زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مرکز ولايت غور به فيروزکوه مسمى شد

مرکز ولايت غور به فيروزکوه مسمى شد

author avatar
21 Apr 2014 - 19:01
مرکز ولايت غور به فيروزکوه مسمى شد
author avatar
21 Apr 2014 - 19:01

کابل، فيروزکوه (پژواک، اول ثور٩٣): مسوولان و فرهنگيان ولايت غور، از تصويب تغییر نام مرکز غور از چغچران به فیروزکوه توسط شوراى وزيران، استقبال کردند.

در اجلاس شوراى وزيران که امروز تحت رياست رييس جمهور کرزى در ارگ داير شد، سيد مخدوم رهين وزیر اطلاعات و فرهنگ، پیشنهاد وزارت را مبنی بر تغییر نام مرکز غور، به فیروزکوه به جلسه مطرح نمود.

وى گفت که شهر فیروزکوه، در زمان امپراتوری غورى ها (قرون ١٢-١٣ ميلادى)، پایتخت آنها بود و بر مبنای صبغۀ تاریخی نام فیروزکوه، اکنون بعضی اعضای شورای ملی، نهادهای جامعۀ مدنی، فرهنگیان و جوانان غور نیز پیشنهاد تعدیل نام مرکز غور را مطرح نموده اند.

 شورای وزیران با در نظرداشت صبغۀ تاریخی، تغییر نام مرکز غور را به فیروزکوه تصویب کرد و وزارت های اطلاعات و فرهنگ و عدلیه را موظف نمود تا تعدیل نام از چغچران به فیروزکوه را، با ارائه دلایل موجه، در قانون ارگان های محل طی مراحل نمایند.

حسام الدین فيروزکوه يکى از فرهنگیان و ژورناليستان سابقه دار غور، به آژانس خبرى پژواک گفت: “ما ازشورای وزیران واطلاعات فرهنگ که به این خواست مردم غور وفرهنگیان جواب مثبت داده
قدردانی می نمایيم.”

وى افزود که  فيروزکوه درگذشته، نام مرکز امپراتوری غوریان بوده و این نام ، خیلی تاریخی ودلنشین است؛ به دلیلى که یکی از کوه های مشهور وبلند غور وافغانستان به نام سفید کوه ياد ميشود و دردامنۀ آن پایتخت غوریان قرارداشت، به همین دلیل نام مرکز غوريان فيروزکوه بوده است.

 اين فرهنگى علاوه کرد که چغچران که یک کلمۀ نآاشنا و خیلی معنای آن معلوم نيست، بیشتر کلمه تُرکی بود.

وزیر نورانی فعال  مدنی غور نيز گفت حالا که مرکز غور به فيروز کوه مسمى گرديده، این نام میتواند به زنده کردن وزنده نگهداشتن  مرکز امپراتورى غوریان کمک نماید و برای تمام جهان، منطقه و مردم افغانستان، گذشتۀ تاریخی دارد و آشنااست و هرکس اين نام را بشنود، به تاریخ گذشتۀ غور فکر میکند.

مسولان محلى و فعالان مدنی، بارها خواستار تغيير نام مرکز غور شده و گفته بودند که مهمترین دلیل این اقدام، کم ارزش بودن نام “چغچران” است که فاقد مفهوم معنوی و عقبۀ تاریخی است.

شماری از تاریخ نگاران و باستانشناسان محلی میگویند که کسی نتوانسته تا کنون، سند تاریخی و معنای مشخصی از نام چغچران را به دست آورد.

در برخی کتب رسمی تاریخی افغانستان، چغچران را در گذشته به محلی میگفتند که به حیوانات اهلی، گیاهی به نام “چَغ” را میخوراندند و این نام، بیشتر مترادف با “چراگاه” امروزی میباشد.

در این اسناد تاریخی آمده که در دهۀ ٥٠ قرن معاصر، ولایت غور به یک خشکسالی بی سابقه ای برخورد کرده و مالداران، برای نجات مواشى خود به شهر چغچران امروزی رجوع کرده بودند.

Visits: 25

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر