زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“آلودگى محيط زيست، خطرناکتر از هراس افگنى است”

“آلودگى محيط زيست، خطرناکتر از هراس افگنى است”

author avatar
12 Jan 2015 - 16:05
“آلودگى محيط زيست، خطرناکتر از هراس افگنى است”
author avatar
12 Jan 2015 - 16:05

کابل (پژواک، ٢٢جدی٩٣): ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که حکومت، باید جلوگیرى از آلودگى هوا را در اولویت هاى خود قرار دهد؛ زیرا این چالش بزرگ در برخى شهر‌ها زندگى انسان‌ها را تهدید می‌کند.

مصطفی ظاهر رییس ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، امروز در یک نشست خبری مشترک با نهادهای جامعه مدنی در کابل، از وضعيت کنونى آلودگى هوا به خصوص در کابل و شهرهاى بزرگ ديگر کشور، به شدت ابراز نگرانى کرد.

وى افزود: “آلودگى محيط زيست، خطرناکترازهراس افگنى است.”

موصوف، آگاهی عامه در مورد پاک نگهداشتن محيط زيست را مهمترين راه جلوگيرى از اين معضل خواند و گفت که رسانه‌ها و ساير نهادهاى جامعه مدنی، در کاهش میزان آلودگی محیط زیست می‌توانند نقش بارز داشته باشند.

به گفته وى، در اين راستا تا حدى کار شده است؛ زيرا ١٢ سال پیش مردم با واژۀ محیط زیست آشنایی نداشتند؛ ولى اکنون با این لغت آشنایی کامل دارند. اما به گفته وى نياز است که در اين راستا بيشتر کار شود.

مصطفی ظاهر، خواهان اقدامات جدى ارگان هاى ذيربط حکومت براى جلوگيرى از آلودگى محيط زيست شد و گفت که عوامل الودگى محيط زيست چون فقر و غيره، بايد از بين برده شود.

نادره رشيدى، آمر جندر اداره يادشده، به آژانس خبرى پژواک گفت که هر اداره، بايد به سهم خود در مورد پاک نگهداشتن محيط زيست و کاهش آلودگى هوا کار کند.

وى به گونه مثال گفت که وزارت زراعت، بايد در غرس نهال و شاروالى در راستاى پاکى شهر کار کنند.

مصطفى ظاهر افزود که حدود چهار دهه ناآرامی و جنگ در افغانستان، سبب شد تا مردم اين سرزمين زیر فشارهاى روحی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار گیرند و اکنون آلودگى هوا يکى از نگرانى هاى مردم می‌باشد.

رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست، آمار دقيق در مورد اینکه سالانه چه تعداد از شهروندان کشور از اثر بيمارى هاى ناشى از آلودگی هوا جان می‌دهند، ارايه نکرد و بدون ارايه جزئيات گفت: “می‌گویند که از هفت سال به این سو، سالانه ٣٠٠٠ تن جان‌ خود را از دست می‌دهند.”

يک منبع در اين اداره گفت که اين آمار، از چندين سال به اين طرف از سوى وزارت صحت عامه کشور اعلام می‌شود.

در اعلامیه اداره ملی حفاظت از محیط زیست که در نشست خبری امروز به خوانش گرفته شد، آمده است که آلودگی هوا یک عامل تهدید کننده در شهرهای بزرگ کشور است و به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

منبع نوشته است که آلودگى محيط زيست، اثرات زیان بار برای سلامت وجود انسان دارد و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا می‌تواند سبب مشکلات و بیماری‌های قلبی، سکته و صدمه‌های مغزی، رُشد عقلی، عقیم سازی، عدم رشد اطفال، زایمان ناقص، گلودردی، جان دردی، ریزش، احساس کسالت، امراض شش و سایر امراض ‌گردد

در اعلامیه همچنان تصریح شده است که با رسیدن فصل زمستان، ذرات مضره و آلوده کنندۀ هوا بیشتر به حالت معلق در هوا باقی می‌ماند و سطح آلودگی هوا را بیشتر می‌سازد.

منبع نوشته است که استفاده از زغال سنگ، چوب، رابر و پلاستیک براى گرم کردن منازل و پخت و پز، باعث آلودگی هوا می‌شود.

نادره رشيدى گفت که اداره محيط زيست، از سال ١٣٨٥ به اين طرف به شکل مستقل فعاليت دارد.

وى گفت که ايجاد پوهنځى محيط زيست در پوهنتون کابل، شامل ساختن موضوع محيط زيست در نصاب تعليمى صنوف چهارم تا هفتم مکاتب، همکارى لازم در قسمت جلوگيرى از الودگى محيط زيست با اداره هاى مختلف، ايجاد چهار کشتارگاه مواشى در محلات مختلف شهر کابل به هدف جلوگيرى از کشتار مواشى از سوى قصابان در داخل شهر، معيارى ساختن برخى نانوايى ها و حمام ها، امضاى برخى کنوانسيون هاى ذيربط بين المللى، منع ورود موترهاى مُدل کهنه به کشور، نصب ماشين هاى چک مواد نفتى در گمرکات، راه اندازى برنامه هاى آگاهى دهى، منع شکار حيواناتى که نسل شان رو به انقراض است چون پلنگ برفى و غيره، تبديل کردن بند امير باميان و يک ساحه واخان بدخشان به پارک هاى ملى، از عمده ترين کارکردهاى اين اداره می‌باشد.  

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر