زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

محسنی: بدون دریافت شکایت نیز حق بررسی داریم

محسنی: بدون دریافت شکایت نیز حق بررسی داریم

author avatar
21 Apr 2014 - 22:31
محسنی: بدون دریافت شکایت نیز حق بررسی داریم
author avatar
21 Apr 2014 - 22:31

کابل (پژواک، اول ثور٩٣): کمیسیون شکایات انتخاباتی اظهارات یکی از کميشنرانش در مورد قرنطین آرای برخی از مراکز و محلات رای دهی را نظر شخصی وی خوانده، می گوید که طبق قانون آنان می تواند بدون موجودیت اعتراض و شکایت، تقلب و تخلف انتخاباتی را بررسی کنند.

عزیز الله آریافر یکتن از کميشنران این کمیسیون به رسانه ها گفته است که آرای برخی محلات و مراکز رای دهی در ولایت ها به صورت غیر قانونی قرنطین شده اند.

آریافر با استناد به مادۀ پنجاه و هشتم قانون انتخابات، گفته است، برای قرنطین کردن این آراء شکایت های موجه و آثار و علایم مشهود وجود نداشته است.

در این مادۀ قانون، کمیسیون مستقل انتخابات مکلف شده است که در صورت موجودیت شکایت یا علایم مشهود مبنی بر تقلب در رابطه به صندوق های حاوی ورق رای، صندوق های مذکور را قرنطین نماید، اما در مورد عمل کمیسیون شکایات در آن چیزی گفته نشده است.

این در حالی است که تعدادی از صندوق های مراکز و محلات رای دهی در ولایت های بدخشان، تخار، هرات، بلخ و برخی ولایت های دیگر در روز های اخیر تفتیش و قرنطین شده اند.

آریافر همچنان گفته است که این آرا خلاف قانون انتخابات بر مبنای گزارش های دریافت شده قرنطین شده است.

اما محمد نادر محسنی منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می گوید آنان طبق مصوبه داخلی این کمیسیون تصمیم گرفتند آرای را که در مورد آن شکایت های کتگوری الف وجود دارد، قرنطین کنند.

محسنی افزود: “به هیچ وجه این قسم نیست، اگر چه در قسمت قرنطین ما قبلا مصوبه داشتیم در داخل کمیسیون، که در آن مصوبه تصمیم گرفتیم، شکایت های که شامل کتگوری الف می شود، یعنی ممکن این ها روی نتیجۀ آراء تاثیر بگذارد آن ها را قرنطین کنیم. این مصوبه به اکثریت است و آریافر صاحب در آن جا امضا کرده.”

به گفتۀ وی، در مورد آرای قرنطین شده یا اطلاع و یا هم شکایت وجود دارد، اما بخاطر این که شکایت شامل کتگوری الف شود، شواهد زیاد مهم نیست چون تصمیم در مورد آرای قرنطین شده پس از بررسی ها بر مبنای شواهد و مدارک گرفته می شود.

محسنی افزود که گذشته از این، در صورتی که کمیسیون شکایات انتخاباتی معلومات مبنی بر تقلب را دریافت کند، طبق قانون انتخابات می تواند به بررسی آن بپردازد.

در مادۀ شصت و دوم قانون انتخابات در بخش طرز رسیدگی به شکایت های اتخاباتی آمده است که کمیسیون شکایات می تواند بدون موجودیت اعتراض و شکایت، به محض آگاهی یافتن از ارتکاب تخطی، تقلب و یا تخلف به موضوع مورد بررسی قرار دهد و به آن رسیدگی نماید.

محسنی افزود که آنان همچنان طبق قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز می توانند در مواردی که لازم بدانند، اقدام به بررسی کند.

این که آیا کمیسیون شکایات انتخاباتی بدون موجودیت شکایت فقط بر اساس معلومات می تواند آراء را قرنطین کند، محسنی گفت که بر اساس قانون این کار بستگی به تصمیم کمیسیون دارد، که به آن اعتبار می دهد یا خیر.

محسنی گفت: “کمیسیون شکایات انتخاباتی در این قسمت صلاحیت دارد که به آن اعتبار ببخشد یا نبخشد، می تواند فقط بحیث منبع معلوماتی استفاده کند، می تواند اگر شواهد دیگری برای تقویت آن باشد، آن را شامل قرنطین و یا مراحل رسیدگی خود بسازد.”

محسنی گفت تا هنوز در مورد آرای که قرنطین کرده اند، معلومات و یا هم شکایتی دریافته کرده اند.

قرنطین

در مادۀ پنجاه و نهم بند پنجم قانون انتخابات آمده است، اختصاص بيش از ٨٠ در صد آراء در يک صندوق به نفع يک کانديد به تنهايى دليل تقلب شده نمى تواند. مگر این که اعتراض با دلايل و شواهد موجه مبنى بر تقلب موجود باشد.

در بند دوم مادۀ پنجاه و هشتم قانون مذکور، کمیسیون انتخابات باز هم مکلف دانسته شده، تا صندوق های قرنطین شده را، در حضور ناظران، مشاهدان، رسانه ها و نماینده های کاندیدان بررسی نماید. در این ماده همچنان آمده است که صندوق های قرنطین شده، بعد از بررسی شامل روند شمارش آراء شده و یا بنا بر دلایل موجه از شمارش خارج می شود.

شکایات انتخاباتی

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید بیش از ٩٠٠ مورد شکايت ثبت شده شامل کتگوری اول می باشد، که کمیسیون در مورد آرای مربوطه تصمیم به قرنطین گرفته است.

محسنی گفت که آنان تا هنوز به ١١١٣ مورد شکايت رسيدگی کرده اند که بیشتر آن شامل کتگوری الف می باشد.

این که این بررسی ها تا چه حد آراء را متاثر ساخته است، محسنی گفت که بعدا مشخص خواهد شد.

محسنی گفت که آنان تا اکنون در نتیجه بررسی های خود آراى ٦٣ مرکز و ١٣ محل رایدهی را در نه ولايت باطل اعلام کرده اند، که در مورد از سوی نامزدان استیناف خواهی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: “نسبت به تصمیم های که کمیسیون های ولایتی ما گرفته است، ٣٨ مورد استیناف خواهی هم صورت گرفته که در مرحله استیناف خواهی به آن رسیدگی خواهد شد، که آیا تصمیماتی که کمیسیون های ولایتی ما مبنی بر ابطال یا کدام تصمیم دیگری که آنها گرفته، می تواند تایید شود یا تایید نشود.”

باطل کردن آراء

در همین حال به تازگی دفتر کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت هرات آرای ٢٧ مرکز و محل رای دهی را که حدود ١٠٠ هزار رای و مربوط پنج ولسوالی (کشک رباط سنگی، شیندند، فارسی، گلران و کهسان) و شهر هرات می شود روز گذشته (٣١حمل) از طریق رسانه ها باطل اعلام کرده است.

طبق قانون انتخابات دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی از آغاز زمان بررسی های شکایات (١٧حمل) تا ده روز (٢٦حمل) بايد بررسى هاى شان را تکميل کنند و در مورد فيصله نمايند، اما دفتر ولايتى هرات چند روز پس از آن تصميم به باطل کردن آراء گرفته است.

محسنی می گوید که دفتر مرکزی نظر به لزوم دید، برای مدت چهار روز (الی ساعت ١٢شب شنبه ٣٠حمل) کار دفاتر ولایتی خود را تمدید کرده است، به همین خاطر فیصلۀ آن ها قانونی می باشد.

نامبرده افزود: “این هم مطابق رویۀ بسیار معمول است، درست است که بعد از ده روز صورت گرفته، چون که یک رویه معمول در سیستم عدلی و قضایی افغانستان که ارگان بالاتر می تواند به ارگان های پایین تر تفویض صلاحیت بکند. ما هم دو سه روز آن ها را بیشتر فرصت دادیم.”

محسنی می گوید که هرچند عزیزالله آریافر با فیصلۀ آن ها موافق نبود، اما با اکثریت آرا مورد تایید اعضای کمیسیون قرار گرفته است.

در مادۀ شست و پنجم قانون انتخابات آمده است، آراى يک کانديد در يک محل يا مرکز راى دهى، در موارد ذيل به طور کامل باطل شمرده مى شود: نخست استفاده از زور که باعث سلب آزادى يا مجروحيت شديد کارمند انتخاباتى گردد. دوم، هرگاه کانديد و يا اقارب درجه اول وى، مواد و صندوق هاى انتخاباتى را با استفاده از زور به گونۀ تصرف کند که سايرين از آن استفاده ننمايند.

سوم، استفاده از سلاح ناريه يا جاريه بخاطر کسب منفعت يا مختل ساختن انتخابات. چهارم، موجوديت مدارک اثباتيه، مبنى بر پيشنهاد يا دادن رشوت. پنجم، استفاده از کارت هاى راى دهى افراد به طور دسته جمعى در غيابت صاحب کارت.

بر اساس تقویم انتخابات، روند درج و بررسی شکايات، از  تاريخ ١٨ حمل  آغاز گرديده و قبل از ٢٤ ثور که روز اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری می باشد، به پايان ميرسد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ١٦حمل ، کمیسیون شکایات انتخاباتی تا اکنون بيش از٣٠٠٠ شکايت را در سطح کشور ثبت کرده است که حدود دوهزار آن کتبى و مستند می باشد.

در مادۀ بیست و ششم قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی آمده است که فيصله کميسيون مرکزى شکايات، نهايى و غير قابل تغيير مى باشد.

بر اساس تقويم انتخاباتى، نتايج ابتدايی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ چهار ثور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام مى شود.

تا اکنون دو بار نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام گردیده است، اما هیچ یک از نامزدان نتوانسته اند آرای مورد نیاز برای پیروزی ١+%٥٠ بدست آورند.

در آرای نزدیک به پنجا در صد، داکتر عبدالله عبدالله با داشتن ٤٤،٤ در صد در صدر قرار دارد و اشرف غنى احمدزى با کسب ٣٣،٢ در صد شخص دوم است.

اگر هیچ یک از میان هشت نامزد ریاست جمهوری نتواند ١+%٥٠ تمام آرای ریخته شده در صندوق های رای دهی را کسب کنند، انتخابات به دور دوم می کشد که در خلال دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی برگزار می شود و در آن دو نامزد پیشتاز با هم رقابت می ورزند.

Visits: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر