زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در جنگ ١٣ سالۀ افغانستان ٣٤٧٦سرباز خارجى کشته شده است

در جنگ ١٣ سالۀ افغانستان ٣٤٧٦سرباز خارجى کشته شده است

author avatar
7 Oct 2014 - 13:03
در جنگ ١٣ سالۀ افغانستان ٣٤٧٦سرباز خارجى کشته شده است
author avatar
7 Oct 2014 - 13:03

کابل(پژواک، ١٥ ميزان ٩٣): از جنگ امريکا عليه طالبان و القاعده در افغانستان ١٣ سال  گذشت. در جريان اين مدت، ٣٤٧٦ سرباز خارجى به قتل رسيده و هزاران تن ديگر جراحت برداشته است.

بعد از آن که ساختمان هاى  تجارت جهانى در شهر  نيويارک، به تاريخ (١١سپتمبر) هدف حملات قرار گرفت، نيروهاى امريکايى١٣ سال پيش در همين روز(١٥ميزان مصادف با ٧ اکتوبر)  بمباردمان و عمليات هوايى خود را عليه طالبان و القاعده در افغانستان آغاز کردند.

بعد از آغاز عمليات امريکا، تعداد زيادى از کشورهاى ديگر نيز سربازان خود را به افغانستان اعزام کردند که در ابتدا قوماندۀ آنها به عهدۀ امريکا بود؛ اما چند سال بعد اين مسووليت به نيروهاى ناتو سپرده شد.

با گذشت زمان، تعداد کشورهايى که سربازان خود را براى جنگ در افغانستان اعزام کرده بودند، بيشتر شد و تا سال گذشته، تعداد آنها به ٥٠ کشور رسيد.

در افغانستان، حدود ١٥٠ هزار سرباز کشورهاى  عضو ناتو و سازمان آيساف مستقر بود؛ اما دو سال قبل هنگامى که پروسۀ انتقال امور امنيتى به نيروهاى افغان آغاز شد؛ شمارى از کشورها به شمول امريکا سلسلۀ اخراج سربازان خود از افغانستان را آغاز کرد و حالا فقط حدود ٤٠ هزار سرباز خارجى در افغانستان حضور دارد.

وزارت دفاع امريکا ديروز اعلام کرد که در ١٣ سال گذشته، ٢٣٣٥ سرباز آنها در افغانستان کشته شده است.

هرچند امريکا معلومات در مورد تعداد سربازان مجروح در جنگ ١٣ ساله ارائه نکرده؛ اما به اساس معلومات ويبسايت (خسارات)، که معلومات در مورد تلفات نيروهاى خارجى در افغانستان و عراق را به نشر ميرساند، گفته است که ١٧٦٧٤ سرباز امريکايى، در جريان اين مدت در افغانستان جراحت برداشته است.

به اساس معلومات منبع، در مجموع ٣٤٧٦ سرباز خارجى در جريان جنگ ١٣ ساله در افغانستان کشته شده اند که بخش اعظم شان امريکايى اند.

به اساس معلومات منبع، در اين جنگ ٤٥٣ سرباز بريتانوى، ١٥٨ سرباز کانادايى، ٨٦ سرباز فرانسوى، ٥٤ سرباز آلمانى، ٤٨ سرباز ايتالوى، ٤٣سرباز دنمارکى، ٤١ سرباز استرالياىى، ٤٠ سرباز پولندى و ٣٧ سرباز اسپانوى کشته شده است.

اين کشورها نيز ارقام سربازان مجروح در جنگ را به شکل رسمى ارائه نکرده اند؛ اما به اساس گزارش روزنامۀ گاردين بريتانيا، بيش از ١٥ هزار سرباز بريتانوى در افغانستان جراحت برداشته است.

همچنان هزاران سرباز اين کشورها نيز در جنگ افغانستان کشته شده اند.

محمدحسن حقيار آگاه امور سياسى گفت که نيروهاى خارجى طى ١٣ سال گذشته در افغانستان، علاوه بر خسارات کمرشکن مالى، تلفات جانى نيز داشته اند.

وى به پژواک گفت که تعدادى از کشورها، ارقام سربازان کشته شدۀ خود را بخاطر ترس از واکنش ها در کشور شان، افشا نمى کنند.

به باور حقيار، ارقام سربازان کشته شدۀ خارجى، بيشتر از آن است که از سوى آنها به شکل رسمى افشا ميشود.

Visits: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر