زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برای اولین بار یک خانم ریيس شوراى ولایتی گردید

برای اولین بار یک خانم ریيس شوراى ولایتی گردید

author avatar
16 Nov 2014 - 14:37
برای اولین بار یک خانم ریيس شوراى ولایتی گردید
author avatar
16 Nov 2014 - 14:37

باميان (پژواک،٢٥عقرب٩٣): براى اولين بار در سطح کشور، يک خانم در باميان به حيث رييس شوراى ولايتى انتخاب گرديد.

طیبه خاوری جوان فعال و مدنی، در انتخاباتى که امروز توسط ریيس  ولايتى کميسیون انتخابات وکارمندان آن برگزار شد، از ٩ رای پنج رای را از آن خود نموده و به اين مقام رسيد.

خاوری که نامزد مستقل شورای ولایتی بود، به  آژانس خبرى پژواک گفت که در بامیان این ظرفیت به وجود آمده است که نقش نمايشى زنان، کنار گذاشته شود و مردم بدون کدام تبعیض، به زنان باور داشته باشند .

وی افزود که امروز یک مرد نامزد ریاست شوراى ولايتى بود و یک خانم؛ درحالیکه در شورا از بین ٩ تن فقط دو خانم وجود دارد؛ با آنهم پنج رای به نفع وى استعمال گردید .

حسین داد خلیلی که ریيس موقت شوراى ولایتی بود، ریاست خانم طیبه خاوری را تبریک گفته، ابراز امید وارى نمود که با شجاعت وپشتکار، بتواند شورا را رهبری نماید .

دراين انتخابات؛ سید علی با گرفتن ٩ رای معاون و محمد امیر محمودی با گرفتن همين تعداد رای، به عنوان منشی شوراى ولایتی انتخاب شدند.  

٥٢ تن در باميان نامزد شوراى ولايتى بودند که از اين جمله، هفت مرد و دوزن به شورا راه پیدا کرده اند. از دورۀ قبلی شوراى ولایتی یک مرد و يک زن به شورا راه یافته و هفت تن ديگر، چهره هاى جديد هستند.

رييس جديد شوراى ولايتى، از قریه انده ولسوالی یکاولنگ باميان بوده و در سال١٣٦٢ متولد شده است.

تعليمات ابتدايی را در مشهد ایران وصنوف ١١و١٢ را درلیسه مرکز بامیان خوانده است .

وى فارغ التحصیل رشته تاریخ از پوهنتون بامیان بوده و در عرصه فعالیت های مدنی، اجتماعی و دفاع از حقوق زنان نقش برجسته داشته است.

خاوری چهار سال به حيث معلم وپنج سال به عنوان کارمند مسوول بخش جندر شبکۀ جامعه مدنی و حقوق بشر در باميان نيز اجرای وظیفه نموده است.

انتخابات شوراهای ولایتی، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ١٦ حمل سال جاری برگزار شد که در آن، نزدیک به ٢٦٠٠ تن به شمول ۳۰۸ زن با هم رقابت کردند و از اين جمله ٤٥٨ تن به شمول ٩٧ زن به شوراهاى ولایتی راه يافته اند.

قابل ذکر است که حبيبه سرابى نيز به حيث اولين والى باميان در سطح کشور، براى هفت سال در آن ولايت وظيفه اجرانمود و بعداً به علت پيوستن به پروسۀ انتخابات ١٦حمل سالجارى، ازسمت خود استعفا داد.

Views: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر