زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اقتصاد خودکفا از اولویت های کلیدی افغانستان در دهۀ تحول خواهد بود”

“اقتصاد خودکفا از اولویت های کلیدی افغانستان در دهۀ تحول خواهد بود”

author avatar
8 Dec 2014 - 19:02
“اقتصاد خودکفا از اولویت های کلیدی افغانستان در دهۀ تحول خواهد بود”
author avatar
8 Dec 2014 - 19:02

 کابل (پژواک،١٧ قوس٩٣): وزارت امور خارجه ميگويد که تحول از اقتصاد متکی به کمکهای خارجی به اقتصاد خودکفا، از اولویت های کلیدی حکومت وحدت ملی در دهۀ تحول خواهد بود.

در خبرنامه اى که امروز از سوى دفتر مطبوعات وزارت خارجه، به آژانس خبرى پژواک مواصلت کرده، آمده است که هيئت افغانستان به رياست عتیق الله عاطفمل معین وسرپرست وزارت امور خارجه، در مجمع اقتصادی سال ٢٠١٤ سپیکا که تحت عنوان “بهبود  اتصال: سهم کلیدی سپیکا برای موفقیت دهه تحول در افغانستان”، در شهر عشق آبادترکمنستان داير شد، به اين نکته اشاره نمود.

سرپرست وزارت خارجه، درمجمع اقتصادی سال ٢٠١٤ برنامه ویژۀ سازمان ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیای میانه (سپیکا)، با اشاره به چالشها و فرصتهای مشترک بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان گفت: “کشورهای عضو سپیکا که محاط به خشکه اند، توانایی آنرا دارند که از طریق تقویت اتصال و همکاری های منطقوى و استفاده از موقعیت خوب جغرافیایی خویش به حیث خاستگاه راه ابریشم، به قطب ترانسپورتی بین آسیا و اروپا مبدل گردند.”  

وى در اين مجمع که تحت ریاست افغانستان برگزار شد، دستاوردهای اخیر افغانستان را در آستانۀ آغاز دهه تحول به اشتراک کنندگان مجمع اقتصادی سپیکا تذکر داد و علاوه نمود که با تشکیل حکومت وحدت ملی و نیز به عهده گرفتن تمامی مسوولیتهای امنیتی در پایان سال جاری میلادی، پروسۀ گذار سیاسی و امنیتی در افغانستان تکمیل می گردد.

سرپرست وزارت خارجه گفت که بدین ترتیب، تحول اقتصادی از اقتصاد متکی به کمکهای خارجی به اقتصاد خودکفا از اولویت های کلیدی دولت وحدت ملی در دهۀ تحول خواهد بود.

رئیس هيئت اشتراک کنندۀ افغانستان، از طرح پنج جانبه دهلیز ترانسپورتی بین افغانستان-ترکمنستان-آذربایيجان-گرجستان و ترکیه (راه لاجورد)، شمولیت افغانستان در دهلیز ترانسپورتی اروپا، قفقاز و آسیا (تراسیکا) و کسب عضویت اتحادیه بین المللی راه آهن نيز یاد نمود و افزود که افغانستان می خواهد تا در چارچوب پروسه استانبول-قلب آسیا و کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان (رکا)،  عامل عمدۀ همکاری های منطقوی باشد.

در نهمین جلسه شورای حکام سپیکا منعقده ٥ دسمبر، تصامیمی در مورد تقویت نقش سپیکا در گسترش همکاری های اقتصادی بین آسیای میانه و افغانستان اتخاذ گردید و نیز چهار پروژه به ارزش مجموعی یک ميلیون و هشتصد هزار دالر امریکایی در عرصه های تسهیلات تجارتی، تبادله معلومات گمرکی، هایدرولوژی و محیط زیست و تسهیلات عبور مرزی، مورد تايید قرار گرفت.

برنامه ویژه ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیای میانه، در سال ١٩٩٨ بر اساس “اعلامیه تاشکند” از سوی رؤسای  جمهور ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، قرغزستان و قزاقستان به هدف همکاریهای اقتصادی منطقوی، رسیدگی به ضرورت ها  و اولویتهای  خاص این کشورها، اساس گذاشته شد و افغانستان در سال ٢٠٠٥ به این برنامه شامل گردید.

 سپیکا، از جانب کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE) و کمیسیون  اقتصادی و اجتماعی ملل متحد  برای آسیا و پاسفیک، حمایت و تمویل می گردد.

افغانستان در هشتمین جلسه شورای حکام سپیکا منعقده  نوامبر ٢٠١٣ در  آلماتای قزاقستان،  به ریاست دوره یی سپیکا برای سال ٢٠١٤ انتخاب شده بود.

Visits: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر