛ چرا که اين سند نسبت به سند همکارى هاى استراتيژيک با امريکا، براى افغانستان مهمتر است.

 

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر