زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

استقبال امریکا از تصمیم پاکستان برای منع فعالیت “شبکه حقانی”

استقبال امریکا از تصمیم پاکستان برای منع فعالیت “شبکه حقانی”

author avatar
16 Jan 2015 - 12:16
استقبال امریکا از تصمیم پاکستان برای منع فعالیت “شبکه حقانی”
author avatar
16 Jan 2015 - 12:16

کابل (پژواک، ٢٦ جدى ٩٣): امریکا از گزارش ها در مورد تصمیم حکومت پاکستان برای غیرقانونی اعلام کردن فعالیت شبکه حقانی و یازده گروه افراطگرای دیگر استقبال نموده است.

به روز پنجشنبه ٢٥ جدی روزنامۀ تریبیون پاکستان به نقل از یکی از مقامات بلندرتبۀ امنیتی آن کشور گزارش داد که اعلام رسمی ممنوعیت فعالیت شبکه حقانی و یازده گروه افراطی دیگر در “روزهای آینده” صورت می گیرد. تا هنوز حکومت پاکستان به صورت رسمی در این مورد چیزی نگفته است.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس خبری در واشنگتن به خبرنگاران گفت که این یک گام مهم در راستای محو فعالیت های تروریستی در پاکستان است.

ماری افزود: “پس ما از گزارش ها در مورد تصمیم حکومت پاکستان برای غیرقانونی اعلام کردن شبکه حقانی و ده یا ١١ سازمان دیگر که با افراطگرایی خشونتبار ارتباط دارند، استقبال می نماییم.”

امریکا در سنبله سال ١٣٩١ شبکه حقانی را وارد فهرست گروه های تروریستی ساخت و به دنبال آن شورای امنیت سازمان ملل در ماه عقرب آن سال این شبکه را گروه تروریستی اعلام نمود.

حکومت افغانستان و امریکا همواره شبکۀ حقانی را طراح حمله ها بر نیروهای بین المللی و افغان دانسته و انجام بسیاری حمله های پیچیده در افغانستان را کار این گروه خوانده است.

امیرالبحر مایک مولن ستر درستیز سابق قوای مسلح امریکا یکبار در سال ٢٠١١ این گروه را شاخۀ سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) خواند و به صراحت گفت که آی اس آی از آن پشتیبانی می کند.

در سپتامبر ٢٠١١ ميلادى سخنگوی ارتش پاکستان جنرال اطهر عباس براى نخستين بار پذیرفت که آنان با گروه حقانی رابطه دارند. عباس گفت که این رابطه به این معنی نیست که آنان با شبکه حقانی کمک می کنند.

سخنگوی سابق ارتش پاکستان گفت: “برای شبکه های استخباراتی لازم است تا با مخالفین و حتی گروه های دهشت افگن ارتباط داشته باشند.”

امریکا چندین بار از حکومت پاکستان خواسته است تا بر ضد این گروه در آنسوی خط دیورند عملیات کند. مقام های حکومتی افغانستان همواره گفته اند که شبکه حقانی در آنسوی دیورند در وزیرستان شمالی آزادانه فعالیت می کند.

هرچند ارتش پاکستان چندین بار در وزیرستان شمالی بر ضد جنگجویان عملیات کرده است اما مقام امنیتی افغانستان گفته اند که جنگجویان شبکه حقانی پیش از عملیات توسط نظامیان پاکستان از آنجا تخلیه شده و به جای دیگر منتقل شده تا آسیب نبینند.

اگر حکومت پاکستان فعالیت این گروه را ممنوع اعلام کند و به گفتۀ آگاهان امور به آن پایبند بمایند نمایانگر جدیت پاکستان در برابر جنجگویان پس از حمله بر مکتب در پشاور خواهد بود.

در این حمله که طالبان پاکستان مسوولیت آن را عهده داد شدند، بیش از ١٤٠ تن کشته شدند که بیشتر آنان شاگردان مکتب بودند. به دنبال این حمله مقام های سیاسی پاکستان در اظهارات شان همواره گفته اند که حکومت باید پس از این سیاست طالبان “خوب و بد” را کنار بگذارد.

هرچند گفته می شود شبکه حقانی جدا از سایر طالبان حملات در افغانستان را طرح ریزی می کند، اما قوماندانان این گروه ملا محمد عمر را رهبر خود اعلام کرده اند.

اين شبکه نظامی از سوی جلال الدین حقانی بنیانگذاری شده است و حالا رهبری آن را پسر وی سراج الدین حقانی بر عهده دارد.

سال گذشته میلادی (٢٠١٤) در دو حمله جداگانه دو پسر جلال الدین حقانی که عضو فعال این گروه بودند در پاکستان کشته شدند.  نصیر الدین حقانی در نزدیکی اسلام اباد در شهر راولپندی و بدر الدین حقانی در وزیرستان شمالی کشته شد.

دو پسر ديگر وى محمد حقانی در سال ٢٠٠٩ در وزيرستان و عمر حقانی در سال ٢٠٠٨ در افغانستان کشته شدند.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر